האישה בזהב במוזיאון ישראל



מוזיאון ישראל יערוך ערב מיוחד בנושא אמנות שנבזזה ע"י הנאצים. אורח הכבוד ביארוע יהיה עו"ד רנדול שונברג, גיבור הסרט "האישה בזהב" המוקרן בימים אלה בישראל

עו"ד שונברג, מומחה לתביעות להשבת יצירות אמנות שנבזזו ע"י הנאצים, ניהל בשנת 2004 את התביעה המפורסמת נגד ממשלת אוסטריה על השבת ציורו המפורסם של גוסטב קלימט "האישה בזהב" למריה אלטמן, אשר הציור נלקח ממשפחתה בימי השואה.

התביעה, שנראתה בתחילה חסרת סיכוי, הסתיימה בניצחון גדול לשונברג, אותו מגלם בסרט השחקן ריאןריינולדס. מריה אלטמן ועו"ד שונברג הצליחו לתקן עוול של עשרות שנים ולהשיב את ציורו המפורסם של קלימט "דיוקנה של אדל בלוך-באואר". בעקבות תביעה זו השיבה ממשלת אוסטריה ציורים בשווי של למעלה מ- 325 מיליון דולר.

הרצאתו של עו"ד שונברג – "השבתם מאוסטריה של ציורי קלימט שנבזזו על ידי הנאצים" – תעמוד במרכזו של ערב עיון במוזיאון ישראל על אמנות שנבזזה בתקופת השואה. האירוע, שיתקיים במוזיאון ביום ג', 7 ביולי 2015, בשעה 19:00, הינו פרי יוזמה של התכנית לצדק מעברי של הפקולטה למשפטים ומרכז מינרבה לזכויות האדם באוניברסיטה העברית בירושלים.

מוזיאון ישראל הינו אחד המוזיאונים המובילים בעולם בתחום השבת יצירות אמנות שנבזזו על ידי הנאצים, ובמהלך השנים האחרונות השיב המוזיאון לבעליהן החוקיים מספר יצירות אמנות חשובות שנגזלו בתקופת השואה, כגון "שובו של טוביה" מאת מקס ליברמן שהושב ליורשיו בשנת 2011, רישום של פאול קלה "ריקוד הצעיף" (1920) שהושב ב-2010 לעיזבון של אספן האמנות הגרמנית הרי פולד הבן; רישום הפחם מאת אדגר דגה "ארבע רקדניות עירומות נחות" מ-1898 בקירוב שהושב ליורשי ז'אק חאוטסטיקר, סוחר אמנות הולנדי נודע שנפטר כשנמלט מפלישת הנאצים לארצו; ובשנת 2000 השיב המוזיאון את "שדרות מונמרטר" (1897) מאת קאמי פיסארו ליורשת של מקס סילברברג אשר נספה בשואה.

בערב העיון ישתתפו מנכ"ל מוזיאון ישראל, ג'יימס סניידר, אוצרת בכירה לאמנות אירופה, שלומית שטיינברג, שאצרה תערוכה המורכבת כולה מיצירות שנגזלו בזמן השואה והמנהל אקדמי של תכנית צדק מעברי באוניברסיטה העברית ודיקן הפקולטה למשפטים לשעבר, פרופ' ברק מדינה.

תמונה: באדיבות דוברות מוזיאון ישראל  

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה