במהלך שבעת השבועות האחרונים, בהם הוקם ה-Big Bambú על ידי צוות בינלאומי של 28 מטפסי הרים ועוזרים, הגיעו מבקרים רבים לצפות בתהליך ההקמה המרתק של המיצב. הבנייה נעשתה ללא תכנית מסודרת ובתהליך עבודה קבוצתי, כאשר כל אחד מחברי צוות ההקמה תרם את חלקו ליצירת יצירה קבוצתית אדירת מימדים. בעודם תלויים בין שמיים לארץ, עסקו חברי הצוות בקשירת מוטות במבוק אלה לאלה, ביצירת עשרות מטרים של שבילים המתפתלים בתוך "יער הבמבוק" ובהקמת מרפסות קסומות, אשר לכל אחת אופי משלה ומראה ייחודי הנשקף ממנה.

עתה, עם פתיחתו של ה- Big Bambú לקהל הרחב, יכולים המבקרים לשוטט על הקרקע בתוך סבך הבמבוק, להלך בשבילים הרבים ולהתרווח על הספסלים הפזורים במרפסות וביניהן. מעבר לנקודות המבט החדשות על ירושלים, מאפשר הטיפוס על ה- Big Bambú התבוננות לתוך ליבו של המבנה המסועף והכאוטי, שהוא כל כולו תוצאה של אלפי קשרים ומפגשים בין החומר ובין אנשי הצוות, כמעין מטאפורה לקשרים האנושיים ולתלות ההדדית שיוצרת את החברה כולה.

חוויית הטיפוס משנה את התפישה האסתטית של ה-Big Bambú, שכן כשנמצאים בתוך סבך הבמבוק אין דרך לראות את המבנה במלואו ולייצר פרספקטיבה כוללת. מצד שני, מחוץ ל Big Bambú - לא ניתן לראות את כל חלליו הפנימיים והאינטימיים. רק מכלול הפרספקטיבות – החיצוניות והפנימיות - מאפשר למבקרים להבין את מהותו הכוללת של ה- Big Bambú.

האחים סטארן רואים את המבנה כאורגניזם חי עם DNA  משלו. במרכזו עומד מגדל עם סליל כפול – מעין צופן גנטי של ה-Big Bambú. אולם מתוך המגדל המסודר התפתח ה- Big Bambúבאופן כאוטי תוך שהוא מושפע מהסביבה המקיפה אותו ומהצוות הגדול שיצר אותו. בדומה לאחים סטארן, שהם תאומים זהים אך שונים זה מזה בשל השפעת הסביבה והאנשים שמקיפים אותם, כך גם לחללים הפנימיים ולשבילים של ה- Big Bambú יש את אותו צופן גנטי למרות שהם שונים אלה מאלה.

בשעות הערב מואר ה- Big Bambúבתאורה ייחודית, והשיטוט בו בשעות אלה מעניק חוויה יוצאת דופן ושונה לחלוטין מזו הנחווית בשעות היום.

האחים סטארן פעילים בעולם האמנות, כצוות, החל משנות ה-80. לפני מספר שנים החלו האחים בפרויקט ה-Big Bambú - מיצבי חוץ עצומים עשויים אלפי מוטות במבוק. עד כה נוצרו פסלי Big Bambú על גג מוזיאון המטרופוליטן בניו-יורק, בביאנאלה לאמנות בוונציה, במוזיאון לאמנות מודרנית ברומא ובמוזיאון נאושימה ביפן; עקרונות היסוד הם דומים אך בכל מדינה מקבל הפסל צורה ואופי בהתאם למקום שבו הוא נוצר ולצוות האנשים שהקימו אותו. עבודתם במוזיאון ישראל היא היצירה הגדולה ביותר שנוצרה עד כה במסגרת ה-Big Bambú, והאמנים כינו אותה בשם "5,000 זרועות לאחוז בך".

ה- Big Bambúיוצג בגן האמנות של מוזיאון ישראל עד לסוף אוקטובר 2014.

צילום: אלי פוזנר