תיקון ליל שבועות



בית אבי חי , בית שמואל ובית עגנון יקיימו מסעות ליליים במסגרת תיקון ליל שבועות

ליל שבועות בבית אבי חי בירושלים הפך במרוצת השנים למוקד משיכה עבור אלפי משתתפים מהעיר ומכל רחבי הארץ שמגיעים ללמוד ולשמוע על נושא בינתחומי חשוב ומעניין. השנה יוקדש ליל שבועות לעיסוק בנושא מעניין וחמקמק במיוחד: הזמן.

מהו זמן יהודי, ובמה הוא נבדל מזמנים אחרים? כיצד חווים הפילוסופיה והמדע הבדיוני את מרוץ הזמן? מהו תפקידו של הזמן במוסיקה? ואיך מגדירה ומנצלת החברה הישראלית את הזמן? עם סוגיות אלו ואחרות ינסו להתמודד אנשי רוח ואקדמיה, רבנים, אמנים ואחרים בערב ייחודי שיתקיים בבית אבי חי. במהלך ליל הלימוד יתקיימו במקביל ארבע רצועות של לימוד ודיון - אחת מהן בשפה האנגלית - כל אחת במתחם אחר בבניין.

ברצועה הראשונה והמרכזית ישתתפו פרופ' משה הלברטל, חבר סגל בחוגים לפילוסופיה ולמחשבת ישראל באוניברסיטה העברית שידבר על "קדושת הזמן", פרופ' רחל אליאור, מרצה לפילוסופיה יהודית באוניברסיטה העברית שתנסה לברר מה עלה בגורלו של חג השבועות הנעלם, הרב ד"ר בני לאו בהרצאה תחת הכותרת "כשהוציאו את רבי עקיבא להורג זמן קריאת שמע היה" וחוקרת הספרות העברית בלהה בן אליהו שתשוחח על הזמן המיוחד שבין לילה ויום.

ברצועה השנייה, שתתקיים במקביל לרצועה המרכזית, ירצה אברהם גרוסמן, פרופ' אמריטוס בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית וחתן פרס ישראל על אסטרולוגיה, ימי שמחה ועצב כמעצבי משמעות בקהילות ישראל. המלחין, המנצח והפסנתרן ד"ר אורי לשמן ישוחח על מוסיקה כזמן מצטלצל, בריאה ומשמעות. עמרי מורג, מומחה לזמן ומחבר הספר "הכל זמני" ידבר על ההיבטים השונים של הזמן בחיינו ועל "סודות הזמן".

ברצועת ההרצאות השלישית תשוחח אשת העסקים והסופרת גליה אלבין על "זמן חיים" ולאחריה ידבר מבקר הקולנוע דורון פישלר על 'איך להרוג את היטלר: מסעות קדימה ואחורה בזמן'. בחלק השלישי ירצה פרופ' צבי מזא"ה – פרופ' לפיסיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב – על לוח השנה העברי והשנה האסטרונומית. בנוסף לרצועות אלו יתקיימו גם רצועת לימוד אחת באנגלית בהנחיית מנהל בית אבי חי, דוד רוזנסון. את הרצועה יפתח פרופ' ג'יימס קוגל, חוקר ספרות עברית קלאסית ומודרנית מאוניברסיטת הארוורד שידבר על חג שבועות בספר היובלים, אחד מן הספרים החיצוניים לתנ"ך המתאר את קורותיהם של אבות האומה היהודית. לאחר מכן תשוחח ד"ר אביבה זורנברג, פרשנית מקרא וחוקרת ספרות אנגלית, על היבט הזרוּת של רות המואבייה.

במקביל, יתקיימו באולם ח-7 לאורך הלילה הרצאות קצרות, בנות כעשרים דקות, המותאמות במיוחד לצעירים ובני נוער. בין ההרצאות: רן פינקלשטיין ידבר על זמן פיסיקלי: עבר, הווה, עתיד; מסעות בזמן עם דורון פישלר, רגב בן דוד על גיור עכשווי ושחר פישר ידבר על העתיד. בין ההרצאות יתקיים גם לימוד קבוצתי בנושא זמן בהנחיית חברי בית המדרש "עכשיו תורנו" של בית אבי חי.

לאורך הלילה יתקיימו גם הופעות קצרות של אנסמבל קלבת שבת בשעות: 23:30, 00:40, 01:15, 02:45.

ערב הלימוד יתקיים בערב חג שבועות, יום שלישי, ה בסיוון 3.6.2014 החל מהשעה 23:00 ועד 04:00 לפנות בוקר (אור ל-ו בסיוון, 4.6).

הכניסה ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי.


בית שמואל

אירועי תיקון ליל שבועות

עלמה זהר, "תיקון צעיר" וסיור לילה

התורה כעלמה יפה - הלימוד כמעשה אהבה ? מה היינו עושים בלי דוד המלך ורות המואביה? ומה בין שבועות לבעל שם טוב?

תיקון ליל שבועות

3.6.2014

מסע לילי המתחיל בזרות ומסתיים בחברותא עם הרבה מירה רגב והזמרת עלמה זהר

23:00-24:30  אולם הירש, בית שמואל

בלילה הזה, שבו לפי המסורת עמדנו מול ההר לקבל את התורה, נצא שוב למסע לילי לגילוי סודות התורה. נלמד סיפור זוהרי מופלא , דרכו נפגוש את הפרדס הפרשני, האלגורי, והמיתי, כדי להבין מה באמת מתרחש כשנפגשים עם התורה באהבה.את מסענו בלימוד תלווה הזמרת עלמה זהר.

הרבה מירה רגב, מנהלת את בית מדרש בינה ומלמדת בבינה והישיבה החילונית, חוקרת זוהר. 

עלמה זהר היא זמרת- יוצרת וכותבת ייחודית. עולם הכתיבה המגוון שלה משלב בין פשטות של דיבור יומיומי לשירה, בין קודש לחול. בשנים האחרונות מורגשת עלמה מאוד גם בפעילותה החברתית וכתיבתה העיתונאית. אלבומיה : "לחם,  אהבה" , "שלושים ושלוש" ו- "דברי".

מומלץ לשריין מקום מראש בטלפון 6203463 02

בליל שבועות קבעו מקובלים שיהיו בני ישראל עושים 'תיקון' ולומדים כל הלילה, קוראים בתורה, מעיינים במגילה ומתפלפלים בדרש. בשנים האחרונות הפך תיקון ליל שבועות לערב לימוד רב תחומי לכל. בסיור נבקר בקברו של דוד המלך שהיה לאתר עליה לרגל ביום זה, נשמע על בתי כנסת מיוחדים, מי הם הלומדים וכיצד נשתנה אופי הלימוד? מדוע נוהגים לאכול מאכלי חלב ולהיכן מביאים את הביכורים? נסייר בעיר העתיקה ומתחמיה היהודיים ההומים מקולות הלומדים. את הסיור נסיים בכותל המערבי אליו מתנקזים רבבות לקראת שחרית של ותיקין.יש לבוא בלבוש צנוע, נשמח אם תלבשו לבן.

24:30  בהדרכת: מויש מעוז

24:45  בהדרכת: אריאל בן גיגי

הסיורים כרוכים בתשלום מראש בטלפון 6203461 02

בית עגנון

תיקון ליל שבועות

יום שני 2.6.2014, ד' בסיון התשע"ד

קריאה במגילת שיר השירים

בשעה 20:00 בלהה הן אליהו - שיר השירים והדהודיו ביצירת עגנון

בשעה 21:00  מיקה קרני - פסוקי שיר השירים בלחנה ובביצועה של מיקה קרני,  

 במופע תשולב שיחה פתוחה עם הקהל.

לפרטים נוספים והרשמה:

 בית עגנון בירושלים (ע"ר)

 

תמונה: flash 90

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה