"ירושלים של פסיפסים"



נחנך פרוייקט הפסיפסים ברובע היהודי בירושלים "ירושלים של פסיפסים". הפרויקט הינו חלק מיוזמה רחבת היקף המקודמת בשנים האחרונות על ידי החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בירושלים

השבוע חנכו החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בירושלים, הקרן לירושלים והחברה הממשלתית לתיירות  פרוייקט תיירותי מרהיב וצבעוני בקארדו ברובע היהודי בירושלים, "ירושלים של פסיפס". באירוע השתתפו השר לירושלים ומורשת זאב אלקין, מ"מ ראש העיר ירושלים מאיר תורג'מן חבר הנהלת העיר ומחזיק תיק המנהלים הקהילתיים משה לאון, דני מימרן מנכ"ל הקרן לירושלים, איתי בצלאל מנכ"ל החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי, אמנים ומכובדים נוספים.

 

מאות אלפי מבקרים מגיעים לרובע היהודי בירושלים מדי שנה, נפעמים מיופייה העצום של העיר, מהריחות, מהשווקים ומהמבנים ההיסטוריים. חלק ניכר מהם חווים את העיר מתוך הרגשה, מסתובבים בסמטאות אך לא מכירים את ההיסטוריה של המקום.  
לשם כך הוחלט על פרויקט רחב היקף 'ירושלים של פסיפסים' הינו חלק מיוזמה רחבת היקף המקודמת בשנים האחרונות על ידי החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בירושלים, הקרן לירושלים והחברה הממשלתית לתיירות במטרה לשדרג את החוויה התיירותית ברובע. במיזם, ייצר האמן דודו הראל מבחר של תשע חנויות בהן מוצרים או בעלי מקצוע האופייניים לתקופה, שעוצבו בהשראת ממצאים ארכיאולוגיים. 9 ציורי הפסיפסים כוללים:  חנות בדים. דגמי הבדים בהשראת דגמי לבוש של בני אצולה ועיטורים הלקוחים מרחבי האימפריה (כדוגמת הפסיפסים המרשימים של רוונה, איטליה).   חנות כלי זכוכית. במרכז התמונה נפח זכוכית העוסק ביצירת לוח מעוטר העשוי פיסות זכוכית וזהב שדומה לו התגלה בוילה בקיסריה. חנות כלי חרס. מבחר עשיר של כלים לאחסון שמן, ליין, קערות, קנקנים ועוד, לכל יום ולכל הזדמנות. חנות כלי מתכת. בחנותו של חרש הברזל אנו רואים דלי עם ידית, מסור, פמוטות לנרות, ארגזי מתכת מעוטרים ואפילו כפות לשימוש בשולחן הסעודה. חנות כלי נגינה - כלי נגינה שחלקם מופיע בפסיפסי בתי כנסת מהתקופה הביזנטית בארץ ישראל. חנות תכשיטים - חנות צורף היוקרה מציגה את מיטב מלאכת הצורפות הביזנטית. חנות תבלינים - בחנות מוצגים תבלינים שהיו חיוניים לתיבול מזון, לתרופות, לשימור מזון ועוד. חנות פירות וירקות - הסחורות הנראות בפסיפס משקפות תיאורי פסיפסים ביזנטיים שבהם ניתן לזהות את פירותיה של ארץ ישראל.  חנות ממכר בעלי חיים - מגוון צנוע מעושר עולם החי של ארץ-ישראל בתקופה הביזנטית כמו גם של תקופות קדומות יותר. את הפסיפסים ילוו סרטונים קצרים הנותנים הסבר על ההיסטוריה של המקום.
 
על ביצוע הפסיפסים הופקדה חברת 'אילון-מוזאיקה' מקיבוץ אילון, והפיקוח המדעי על הפרוייקט הופקד בידי ד"ר אייל מירון. בפרויקט נעשה שימוש בשפה אמנותית חדשה-ישנה של אבני פסיפס המעצימה את חוויית הביקור ומעניקה למבקר מעט מעושרה של הארץ ותרבותה החומרית של אותה תקופה. פסיפסי החנויות ימוקמו על קירות הקארדו המקורה, למרגלות שרידי החנויות האמיתיות של הקארדו המקורי אשר משמשות כיום בחלקן סוחרים ברובע היהודי.

במהלך הקיץ, המבקרים בעיר העתיקה מוזמנים לקחת חלק בפרויקט הפסיפס החברתי ולהניח אבני פסיפס על דגם של העיר ירושלים. בסיום העבודה יוענק הפסיפס לראש העיר ירושלים במסגרת חגיגות היובל לאיחוד העיר. 


בנוסף, לצד פסיפסי החנויות הוכן העתק חדש ומדוייק של ירושלים וסביבתה במפת מידבא אותה ניתן לראות כבר בימים אלו ברחבת הקארדו. מפת מידבא היא פסיפס רצפה מן המאה ה-6, שבו מופיעים ארץ-ישראל, עבר הירדן המזרחי וחלקים ממצרים. ירושלים מופיעה בהבלטה מיוחדת. מפת הפסיפס של ירושלים נמצאה ברצפת כנסייה מסוף התקופה הביזנטית בערי מואב שבעבר הירדן, והיא גם המקור הגרפי הקדום ביותר להכרת מראה ירושלים. עיצוב הפרטים והדמויות נעשה בהשראת ממצאים ארכיאולוגיים מרחבי האימפריה הביזנטית, ובהשראת דימויים ויזואליים המופיעים בפסיפסים בבתי כנסת, בכנסיות, במבני ציבור ובבתי האמידים בני התקופה. 
 
השר לירושלים ומורשת זאב אלקין: "אני מתרגש לעמוד כאן היום, במקום בו לפני 20 שנה עמדתי כמדריך צעיר בירושלים, והיום- עומד פה לפניכם כשר לירושלים ומורשת. אנו פועלים בכל העיר העתיקה, כדי שהעיר העתיקה כולה תהיה יפה בדיוק כמו הרובע היהודי. זו פנינת התיירות של מדינת ישראל, לב ליבה של המדינה. ולכן לנו, כמשרד לירושלים ומורשת, יחד עם הממשלה כולה יש תכנית ממשלתית גדולה לפיתוח העיר העתיקה, לתת לה את מה שמגיע לה- את הפנים היפות של מדינת ישראל. מפת מידבא שמוצגת כאן על הפסיפס, מוכיחה לכולם כי ירושלים הייתה מאז ומעולם מרכז העולם, ואף אחד לא ישנה את ההיסטוריה"

איתי בצלאל, מנכ"ל החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי: "אנו מזמינים את הציבור לקחת חלק בהסטוריה, ולהניח אבן בפסיפס החברתי של סמל העיר ירושלים, שיוענק לראש העיר במסגרת חגיגות היובל לאיחוד העיר ולראות את הפסיפסים האותנטיים בגן הארכיאולוגי במרכז דוידסון וברובע הארדואני".
 
חבר מנהלת העיר ירושלים, ומחזיק תיק המינהלים הקהילתיים משה ליאון: "טוב שממשיכים לפתח את ירושלים, אין יום שמתאים לחניכת הפרוייקט הזה יותר מהיום שאחרי י"ז בתמוז, בו שנפקעו החומות. ביום כזה אנו מראים לכל העולם שאנו ממשיכים לבנות את העיר כמו הפסיפס שהולך להיות על פני הקיר".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה