אשרינו – אושר ועושר תרבותי יהודי



תערוכה חדשה יוצאת לדרך במוזיאון היכל שלמה

התערוכה מקשרת בין שלושת המרכיבים העיקריים בהיסטוריה של העם היהודי – התנ"ך, המסורת וירושלים, שולשת המרכיבים האלה הם אשר שמרו על היחודיות של עמנו והבדילו אותו מכל העמים, וכן גרמו להשרדות של עמנו בגולה בתפוצות, ובמלחמות. לכן הינם העושר הלאומי לכל שכבות העם- דתיים, מסורתיים וחילונים.

הבסיס המאחד הזה מתבטא ביצירות המיוחדות שנבחרו בקפידה רבה הן מבחינת ההתאמה לנושא והן ובעיקר מבחינת סגנון היצירה וטיב הבצוע שלה.

בחרתי אמנים מתאימים מכל חלקי הארץ להציג כאן במוזיאון היכל שלמה שהינו מרכז רוחני השוכן במרכזה של העיר הרוחנית ביותר בעולם-ירושלים.

התערוכה מעוררת מחשבות לגבי ירושלים כגון : השוואה בין "ירושלים של מעלה "- יצירה של פרופ' ישעיהו ירניצקי לבין ירושלים של ימינו של שרה וייצמן מביאה אותנו לחשוב על מהותה ועל יחודה של ירושלים . דווקא הסמי אבסטרקט הוא שמפעיל לנו את הדמיון ואת החשיבה כך שכל אחד מאיתנו יכול להתחבר ליצירה ולמצוא בה את ירושלים שלו .

בריאות העולם – הינו נושא שמאז ומתמיד נסו לתאר אותו , כאן בתערוכה , ניתן לראות את שתי גישות – פילוסופיות לתאר את הבריאה האחת של שושנה קמחי שמדגישה את הסדר העולמי הראשון שהינו  "יקוו המים אל מקום אחד ותראה היבשה " לבין בריאת העולם ע"פ  פרופ'  ירניצקי שכלל ביצירה " ברכי נפשי " גם את המאורות וגם את ההתהבות כולה כפי שמתאר דוד המלך במזמור ברכי נפשי , תהילים קד .

ונחתום את התנ"ק באימרה ממשלי – לכל זמן ועת לכל חפץ – יצירה שך פרופ' ירניצקי וביצירה מקבילה מעוררת תקווה לזמנים טובים "חמורו של משיח " בביצוע של שושנה קמחי .

נמשיך נגיע לימינו אנו בצילום אמנותי מיוחד של ראובן צוקרמן ומגזרת נייר מיוחדת של דוד פישר , מגזרת הנייר שלו עוסקת בנושא מיוחד ויחודי בעולם , תיאור בתי הכנסת האבודים של פולין שנשרפו בשואה  . זוהי עבודה שכוללת מחקר של המצב המקורי של בתי הכנסת וניסיון לשמר אותם לפחות ביצירות , אדגיש שלמיטב ידיעתי דוד הינו האמן היחידי בעולם שמתבטא אמנותי  בנושא זה . גם שמחות ישנן ברוך השם מגזרות נייר של פישר כתובות מהודרות וברכות לבית ,לעסק וכדומה , מעשה ידיו של האמן תהיינה מוצגות , עותקים מהן ניתן לרכוש במחירים מיוחדים לתערוכה.

ראובן צוקרמן – צלם אמנותי , יהודי צעיר שעלה מרוסיה נקשר ליהדות והפך לאדם מאמין . ראובן מאמין שהאדם והמצלמה מהווים צינור שבו ניתן להעביר את האור ואת השפע מהאמן אל הצופה . יצירותיו מגוונות ומיוחדות מאד , כגון : " הלב" .

המגוון של סוגי המדיה והיצירה הינו רחב ,מציור בסגנונות שונים , עבור לצילום אמנותי  ועד לטקסטיל שטיחי קיר ברקמת יד מיוחדת של "נשים רוקמות חלום " וכן מגזרות הנייר הנדירות הנ"ל.

התערוכה  רבת צבעוניות ובה קומפוזציות מיוחדות של משחקי צבע אומנותיים , פרי יצירותיו של הצייר יחזקאל סנדר ,חגיגיים ומלאי השמחה שמבטאת בצבעים חזקים חיים בשילוב תנועה .כגון הכלייזמירים בצפת או משחקי האור בציור חנוכה בירושלים .

וכן יצירותיה של אילנה ירון שהינן בסגנון אבסטרקטי, מלאי תנועה , וצביעה מיוחדת בסגנון ובטעם  הטוב של הציירת

עבודות הרקמה והטקסטיל של "נשים רוקמות חלום" – קבוצת נשים מהקהילה האתיופת מבאר שבע המציגות עבודות אוטינתיות  מלאות צבע , בשטיחי קיר ,ביודאיקה ובאומנות שימושית , מתנות עם ערך מוסף –מצויינות לחג הפסח .


תמונות: שרה ויצמן ואילנה ירון 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה