כשאמנות פלסטית מקבלת את המנוף שמגיע לה, זהו שבוע חגיגי במיוחד. בנוסף, הסרט הישראלי החשוב 'מנפאואר' עולה לאקרניום וגם מי התגעגע לסרט תורכי ביום שישי בערב?

את השבוע של אחרי החגים, פתחתי בצפייה בסרט הישראלי החדש 'מנפאואר'. הסרט שעולה השבוע לאקרנים מעלה למרכז השיח את אחת התופעות שנזנחות פעם אחר פעם לשוליים, זוהי בעיית הפליטים. דרום תל אביב, רחוקה מנטלית מאיתנו בירושלים, ורחוקה עוד יותר מערים אחרות בארץ וגם בתל אביב, עוברים מהר ושוכחים. אבל בינתיים בכנסת מחוקקים חוקים חורצי גורלות, בזמן שאנחנו אפילו לא יודעים להבדיל בין פליט למהגר עבודה. הסרט מניח זכוכית מגדלת על התופעה, ומזכיר לנו איפה אנחנו חיים. זו לתפיסתי תפקידה האמיתי של האמנות, והשבוע ישנם אירועים נוספים שמצדדים בעמדתי זו.  שבוע התערוכות של פסטיבל מנופים יחל ביום חמישי, במסגרת הפרויקט פורחות גלריות שנסתרות מעינינו במהלך השנה, עבודות רבות יוצגו במוזיאון על התפר, במוסררה,  בגלריה אגריפס 12 ובכורש 14, כדאי להציץ ולצבור השראה. שבוע טוב.

מנופים – עונת התערוכות

את  פסטיבל "מנופים", לא יזם אף גוף רשמי. המוסדות והכסף גויסו בשתי ידיהן של לי היא שולוב ורינת אדלשטיין, שתי אמניות תושבות העיר, שהחליטו לתת מקום משמעותי לאמנות הירושלמית. באירוע גאלה חגיגי שמתקיים זו הפעם השביעית,  הן חושפות את האמנים המקומיים, התערוכות והגלריות לאמנות עכשווית.  מדובר אמנם בשבוע אחד של חגיגת אמנות ותרבות, אך הגלריות ימשיכו לפעול ולחדש את מוצגיהן במהלך כל השנה.   ליהיא שולוב הגתה לראשונה את הרעיון בשנת 2008, כשהיא הבינה שאירועי האמנות הנוצצים שמתקיימים בעיר כמו נגזרו ממקום אחר והודבקו אליה.  "מנופים" הומצא עבור החללים הירושלמים ויוצרי העיר הזאת. , ערב הפתיחה מזמין את הציבור לשוטט בין 25 תערוכות בלא פחות מ-20 גלריות הפרושות ברחבי העיר. לרשות המבקרים יופעלו קווי אוטובוס מיוחדים (שאטלים) ללא תשלום שיאפשרו תנועה בין הגלריות וחללי התצוגה. השאטלים עצמם יהוו גם הם חלל אמנותי, בו יוצגו מופעים תיאטרליים ומיצגי אמנות בהשתתפות שחקני תיאטרון, משוררים ואמני פרפורמנס.

שבוע "מנופים" יתמקד השנה באוכלוסיות השונות בירושלים, זאת לאור הקיץ האחרון שחשף יותר מתמיד את שבריריותה של החברה הישראלית. הקהל הרחב מוזמן לחוות דרך הפעולה האמנותית ביקור במקומות חבויים, היכרות עם אנשים חדשים וניסיון לחצות את הגבולות הפניניים והחיצוניים המונעים מפגשים אחרים ביום-יום.

בערב הפתיחה של שבוע "מנופים"- חמישי 23.10 -  מהשעה 19:00 יתקיימו במקביל עשרות פתיחות של תערוכות חדשות ברחבי העיר, שיציגו השנה את נושא הנבואה. בין המשתתפים:ערס פואטיקה, רם מזרחי שפינוזה ואוהד זריהן, רועי מרגליות, אן אליזבת ודניאל גמליאלי, פיי שפירו, רזיה מזרחי, עירית שלה ועוד

פרויקט "נביא נביא", שיפתח ב-25.10,  במסגרת "מנופים" , יתקיים בבית טמפלרי גדול ברחוב עמק רפאים.  מדובר במבנה היסטורי מרשים מאוד שהוא אומנם אינו חלל סטנדרטי של גלריה, אך דווקא בשל כך, מאפשר לקיים בו דיאלוג בין תחומי אומנות שונים. בתוך המבנה תוצג תערוכת אומנות פלסטית של 12 יוצרים ויוצרות- דתיים וחילונים, שיציגו עבודות ציור, פיסול, וידיאו ארט ומיצג. אמנים ותיקים כמו שמעון פינטו ואיתן אולמן, לצד אמנים צעירים יופיעו בחללי הבניין בשלל אירועים קבוצות שונות של קואופרטיבים אומנותיים ובהם: פרויקט "60 ריבוא" – קולקטיב אמנים חרדים צעירים שעושים מוסיקת רוק כבד בכישרון רב; "גרעין אנ"ת" – גרעין אמנים, יציגו עבודת מחול חדשה;  אנסמבל 'כעת', המחבר את בין המחול המודרני  לעולם היהודי והדתי, יציג גם הוא קטעי מחול שצולמו בהיות הרקדנים  חיילים ב"צוק איתן".

חללים מעניינים נוספים בהם יתקיימו תערוכות בולטות בשבוע מנופים הם "כורש 14", גלריה בלב בניין מגורים, שחוטפת לא מעט ביקורת מהשכנים, אך ממשיכה להציג אמנות ניסיונית ומעניינת במהלך כל השנה. במסגרת 'מנופים' יציגו את "גרסת כיסוי" (קאוור), השאול מתחום המוזיקה הפופולארית, מתייחס לחידוש שיר של אמן אחד על ידי אמן אחר, לעיתים באופן דומה למקור, ולעיתים באופן שמשנה את המשמעות מקצה לקצה. התערוכה מציגה  אמנים עכשוויים שעושים שימוש ביצירות אמנות קיימות במהלך יצירתם.

ביה"ס הגבוה לאומנויות מוסררה, יציג את פוטופואטיקה 4  - שלוש תערוכות מפגש בין צילום, וידאו ושירה

וקבוצת האמנים בצלאל 7 תציג את "ארץ קדושה" - חדר דימויים – תערוכת יחיד של אמן הגרפיטי DEDE המציע התבוננות חדשה על תחושת החיפוש.

"מנופים" –פתיחה ב- 23.10 ברחבי העיר, ללא תשלום.

על המסך -

"מנפאואר"
סרטו השני של נעם  קפלן, שביים בשנת 2004 את סרטו הראשון "צווארון כחול לבן", שהיה לסרט הגמר הראשון בתולדות ביה"ס לקולנוע ע"ש סם שפיגל, שנרכש להקרנות בקולנוע המסחרי. ב'מנפאואר' קפלן ממשיך לעסוק בנושא החברתי,  ונכנס אל ליבו של קונפליקט מהגרי העבודה והפליטים,  משבר שהולך ומרקיב בדרום תל אביב והופך לבעיה המרכזית של החברה הישראלית. הסרט עוקב אחר ארבע משפחות שונות המתגוררות בשכונת שפירא. הגיבורים בגילאים שונים, ממגזרים ורקעים אחרים, אך האם ההבדלים הם רק מראית עין, האם דווקא הדמיון בין השוטר שרודף אחר מהגר העבודה, דווקא עולה על הפער? והאם נוכל להבין אי פעם אדם אחר ולאמצו כאילו היה אחד מאיתנו? הסרט מתעמת באופן מעניין ומאתגר מחשבתית עם השאלות הללו, יוסי מרשק מבריק ומדויק בתפקיד השוטר. מנפאואר מספק חומר למחשבה חשוב ורלוונטי.

"מנפאואר", תיאטרון ירושלים. 38 שקלים לכרטיס

"שנת חורף"
סרטו החדש של נורי בילגה ג'יילן ( "3 קופים", "היו זמנים באנטוליה") מגיע לבית הקולנוע "אורלנדו סינמה" שבבית שמואל. הסרט גרף את פרס דקל הזהב היוקרתי של פסטיבל קאן, ואמש זכה גם ב'עוגן הזהב' של פסטיבל חיפה. הסרט רוקם יחדיו כמה מסיפוריו הקצרים של צ'כוב, ומביא את סיפורו של איידין, שחקן תיאטרון לשעבר שמנהל מלון קטן במרכז אנטוליה ביחד עם אשתו הצעירה ממנו, איתה יש לו מערכת יחסים סוערת ובשותפות עם אחותו, הגרושה הממורמרת. עם בוא החורף נערם השלג והמלון הופך למקום מקלט, אך הניתוק גם מביא לפרץ רגשות. ג'יילן לא מוכן לחשוף באילו מהסיפורים עשה שימוש ולכן לא נותר אלא לראות ולפצח בעצמנו את התעלומה.

"שנת חורף", אורלנדו –סינמה, בית שמואל. 38 שקלים לכרטיס

על הבמה -


ציפי שביט למבוגרים

כוכבת הילדים ציפי שביט, מככבת בימים אלה בקומדיית מצבים המיועדת דווקא לקהל מבוגר - "דרושה עוזרת".

אחרי שגילמה שלל דמויות באינספור סרטים, מופעי בידור למבוגרים וילדים, הנחתה ושפטה בתוכניות ריאליטי והצחיקה מדינה שלמה במשך יובל שנים- ציפי שביט מככבת בקומדיית מצביםשהפכה לשלאגר מצליח בשנים האחרונות באירופה ועכשיו גם בארץ.

"דרושה עוזרת" הנה קומדיה מאת מארק קאמלוטי (בואינג בואינג) שנכתבה לפני כחמש שנים, הועלתה לראשונה בצרפת ולאחר מכן בכל ארצות אירופה.  התפקיד כמו נתפר למידותיה  של שביט שמגלמת בהצגה את העוזרת אנה שמנסה לעשות סדר בבלגאן שיוצרים נעמי ועמוס, בני זוג שחיים בשגרה שחוקה.

יום חמישי, 20 באוקטובר, תיאטרון ירושלים, מחיר 130 ₪ . בשעה 20.30

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה