הכל על פיצוי על עיכוב בטיסה: מה אומר חוק טיבי?
10.11.25 / 13:21
טיסתכם התעכבה? דעו את זכויותיכם: מדריך לחוק שירותי תעופה
רבים מאיתנו נושאים עיניים אל חופשה המיוחלת מעבר לים. לצד ההתרגשות, קיים גם חשש תמידי מפני שיבושים בלתי צפויים בלוח הטיסות. עיכובים וביטולים הפכו לדאבוננו לחלק משגרת התעופה, ועלולים להפוך חופשה חלומית לסיוט מתמשך. בדיוק לשם כך נחקק חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב-2012, המכונה בפי רבים חוק טיבי. חוק זה, אשר נכנס לתוקף בשנת 2012, נועד להסדיר את מערכת היחסים בין הנוסע לחברת התעופה ולקבוע כללים ברורים לפיצוי וסיוע במקרים של שיבושים בטיסות. מטרתו העיקרית היא להגן על הצרכן-הנוסע, אשר מוצא עצמו בעמדת נחיתות מול חברות התעופה, ולהבטיח כי זכויותיו הבסיסיות נשמרות גם כאשר התוכניות משתבשות.
חוק טיבי חל על כל טיסה הממריאה מישראל, נוחתת בישראל, או טיסת פנים-ארצית, לרבות טיסות הכוללות חניית ביניים. חשוב להדגיש כי על הנוסע להתייצב בדלפק הבידוק במועד שנקבע על ידי חברת התעופה, כתנאי לזכאות להטבות, אלא אם הטיסה בוטלה. החוק מגדיר שורה של "עילות מזכות" המקימות לנוסע זכות לקבלת הטבות, ובהן טיסה שהמריאה באיחור, טיסה שבוטלה, סירוב להטיס נוסע (למשל עקב רישום יתר) ועוד. במדריך זה נתמקד בזכויות הנובעות מעיכוב בטיסה.
ההטבות להן זכאי הנוסע מדורגות בהתאם למשך העיכוב. כבר לאחר עיכוב של שעתיים, קמה הזכות הראשונה והבסיסית ביותר. במקרה של טיסה שהמריאה באיחור של שעתיים לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה, הנוסע זכאי לקבל ממפעיל הטיסה או מהמארגן "שירותי סיוע". שירותים אלו כוללים מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה, וכן שירותי תקשורת – שתי שיחות טלפון, וכן משלוח הודעה בפקסימיליה או בדואר אלקטרוני, לפי בחירת הנוסע. חובה זו המוטלת על חברת התעופה היא מוחלטת כמעט, ואינה תלויה בשאלת האשם או הסיבה לעיכוב/
כאשר העיכוב מתארך לחמש שעות ועד שמונה שעות, זכויות הנוסע מתרחבות באופן משמעותי. בנוסף לשירותי הסיוע, הנוסע עומד בפני בחירה: קבלת השבת תמורה עבור כרטיס הטיסה, או קבלת כרטיס טיסה חלופי. אם הנוסע בחר בכרטיס טיסה חלופי והטיסה החלופית אמורה להמריא ביום שלמחרת, הוא יהיה זכאי גם לשירותי לינה בבית מלון ושירותי הסעה בין שדה התעופה למלון וחזרה. חשוב לציין כי במקרה שהנוסע בחר לטוס בפועל בטיסה שהתעכבה, הוא לא יהיה זכאי להשבת התמורה או לכרטיס טיסה חלופי, שכן ניצל את הטיסה המקורית.
עיכוב של שמונה שעות ומעלה מהווה את קו פרשת המים מבחינת החוק. איחור כה משמעותי אינו נחשב עוד ל"עיכוב" גרידא, אלא ל"טיסה שבוטלה" לכל דבר ועניין. הגדרה זו, כפי שפורשה גם בבתי המשפט, מקנה לנוסע, בנוסף לכל הזכויות שפורטו לעיל (שירותי סיוע, והבחירה בין השבת תמורה לכרטיס חלופי), גם זכות לקבלת פיצוי על עיכוב בטיסה ללא הוכחת נזק.
סכום הפיצוי הכספי קבוע בתוספת הראשונה לחוק ונקבע בהתאם למרחק הטיסה. נכון לשנת 2025, הסכומים עומדים על 1,490 ש"ח חדשים עבור טיסה למרחק של עד 2,000 ק"מ; 2,390 ש"ח חדשים עבור טיסה למרחק שבין 2,000 ק"מ ל-4,500 ק"מ; ו-3,580 ש"ח חדשים עבור טיסה למרחק העולה על 4,500 ק"מ. סכומים אלו מתעדכנים אחת לשנה בהתאם למדד המחירים לצרכן. יחד עם זאת, החוק מאפשר לחברת התעופה להפחית את סכום הפיצוי במחצית, אם הציעה לנוסע כרטיס טיסה חלופי והאיחור במועד הנחיתה ביעד הסופי, בהשוואה למועד המקורי, אינו עולה על מספר שעות שנקבע בחוק ונגזר ממרחק הטיסה.
החוק מספק הגנה גם לנוסעים בטיסות פנים-ארציות. תקנות שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (טיסות פנים־ארציות), התשע"ג-2013 קובעות כי טיסה פנים-ארצית שהמריאה באיחור של שלוש שעות לפחות תיחשב כטיסה שבוטלה, ותזכה את הנוסע בפיצוי כספי. סכום הפיצוי, נכון לשנת 2025, עומד על 290 ש"ח בקו לאילת, וסכומים נמוכים יותר בקווים אחרים.
לצד הזכויות, חשוב להכיר גם את המקרים בהם חברת התעופה תהיה פטורה מתשלום הפיצוי הכספי (אך לא ממתן שירותי סיוע). הפטור יינתן אם חברת התעופה הוכיחה כי הטיסה בוטלה בשל "נסיבות מיוחדות" שלא היו בשליטתה, כגון תנאי מזג אוויר קשים או סיכונים ביטחוניים, וכי עשתה כל שביכולתה למנוע את הביטול. נטל ההוכחה במקרים אלו מוטל על חברת התעופה.
פטור נוסף חל במקרה של שביתה או השבתה מוגנות, או אם הטיסה בוטלה כדי להימנע מחילול שבת או חג. כמו כן, הנוסע לא יהיה זכאי לפיצוי אם קיבל הודעה על הביטול 14 ימים מראש, או בטווח זמן קצר יותר תוך הצגת טיסה חלופית העומדת בתנאי החוק. יש לשים לב כי בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", נכנסו לתוקף הוראות שעה ששינו באופן זמני חלק מהזכאויות, ויש להתעדכן בהוראות הרלוונטיות לתקופת הטיסה (חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (תיקון מס' 2 והוראת שעה חרבות ברזל), התשפ"ה-2025).
במידה וחברת התעופה אינה ממלאת את חובותיה על פי החוק, על הנוסע לפנות אליה בכתב. אם הפנייה לא נענתה או שנענתה בשלילה, הדרך פתוחה להגשת תביעה, לרוב בבית המשפט לתביעות קטנות. יודגש כי במקרים בהם חברת התעופה הפרה את חובתה למתן שירותי סיוע או סירבה לתת פיצוי בניגוד להוראות החוק, בית המשפט רשאי לפסוק לטובת הנוסע "פיצויים לדוגמה", בסכום של עד 11,540 ש"ח (נכון ל-2025), וזאת מבלי לגרוע מזכותו לפיצויים אחרים. הכרת החוק והבנת הזכויות הנובעות ממנו מעניקה לנוסעים את הכוח לעמוד על שלהם ולהבטיח כי גם כאשר תוכניות משתבשות, הנזק והסבל יצומצמו ככל הניתן.
*אין באמור במאמר זה בכדי להוות ייעוץ משפטי

