פותחים שנה בתרבות



אווירת השנה החדשה מורגשת בעירנו גם שבועות ארוכים לפני שהתאריך מגיע. אוטובוסים עמוסי תיירים הפוקדים את העיר , מאותתים על עת סליחות. ובכל זאת, ערב החג מכנס את תושבי העיר ומקדיש שלל אירועי תרבות מקומיים ויוצאי דופן. פסטיבל הפיוט בבית אבי חי וסיורי סליחות למיטיבי לכת, תיאטרון האוונגרדי של הזירה הבינתחומית מתארח בתיאטרון ירושלים וגם הסינמטק חוגג עם ילדי העיר. חג שמח

קלאסי - במוזיקה

פסטיבל הפיוט

פסטיבל הפיוט השמיני יתקיים השנה בבית אבי חי שבירושלים בשבוע שבין ראש השנה ליום כיפור, כל האירועים והמופעים הינם הפקות מקור שנוצרו במיוחד עבור הפסטיבל.

בפסטיבל השנה יתקיימו מופעים ואירועי מקור מגוונים ויוצאי דופן באיכותם שיביאו ויחשפו חיבורים חדשים ומקוריים בין אומנים ויוצרים שונים לבין פייטנים וחזנים. מופע הפתיחה של הפסטיבל (יום חמישי, 17.9) נקרא "דופקים על שערי שמיים" שבו הפייטן חיים לוק, מגדולי הפייטנים בדורינו יארח את ברי סחרוף למופע של שירת נשמה פותחת שערים וחודרת הגדרות. במופע יבוצעו שירים מקוריים וביצועים אישיים לפיוטים ולתפילות.

במהלך ימי הפסטיבל יוקרנו סרטים קצרים על דמויות משמעותיות מעולם הפיוט בישראל ובתפוצות מתוך סידרה "רואים את הקולות" של אתר "הזמנה לפיוט". בין הסרטים שיוקרנו : 'משה חבושה - סרט מסע',  'שעת רצון' - סיפורו של הפייטן עזרא ברנע שהקליט עד היום את פיוטיהן של 27 קהילות ושימר אותם,  'מטה אהרן' – סיפורם של בני משפחת עמרם העוסקים בשימור מסורת הפיוט התימנית, 'האוצר של נשות קוצ'ין' – על שירת הקודש בפיהן של נשות קהילת קוצ'ין, 'כיסופים' - סיפורם של האחים מוסקל, יוצאי חסידות ויז'ניץ וסרטים נוספים. המופע החותם של פסטיבל הפיוט (יום שני, ה 21/9) נקרא "מרחוב האגס 1 לשיר חדש". הוא יתקיים בכיכר ספרא ויזמין את  הקהל הרחב למופע - תפילה המוני ערב לפני תחילת יום כיפור. מדובר במופע מקורי של אהוד בנאי שהופק במיוחד לפסטיבל ושבמהלכו יוצא בנאי מרחוב האגס 1 שבנחלאות למסע שהוא גם סיפור חייו. במופע הוא יקבץ שירי תפילה אישיים לצד פיוטים וניגונים ספרדיים -פרסיים, אשכנזיים-חסידיים ותימניים. יתארחו במופע: מורין נהדר, שחר עמרם ולירון עמרם. 

גם השנה תינתן האפשרות לשלב את מופעי הפסטיבל עם סיורים בירושלים המתכתבים עם השבוע המיוחד שבין כסה לעשור. תחת השם "ירושלים בשבילי הפיוט" יציעו בית שמואל ובית אבי חי אפשרות לשלב בין סיורים בירושלים ומופעי הפסטיבל. בין הסיורים המעניינים: סיור שקיעה בעיר העתיקה, סיורי סליחות וטעימות בנחלאות, סיור נוסטלגי אל מחוזות ילדותו של יוסי בנאי, סיור ספרותי עם דן בניה סרי ועוד.


פסטיבל הפיוט. בית אבי חי, בין התאריכים 17 – 21 בספטמבר 

 

אלטרנטיבי - בתיאטרון

הזירה הבין- תחומית מציגה:
סימן חיים
إشارة حياة
כשהפסקנו להאמין בעתיד טוב יותר, לא ידענו לאן ללכת.  אובדי עצות פנינו למומחים בתחום - בני נוער בירושלים, ושאלנו אותם מה מציע הייאוש. לאן דור ההמשך יוביל את המחר?
סימן חיים הינו מופע תיאטרון מוקומנטרי, הנוצר בהשראת סידרת ראיונות עם בני נוער ירושלמים, ובהשתתפותם.
מאת: תכלת ויסטוב |משתתפים: עבדאללה פאייז עוויסאת | אדמיראל עטא עוויסאת | עלמה לרנר | אנה קמינסקי | אשר זרו | שמואל אלהרר | קסם זדה

 

ילדים - בקולנוע

עולם נפלא -  פטריק מוריס, ניל נייטינגייל

דרך שבעה סיפורים מחיי הטבע באפריקה, מציע "עולם נפלא" מבט מרהיב על פלאי כדור הארץ. באמצעות מיטב הטכנולוגיה ההוליוודית, כולל שימוש בתלת מימד, ובעזרת מחלקת הטבע המפוארת של ה־בי.בי.סי, מציע "עולם נפלא" מסע אדיר, הפועל על החושים והרגשות, ומביא אל מסך הקולנוע את הטבע כל עוצמתו: אכזר, קסום, פראי, ומעורר השתאות. זוהי חוויה יוצאת דופן, המעניקה זווית חדשה על הטבע, כמו גם על שגרת חיינו העירוניים.

לפני הסרט יתקיים מפגש עם רוית נאור, עיתונאית, טייסת, טיילת והישראלית הראשונה שהעפילה לפסגת הקילימנג‘רו (ההר הגבוה ביותר באפריקה). "אפריקה שלי - מסע אל פסגת הקילימנג‘רו ההר הגבוה ביותר באפריקה" בדרך לפסגה תעצור רוית במרחבי הסרנגטי, אחד משמונת פלאי עולם הטבע, כדי להבין האם הזברה לובשת פיג‘מה לבנה או שחורה? מה בדיוק תפקידה של אמא לביאה? ומי הוא בעל החיים המסוכן ביותר ביבשת השחורה? מומלץ לגילאי 5 ומעלה.

סינמטק ירושלים. יום שבת – 12.9. 11:00 .הסרט מדובב לעברית


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה