תערוכת הקיץ החדשה של מוזיאון ישראל: פיקאסו



תערוכה חדשה במוזיאון ישראל מספקת הזדמנות לחזות ב-70 שנות יצירה של מי ששינה את פני האמנות

יותר מ-800 רישומים והדפסים של פאבלו פיקאסו, מגדולי האמנים, שמורים באוסף של מוזיאון ישראל. בשל עדינותן, יצירות אלה שצוירו על נייר, נשמרות בתנאים מיוחדים ולרוב אינן נחשפות לאור. בחודש הבא יפתח מוזיאון ישראל תערוכה חדשה שתציג כ-300 מהיצירות באופן שמאפשר לעקוב אחר יצירתו של האמן, לצד ציורים ועבודות על נייר שיגיעו בהשאלה ממוזיאונים מובילים ברחבי העולם.

המבקרים בתערוכה ייחשפו לעבודות באופן כרונולוגי, החל מ-1904, עת היה בן 23, ועד 1970, שלוש שנים בלבד לפני מותו. העבודות הפותחות את התערוכה משתייכות ל"תקופה הכחולה" בעקבות התאבדות חברו ו"התקופה הוורודה" המגיעה מיד לאחריה. שלוש שנים בלבד לאחר מכן, הוא יוצר את המהפכה הגדולה שטלטלה את עולם האמנות – הקוביזם. השאלות-מפתח מהמומה בניו יורק וממוזיאון פיקאסו בפאריז מציגות את התנסויותיו של פיקאסו בכל הקשור למשיכתו המוכרת לאפריקה. המהפכה מגיעה לשיא בתערוכה עם השאלה מיוחדת מהמומה – "נערה עם מנדולינה". המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק הוריד את היצירה הזו באופן זמני מתצוגת הקבע שלו במיוחד על מנת להשאילה לתערוכה במוזיאון ישראל. יצירה זו תוצג לצד רישום מאוסף המוזיאון של גבר עם מנדולינה. בהתבוננות בשתי היצירות ניתן לראות את מאפייני הקוביזם שיצר פיקאסו וכיצד הוא מפרק צורות תלת מימדיות ומציג חפצים ודמויות מנקודות מבט שונות בעת ובעונה אחת.

הסיור בציר הזמן בין התקופות והסגנונות, ממחיש את כושר ההמצאה והחדשנות המתמדת של פיקאסו. סדרת צילומים שנעשתה על ידי גדולי הצלמים דאז, כמו מאן ריי וברסיי, שבמרכזן פיקאסו, מראה כיצד האמן עצמו הפך לאייקון בינלאומי. התערוכה מספרת באופן שלם את סיפורו של פיקאסו: פיקאסו נע בין סגנונות וחוזר שוב ושוב לאותם מוטיבים כשבכל פעם המשמעות משתנה בהתאם לאהבות החדשות בחייו ולהתפתחויות הקריירה שלו.

שתי גלריות בתערוכה מוקדשות לשתי סדרות שנדיר לראותן מוצגות בהיקף שכזה: סדרת ההדפסים של וולאר, המוצגת לראשונה במלואה במוזיאון ישראל, מציגה 100 הדפסים שפיקאסו יצר במשך שבע שנים לאמברואז וולאר, אספן האמנות והגלריסט שייצג אותו בתחילת דרכו. בסדרה ניכרת שליטתו של פיקאסו במגוון שיטות הדפס ומופיע בה אחד המוטיבים המרכזיים ביצירתו – המינוטאור. יצור זה - חצי שור וחצי בן אנוש- שימש לו כאלטר-אגו ומספר סיפורים אישיים מחייו ומחיי הזוגיות שלו. הדמויות בסדרה זו ובעבודתו הפוליטית הראשונה של פיקאסו "חלום וכזב של פרנקו" שתוצג גם היא בתערוכה, יופיעו שוב כעבור כמה שנים בציור המפורסם – הגרניקה.

סדרה נדירה נוספת המוצגת באופן כמעט שלם היא "347". בשל הארוטיות הבוטה המופיעה ביצירות המרכיבות אותה, תוצג הסדרה בגלריה נפרדת. פיקאסו יצר 347 הדפסים בטכניקות שונות ללא הפסקה בזמן קצר. כמות היצירות שנעשו בתוך 7 חודשים בלבד, מעידה כיצד האמן שבאותה עת כבר היה כמעט בן 90, המשיך ליצור בדחיפותמדי יום ולעיתים מספר הדפסים ביום. ההדפסים חתומים ותוארכו על ידי פיקאסו בתאריך יומי כך שניתן לעקוב אחריהם כמעט כמו יומן של יצירה שבוערת בחיוניות אדירה, מתריסה מול אימת המוות המתקרב ואינה יודעת מנוחה. 

7 ביולי 2016 –19 בנובמבר 2016.

תמונות: באדיבות יח"צ 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה