מתכננים שיפוצים? כדאי שתקראו על מה ממליצים קבלני השיפוצים



אמנם נראה שאנחנו עמוק בתוך החורף הירושלמי, אך דווקא עכשיו זהו הזמן האידאלי להתכונן לאביב, עונת הפריחה, ההתחדשות וגם - השיפוצים. כל שיפוץ מלווה בדרך כלל בחששות, וככל שהוא גדול יותר, החששות המלווים אליו כבדים יותר. למרבה הצער, פעמים רבות החשש מוצדק מכיוון שמדובר בשוק שאינו מפוקח ומגלגל סכומים גבוהים, וחשוב להישמר בו מחאפרים. אז כיצד ניכנס לתהליך שיפוץ בראש שקט?

 

מי שיכול לספק כמה תובנות שיכולות לסייע ללקוחות הם קבלני השיפוצים, המכירים את התחום היטב ויודעים לומר לנו על מה להקפיד - וממה להיזהר. לכן, אספנו כמה קבלני שיפוצים ירושלמים בעלי שנים רבות של ניסיון בתחום שנתנו לנו כמה טיפים חשובים לכל מי שמתכנן שיפוצים בקרוב: 

ציון מזרחי, קבלן שיפוצים בעל ניסיון של 16 שנה:

"הביצוע הכי מושלם לא שווה כלום אם התכנון לקוי. יש אנשים שמעדיפים שלא לקחת אדריכל וזה בסדר, אבל עדיין, חייבים לתכנן באופן מדויק ולדעת להעביר באופן מסודר את התכנון לקבלן השיפוצים. חשוב להבין שהקבלן הוא מבצע ולא מתכנן. הוא אמנם מייעץ מניסיונו האישי, אבל פועל על סמך מה שהלקוח מבקש, ולכן חשוב לדעת מה בדיוק רוצים. עוד עניין שקשור להכנה מראש הוא התקציב. חשוב מאוד להגדיר מראש תקציב כולל לשיפוץ וגם לכל פרט בו, ככל שיש פחות דברים בלתי מתוכננים כך קל יותר גם לקבלן וגם ללקוח. הלקוח, מן הסתם, רוצה שלא לחרוג מהתקציב ולא לגרור את השיפוץ. וגם לקבלן חשוב שלא להישאר בפרויקט מעבר למה שתכנן. לקבלן טוב יש רצף של עבודה, כשהוא נכנס לפרויקט של חודש הוא כבר יודע איפה יהיה אחריו, וכל עיכוב גורר עיכוב בעבודה העתידית. לכן, אני ממליץ מאוד להיות מתוכננים ומסודרים מבחינת תקציב ותכנית לשיפוץ".

 

דוד שמשיאן, קבלן שיפוצים בעל ניסיון של עשר שנים:

"חשוב לשים לב לנושא הצעות המחיר. יש לדאוג לקבל 2-3 הצעות מחיר בהתבסס על כתב כמויות, ולשים לב שאם יש ביניהם פערים גדולים, זה צריך לעורר חשד. הפרשים הגיוניים בין הצעות מחיר צריכים להיות של 10 עד 15 אחוז. אם לקחנו שלוש הצעות מחיר ואחת פתאום נמוכה מאוד ביחס לאחרות צריכה להידלק לנו נורה אדומה. חשוב להבין שהצעת המחיר כוללת נושאים כמו עלויות העבודה, החומרים, הפועלים, הביטוח וכו', ולא הגיוני שיהיה קבלן שיוכל לתמחר בצורה נמוכה בהרבה מאחרים. יש הרבה מקרים ששמעתי עליהם פה בירושלים, של קבלן שנותן מחיר זול במיוחד בהתחלה. מה שקורה לאחר מכן זה או שהקבלן ממציא דברים חדשים לגבות עליהם תשלום, או - מה שמסוכן יותר - שהוא לוקח מקדמה ובורח. ההשוואה בין הקבלנים מאפשרת לנו לדעת את סדר הגודל ההגיוני של המחיר של השיפוץ שלנו, ולבחור בקבלן שנותן הצעה סבירה ולא נמוכה מדי".

 

משה ועקנין, קבלן שיפוצים בעל ניסיון של 25 שנה:

"בחירה של קבלן צריכה להיעשות על בסיס הרזומה של אותו קבלן, על פי בדיקה של עבודות קודמות שעשה ולפי המלצות שאתם שומעים ישירות מהלקוחות הקודמים. בפגישה עם הקבלן חשוב גם לשים לב לכימיה, ואם היא לא קיימת מההתחלה אז מיותר לנסות. אפשר ללמוד הרבה מהצעת המחיר של הקבלן. היא צריכה להיות מפורטת כמה שיותר, רצוי שתתבסס על כתב כמויות, ואז כך אפשר גם לדעת כמה יעלה לכם אם תרצו לעשות תוספות. אם למשל מוגדר מחיר על כל מ"ר ריצוף וביקשנו 5 מ"ר רצפה והוגדר המחיר, נדע כמה יעלה לנו להוסיף עוד מטר. כדאי לבדוק אם הקבלן נותן אחריות. כיום בשוק מקובל לתת אחריות של שנה, ורובם נותנים גם 5 שנים אחריות לאינסטלציה ואיטום".

 

דורון חיון, קבלן שיפוצים בעל ניסיון של 18 שנה:

"חשוב להקפיד על חוזה טוב לפני תחילת העבודות. החוזה צריך להיות הכי מפורט שאפשר ולכול כל פרט הכי קטן, כולל העבודות ולוח הזמנים, כדי שלא יהיו ויכוחים בהמשך. למשל, אם הקבלן מציין שהוא עושה עבודת ריצוף, חשוב שהלקוח יבין שאת הריצוף הוא קונה בעצמו. חשוב שלא יהיו פרצות בחוזה שהן בעייתיות גם עבור הקבלן וגם עבור הלקוח. עוד דבר חשוב מאוד הוא שאם יש אדריכל הוא חייב להיות מסונכרן מהיום הראשון עם הקבלן, אם לא אז עלולים להיות קונפליקטים ביניהם וזה לא טוב בכלל ללקוח. הדבר האחרון שאני ממליץ ללקוחות הוא לשמור על ראש פתוח. לצערנו, יש הנחה מתחילת העבודה שקבלנים הם רמאים וגנבים, ואם הלקוח מתחיל את העבודה בצורה הזו, בחשדנות ובאווירה מאשימה, היא לא זורמת כמו שצריך. אם הוא בוחר כמו שצריך ומוצא קבלן טוב, חשוב שיסמוך עליו שהוא יודע מה הוא עושה, ואז גם הקבלן לא יתקטנן עם הלקוח".

 

יניב תורג'מן, קבלן שיפוצים בעל ניסיון של 20 שנה:

"חשוב לשים לב לנושא האיטומים בשיפוץ. יש קבלנים לא מקצועיים שאני נתקל בהם שלא מכירים מושגים בסיסיים בתחום, ויש לקוחות שלא מבינים את החשיבות. חשוב לא לוותר על איטום באמבטיה בשום אופן, ולדאוג לבחור בקבלן שיודע לבצע עבודות איטום של אמבטיה ומרפסת כמו שצריך. כדאי לבדוק עם הקבלן מה הניסיון שלו בתחומים האלה, וכשבודקים עבודות קודמות לבחור בכאלה שעבר הרבה זמן מאז שנעשו, ואיך מחזיק בהם האיטום. היום, כשרוצים להוציא נהיגה לומדים תיאורה ונהיגה ועוברים מבחנים. כדי להיות קבלן אתה פשוט בא ופותח תיק במס הכנסה. האיטום הוא נקודת תורפה חשובה שבה החאפרים מתגלים, ולא כדאי לזלזל בה".

טיפ: לפני תחילת השיפוץ וודאו כי ביטוח הדירה שלכם עדכני.

 

אז מה היה לנו?

לפני השיפוץ מומלץ להקפיד על תכנון מדויק, אשר ממנו נגזר כתב כמויות ותקציב השיפוץ - כך שלא תהיינה הפתעות מיותרות. לקבל מספר הצעות מחיר על בסיס כתב הכמויות, ולהיזהר ממחירים זולים מאוד. לבחור קבלן על בסיס המלצות מפורטות, בדיקה של עבודות קודמות וכימיה.

חשוב מאוד לבנות חוזה מפורט שיגן עליכם וימנע ויכוחים, ולוודא שיש אחריות מצד הקבלן על העבודה לאחר הסיום.

 כדאי לשים דגש על נושא האיטום ולבחור בבעלי מקצוע עם ניסיון בתחום. ולבסוף, אחרי שהגנתם על עצמכם באמצעות תכנון מוקדם, חוזה ובחירה קפדנית - לסמוך על קבלן השיפוצים.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה