בימים בהם כולנו שואלים את עצמינו האם תהיה או לא תהיה היערמות, ישנן גם כמה פניני תרבות חד פעמיים ששווה להוריד בשבילן את העין מהתחזית

שבוע חדש וחורפי במיוחד בירושלים בירושלים, נדמה כי אירוע התרבות המרכזי הוא דווקא השלג, אבל הנה שני מופעים על-טבעיים: השבוע מומלץ לבקר בבית הנסן, שם נפתחה תערוכה יוצאת דופן הבוחנת את הזיכרון הישראלי יהודי ומעמידה דפוס זיכרון חדש שהתפתח בשנים האחרונות. בנוסף, ידוע שהתיאטרון הטוב ביותר בימים אלה מתחבא באולמות הקטנים והחשוכים של בתי הספר למשחק. בניסן נתיב מועלית השבוע: "נעורי ורד'לה" של חנוך לוין. 

המחלקה האתנוגרפית:האתנוגרפיה העכשווית ביחס למציאות הישראלית החדשה

קבוצת האמנים שפעלו בשנה האחרונה במרכז מעמותה בבית הנסן, יצאו לבחון את האתנוגרפיה העכשווית ביחס למציאות הישראלית החדשה, מתוך התפישה כי עולם ערכים אחד הולך ונעלם, ואת מקומו תופס עולם אחר. הקבוצה מציינת מאה שנה לביקורה של המשלחת האתנוגרפית במזרח אירופה, אותה יזם ש. אנ-סקי (מחבר "הדיבוק") במטרה לאסוף את אוצרות הפולקלור היהודי שעמד להיכחד כתוצאה ממציאות פוליטי והיסטורית. העבודות שיוצגו בתערוכה מציעות קריאות של המציאות המקומית תוך התייחסות להבניה של הזיכרון הישראלי- היהודי, לחגים היהודים בישראל, להיסטוריוגרפיה המקומית ולפוליטיקה של המרחב.

 

בין העבודות שיוצגו בתערוכה:

סוכת נצח - משלחת של אמנים יצאה למשפחת ג'אהלין הבדואית כדי לרכוש בית עשוי פחים ולהפכו לסוכה (עבודה של קבוצת סלה-מנקה בשיתוף איתמר מנדספלוהרוישיעהורבינוביץ, מודל הסוכה של קטורה מנור); אוסף הקמיעות של תאופיק כנען מאוניברסיטת ביר זית שתי עבודות העוסקות באוסף של מי שהיה המנהל הפלסטיני-נוצרי של בית החולים למצורעים בין 1910 ל-1948; הסרט מסכות העוסק בתיעוד של אח ואחות בעיר רמלה בחגיגות פורים במשך 14 שנה, ואשר בבחירת התחפושות ובהתנהגותם הקרנבלית חושפים היבטים מרתקים של מוסדות הכוח בחברה הישראלית); שיחזור "טיש" של בית המדרש החילוני שהוא לא רק מיצב המתכתב עם מקומו של ה"טיש" ושל "בית מדרש" בחברה העכשווית הדתית אלא גם ישמש כמרחב פעיל לסדנאות ולימוד תוך הפיכה של מוצג מוזיאלי לזירה להתרחשות (עבודה של סלה-מנקה וניר יהלום); העבודה האינטרקטיבית אזעקת אמת, בה תמורת 10 ש"ח המבקרים יוכלו להפעיל אזעקת אמת או צפירת יום הזיכרון במתחם בית הנסן וכך לשלוט על הזמן הלאומי; הסרט התיעודי היים [בית] של האחיות הפרוטסטנטיות של בית החולים שהובא לצפייה ותורגם על ידי שחר כרמל, עדי קפלן ואיתי אוניק בין עבודות אחרות; חנות המוזיאון ובה עבודות אמנות קטנות חד-פעמיות לרכישת המבקרים; סיורים מודרכים ועוד


אמנים משתתפים: ישעיהו רבינוביץ, חנאן אבו-חוסיין, עדי קפלן, שחר כרמל ואיתי אוניק, איתמר מנדס-פלוהר, אמיתי ארנון ואסתר בירס, קטורה מנור, הדסה גולדויכט, סמואל רוטמן, ניר יהלום, חן כהן, שירה בורר, Sala-manca

"המחלקה האתנוגרפית". מעמותה | בית הנסן - מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה. אוצרות: קבוצת Sala-Mancaסגירה: 15.2.2015 הכניסה חופשית. שעות פתיחה: שני, שלישי מ10:00-15:00, רביעי 17:00-21:00, שישי 10:00-14:00

נעורי ורדל'ה מאת חנוך לוין בסטודיו למשחק ע"ש ניסן נתיב

נעורי ורדל'ה, אגדה על המצב הקיומי האנושי. הדמויות כולן, רוצות להרגיש תחושה של הכרה,

תחושה שיש טעם לחייהן. הן מוכנות גם להשפיל את עצמן אם רק יכנסו לתודעה של ורדל'ה.

ורד'לה מייצגת את כל הטוב שבעולם. את הנעורים, את העושר ,והאפשרויות הבלתי מוגבלות.

אשת הנהג מוכנה לגור מתחת למיטתה של אמה של ורד'לה על פני חייה עם בעלה הממורמר.

המטפלת תתנחם בטיפול בורדל'ה על פני חייה העלובים. המורה לצרפתית החרמן יספק את צרכיו

מול מגאזינים של נשים, והטבח והגנן נלחמים ביניהם מי יתחנף יותר בפני ורד'לה.

האהוב של ורד'לה מחזר אחריה ללא הבטחה לעתיד ורוד,ואמו מביעה את אכזבתה מבנה.מה יקרה אם כך, כשכולם תלויים כל כך בורד'לה, כשהיא שתחליט לנסוע יום אחד לשוויץ?

דור צויגנבום, במאי ההצגה, מדבר על העיסוק ביצירתו של לוין:" גאון, גאון, גאון. חנוך לוין יצר, קודם כל, שפה ייחודית, שהיא מעין שירה אכזרית.הוא שאב השראה משפע של מקורות: מהבורלסקה , שהיא מעין מופע קומי זול, מהטרגדיות והקומדיות היווניות, מניסים אלוני, מהתיאטרון היידי, מבקט ועוד רבים אחרים.היכולת שלו לצייר דמויות אנושיות אמיתיות ובא בעת, ארכיטיפיות ובכך לספר לנו על מצבנו הקיומיהאנושי, יצרו מחזות שאין שני להם בקאנון הישראלי.

נעורי ורדל'ה היא מהמחזות השלמים ביותר לטעמי, שמספקת לתלמידי המשחקאפשרות לעסוק בקומדיה ממקום עמוק ואיכותי. קומדיה שיש בה טעם של חמוץ ומתוק גם יחד".

נעורי ורד'לה. בימוי: דור צויגנבום בביצוע תלמידי שנה ג', מחזור כ"ו, סטודיו למשחק ניסן נתיב, ירושלים. מחיר כרטיס: 50 ₪. במהלך כל השבוע בסטודיו, רח' אלעזר המודעי "בית אלישבע". 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה