יש כוכבים קטנים ונוצצים בשמי עונת התרבות הירושלמית, 'מתחת להר' הן פנינה כזאת, בה אוצרות העבודות בוהקת ביחודיותה ומושכת אליה קהל סקרן, אמנותי ונהנתן. לשם אירועים כאלה עומדת ירושלים על כל מורכבויותיה. עבודות מרשימות של יעל ברתנא וגם הקרת סרט של חודורובסקי, ובנוסף פסטיבל בירה ו T-MARKET בגן העצמאות

מתחת להר פסטיבל לאמנות ציבורית חדשה

 

הר הבית הוא בראש ובראשונה היסטוריה רב-שכבתית של פעולה בלתי נרגעת, רוויית חיים ודם. הכנענים, היבוסים, היהודים, הבבלים, הפרסים, היוונים, הרומאים, המוסלמים, הצלבנים, האיובים, הממלוכים, העות'מאנים, הבריטים, הירדנים, הישראלים והפלסטינים, ולא רק הם, העלו על ההר הזה את המיטב. פסטיבל מתחת להר, בשנתו הרביעית, יתקיים סביב הנקודה הטבורית של הר הבית ובמעגלים הולכים ומתרחבים סביבה. הוא יבחן את היחסים שנחרטו בהיסטוריה עקובה מדם, כמו גם את מרקם החיים היומיומי על ההר.

הפעולות וההתכנסויות שיוצגו בפסטיבל ינכיחו נרטיבים הכרוכים בהר ויציעו פרפורמנס של קדושה, פולחן ומסתורין כמו גם סיפורים ומחוות אתאיסטיים, הומניסטיים ואוניברסליים. הן יציגו מבנים של קודש ותשוקות של חילון, שדרכם נוכל לשאול איך מתוך העושר התרבותי המשותף לנו כבני אדם והכרת ההבדלים והזהויות השונות, נוכל לחלום עתיד משותף של צדק ושלום. איך ניתן לצאת מתוך כל מה שמוכר וידוע על ההר לבחינת דרכים להיחלצות מהמבוי הסתום הפוליטי והרוחני שאליו הוא נקלע.

 

 

 

 

המומלצים:

סימוֹן השלמה / יעל ברתנא

 

חוויה אורקולית של העיר ירושלים בתלת מימד

כל ימי הפסטיבל

דמיינו שעכשיו שנת 3615 לספירה. בעולם מציינים 1,500 שנה להולדתה של סימון השלמה. אתם מוזמנים  לעמוד מול ההר, להרכיב אוזניות ולהביט במופע הדמייה אור-קולי המשחזר את ירושלים בדיוק כפי שהייתה בימי חייה של סימון, בשנת 2015 לספירה. בעבודת סאונד חדשה של יעל ברתנא נחווה את הדרכים ואת המקומות שבהם החל מסעה של סימון, ושבהם הוא הסתיים כנראה, עם אסון הפירוק המולקולרי של העיר.

          

 

הפנינג קרח 1980/2015 / אלן קאפרו

הפנינג בניית חומת קרח ליד הכותל המערבי

יום חמישי 27.8, משעות הערב

שישי, 28.8, משעות הבוקר

אוצרים: אודי אדלמן ועומר קריגר

ב-1980 הגיע האמן האמריקני אלן קאפרו (Allan Kaprow), מי שטבע את המונח הפנינג (Happening), לישראל. במסגרת ביקורו קיים פעולות אמנות במרחב הציבורי, ובהן עבודה כמעט נשכחת שבה בנה קיר קרח גדול ממדים בניצב לחומת הר הבית, בסמוך לכותל המערבי. העבודה הייתה חלק מסדרת המבנים האפמרליים (חולפים) שבנה קאפרו מבלוקים של קרח החל מ-1967 בארה"ב ובאירופה.

השנה, בחום הלוהט של אוגוסט, נבנה מחדש, בהשתתפות הציבור, את קיר הקרח של קאפרו בגן הארכיאולוגי סמוך לכותל

 

הבור והבסיס / יונתן לוי

פעולה בין בריכת מים לבסיס מג"ב

מספר מופעים לאורך ימי הפסטיבל

 

"הבור והבסיס" היא עבודת פרפורמנס חדשה של יונתן לוי הנעה בין שני אתרים: האחד, בריכת המים התת-קרקעית מתחת לכנסיה הקופטית סט. הלנה, סמוך לכנסיית הקבר, השני - בסיס פלוגה ג' של משמר הגבול הצמוד למתחם הר הבית ומשקיף על הכותל. "הבור", נקודת המוצא של העבודה, הוא מופשט, קדום ומוסיקלי ואילו "הבסיס", נקודת הסיום של האירוע, הוא קונקרטי, עכשווי ומילולי.

           .

"התופת" של יעל ברתנא ו"ההר הקדוש" של אלחנדרו חודורובסקי

הקרנת סרטים על יופי, פולחן, אירוטיקה ופוליטיקה

יום רביעי, 21:00, 26.8, מוזיאון על התפר

 

התופת / יעל ברתנא

2013, 22 דקות

נקודת הפתיחה של "התופת" היא בנייתו העכשווית של בית המקדש השלישי (Templo de Salmão) על ידי כנסיה נאו-פנטקוסטלית בברזיל. המקדש החדש, הבנוי על פי המפרט התנכ"י, הוא העתק של בית המקדש הראשון בירושלים, שהחרבתו האלימה בישרה את גלות העם היהודי במאה השישית לפנה"ס. "התופת" מתעמת עם המזיגה והערבוב של מקום, היסטוריה ואמונה, ומציע תובנה על המציאות המורכבת של אמריקה הלטינית, שהביאה לבניית המקדש בימינו. סרטה של ברתנא חוגג את תשוקת המקדש, הפולחן והחורבן הבלתי-נמנע, שבעקבותיו צומחת תרבות חדשה, תרבות זמננו.

 

ההר הקדוש / אלחנדרו חודורובסקי

1973, 114 דקות

סרט פולחן של האמן, הקולנוען והמיסטיקן הצ'יליאני אלחנדרו חודורובסקי. גיבור הסרט, צעיר דמוי ישו, יוצא למסע בתוך בליל פסיכדלי של פולחנים דתיים וחילוניים, בהנחיית מדריך מיסטי מוזר ועוזרותיו. בדרכו הוא פוגש שבעה אנשים עשירים וחזקים, המייצגים את כוכבי מערכת השמש, ויחד הם לומדים להיפטר מרכושם ומתאוותיהם הגשמיות כדי ליצור את הקבוצה שתחפש את ההר הקדוש, שם יחליפו  את האלים שיושבים בו, ויהפכו לבני אלמוות.

https://www.youtube.com/watch?v=HHiA3w6Y3KA

 

פסטיבל מתחת להר - 25-28 באוגוסט 2015

 

 

פעולות ועבודות מאת:

יעל ברתנא //  שאשא דותן // אלחנדרו חודורובסקי // יונתן לוי // הד מיינר // סנטיאגו סיירה // אלן קאפרו

 

אקס חמותי החורגת/ מופע מאת נעמי יואלי
אורחים מהקהל מוזמנים למפגשים אינטימיים סביב שולחן עגול, שהוא בעת ובעונה אחת שולחן אירוח ביתי, ארכיון אישי ובמה לסיפורים. יחידים מהקהל, מעין "שליחי ציבור", מוזמנים לשבת אל השולחן, לטעום, להאזין, להתבונן ולפעול. מסך אחורי מעצים עבור הקהל את החוויות האינטימיות בשולחן. מיקרופון לצד הבמה מזמן קטעי סטנד-אפ. כך נוצרת מציאות בימתית מפוצלת שרומזת לחיים ולזיכרון עצמם.

 

העבודה היא המשך של המחקר הבימתי המתמשך של נעמי היוצרת בנושא הזיכרון על היבטיו השונים.

אקס חמותה החורגת של היוצרת נעמי יואלי היא פסלת קרמית מוערכת בארץ ובעולם. היא ידועה גם כבשלנית נהדרת וכאשת שיחה מבריקה. לאורך ארבעה עשורים ויותר, מיום שנעמי הפכה לכלתה החורגת הן נפגשות לכוס קפה ועוגה מדי שבוע. במהלך המפגשים נעמי שותה בצמא את הסיפורים של אקס חמותה החורגת. היא רושמת, מקליטה, מתעדת, ותמיד מופתעת מכך שבכל פעם צצה אנקדוטה חדשה או "שוואנק" בלשונה. היא אישה מבריקה, מצחיקה,"פלפלית", ומפתיעה בעושר האסוציאציות וההקשרים ההיסטוריים, התרבותיים והאמנותיים שצברה במהלך חייה.

​אתר אינטרנט המוקדש לאקס חמותי החורגת מאפשר לבאי המופע לרפרף או להתעכב על פרטים ודימויים שעולים במופע. לצד אלה הולך ומתהווה סרט דוקומנטרי המתעד את סדרת המפגשים ביניהן ואת תהליך העבודה על המופע הבימתי.

 

רביעי | 26-27.8 | 20:30 | מרכז ז'ראר בכר, ירושלים

 

פסטיבל הבירה בגן העצמאות וגם יריד  T MARKET

פסטיבל הבירה הגדול בארץ יערך השנה בפעם האחת-עשרה בירושלים. במקום תוכלו למצוא טעמים מרחבי הארץ והעולם, החל ממספר סוגים ירושלמיים מקומיים ועד תאילנד הרחוקה. ביום רביעי יופיעו 'הדג נחש' ויארחו את הראפר 'טונה', וביום חמישי להקת מרסדס בנד תארח את גיא מזיג (הדורבנים)

 

יריד ה- T MARKET יתארח לראשונה השנה בירושלים במסגרת פסטיבל הבירה. ה-  T MARKET ידוע  כיריד ייחודי ביותר, שייצר טרנד אופנתי חדשני המשקף את תרבות הרחוב הישראלי. 

 

חגיגות סוף הקיץ בימים רביעי וחמישי 26-27 באוגוסט, גן העצמאות, 18:00 כל הבירות בפסטיבל כשרות.

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה