ירושלים של פרטים



מוזיאון ישראל מזמין להיחשף מחדש אל העיר ירושלים, כפי שלא ראיתם אותה מעולם. תערוכה חדשה תיקח את המבקרים למסע אל ההיסטוריה והסיפורים מאחורי הפרטים הקטנים והמשמעות הטמונה בהם, וכיצד הפכו לחלק בלתי נפרד מהפסיפס שמרכיב את ירושלים

במשך אלפי שנים מהווה ירושלים מוקד עליה לרגל לשלושת הדתות. עמים רבים נלחמו עליה, קידשו אותה, נאבקו להגיע אליה, וכולם ביקשו להשאיר בה את חותמם לדורות. אותם סממנים תרבותיים שהוטבעו בעיר לאורך ההיסטוריה, הם אלו שמרכיבים את היופי של העיר. יופי שהפך למובן מאליו תחת חיי היומיום בעיר.

מוזיאון ישראל מזמין להיחשף מחדש אל העיר ירושלים, כפי שלא ראיתם אותה מעולם. תערוכה חדשה תיקח את המבקרים למסע אל ההיסטוריה והסיפורים מאחורי הפרטים הקטנים והמשמעות הטמונה בהם, וכיצד הפכו לחלק בלתי נפרד מהפסיפס שמרכיב את ירושלים. התערוכה תאפשר למבקרים לאמן את עיניהם מחדש ולהיות מסוגלים להבחין בפרטים הקטנים הסובבים אותנו כל הזמן. אחרי הביקור, יוכלו לצאת לגלות את ירושלים מחדש ולהתרגש ממנה ממש כמו אלו שביקשו להשאיר בה את חותמם בעבר.

כולנו מכירים את הסיפורים הגדולים של העיר ירושלים, את המלחמות, את המקומות הקדושים, ואת הסיבות שבגללם היא סמל לכל כך הרבה אנשים. אבל לכל אלו קיימים שכבות נוספות של סיפורים קטנים, פחות מוכרים, המקבלים ביטויים פיזיים בכל רחבי העיר בצורת טקסטים החקוקים באבן, אלמנטים דתיים השזורים בקישוטים בתוך מבנים, עבודות ברזל המאפיינות תרבויות ספציפיות, סמלים הטבועים על דלתות ועוד. אלו מספרים לנו על האירועים ההיסטוריים שקרו בירושלים ולפעמים גם על שגעונות של אנשים בודדים, ויחדיו הם מתאחדים למארג השכבתי התרבותי הייחודי ממנה נבנתה ירושלים ושמרכיבים את יופיה כיום.

התערוכה שואבת השראה ממחקרו רב השנים של האדריכל דוד קרויאנקר שיצא לאור כספר רחב יריעה "ירושלים - אלוהים נמצא בפרטים הקטנים: שפת עיצוב רב-תרבותית". מתוך אותם פרטים קטנים הורכבו נושאים עיקריים המובילים את התערוכה: המזרח, סמל הכוכב, חומת ירושלים, קרמיקה, כתב, פירזולים וביקור הקיסר הגרמני ב- 1898. קרויאנקר עצמו הינו יליד ירושלים ומרבית עיסוקו המקצועי כאדריכל סבב סביב העיר, הוא היה אחראי על תכנון ושימור בית טיכו במרכז ירושלים והכין רעיונות לשימור מבנים היסטורים נוספים שהוסבו לשימושים חדשים, ביניהם: טחנת הרוח, מלון הר ציון ועוד. לאורך שנות עבודתו הקים קרויאנקר ארכיון פרטי עצום הכולל תצלומים, שרטוטים ומסמכים המהווים את החומרים לספריו ופרסומיו הרבים.

5 באוקטובר 2017 – מרץ 2018, אוצר: דן הנדל.

 

צילום: אסף עברון 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה