לרגל חודשי החורף הקרים: סיורים מרתקים ברחבי ירושלים



לקראת ימי החורף הקרירים, יד יצחק בן צבי, מזמינה את הציבור הרחב ליהנות מסיורים חמים ומרתקים ברחבי העיר ירושלים

הסיורים נבנו באופן חוויתי שיעשיר את המטיילים ויעמיק את תחושת השייכות לעיר המיוחדת ביותר בעולם - ירושלים.

בין הסיורים הייחודיים:

סיור על בדים ששינו ומשנים את ההיסטוריה, מהבד הפלאי שכסה את גופו של הצלוב במנזר הנוטרדם ועד חנותו של בילאל אבו כ'לף, המוכר בדים 'דמשקאים' לבגדי אנשי הדת השונים בעיר.

סיור בעקבות מחדשי השפה העברית בירושלים והתהליך שהביא להתעוררותה של השפה בסוף המאה הי"ט  ותחילת המאה ה-20.

סיור בשכונת הנחלאות בעקבות טעמים, ריחות, ניגונים, זיכרונות  וסיפורים מרתקים היוצרים יחדיו מארג מרתק ופסיפס אנושי חם ומרגש.

סיור בירושלים בגנים הסובבים את החומה,  לציון ראש השנה לאילנות, בעיתות לבלוב ופריחה.

סיור בסמטאותיו של הכפר הציורי עין כרם כמו בתוך תמונה, בין תצפיות נוף למנזרים.

 הסיורים מתקיימים במהלך חודש ינואר - פברואר בין התאריכים 10.1.14 – 28.2.14 וכוללים מסלולי סיור בשכונת הגנים רחביה, ברובע היהודי, בשכונות הנחלאות, בכנסייה הלוטרנית, בכפר עין כרם, ברובע היהודי, במחנה יהודה, במושבה הגרמנית, בשכונת מזכרת משה ועוד.

פרוט הסיורים:

"ארכיטקטורה צלבנית בירושלים"

בין שרידיה האדריכליים של ממלכת ירושלים הצלבנית, נספר את סיפור עלייתה ונפילתה של אותה הממלכה. נראה פרטים מרהיבים של פיסול אבן עדין לצד קירות אדירים של מבני דת הנבנים תחת איום צבאי מתמיד. נראה איך סיפור חייו של ישו, נארג יחד עם האתוס האבירי בכנסיות שנבנו כדי לשזור יחד את העבר עם ההווה. במהלך הסיור נבקר בחדר הסעודה האחרונה בהר ציון, בקלויסטר המדיאבלי שנמצא היום בכנסיית הגואל הלוטרנית, ובפינות חבויות של כנסיית הקבר שיפתיעו גם מסיירים ותיקים בירושלים. מסלול  מחדר הסעודה האחרונה ועד כנסיית הקבר, הסיור מתקיים בתאריך: יום שישי, ט' שבט 10.1.14, משעה 09:00  עד 12:00.

 "עיר גנים"                    לרגל ט"ו בשבט נצא לסיור בירושלים המוריקה בעיתות לבלוב ופריחה. נצא אל הטבע שבתוך העיר, אל "הריאות הירוקות" שמזה תשעים שנה משמשות את תושבי ירושלים לפנאי ולמרגוע. מגיא הינום, אשר הפך לגן מוריק, אל הגנים הסובבים את החומה, ונראה את הצומח המציץ מבין אבניה, נבקר בפארק טדי החדש נתרשם ממזרקות מים ושעון שמש ייחודי.נסיים בגן דניאל,הגן הציבורי הראשון בירושלים ועוד. הסיור מתקיים בתאריך: יום שישי, ט' שבט 10.1.14, משעה 10:00  עד 12:00.

"סוד הגן הנעלם"

בלב אזור הומה בירושלים מסתתרות פינות  חמד ירוקות רגועות ושקטות, עצי פרי לצד עצי נוי, פרחים אמיתיים לצד יצירות אומנות פרחוניות. גן עדן אבוד ולצידו עץ החיים. סיור ט"ו בשבט באווירה אחרת  מסלול החל מגן השושנים, דרך בית המצורעים ועד מלון המלך דוד. הסיור מתקיים בתאריך: יום שישי, ט"ז שבט 17.1.14, משעה 09:00  עד 12:00

"כמו מתוך תמונה" - סיור בין סמטאות הכפר הציורי עין כרם, בין תצפיות נוף למנזרים בעקבות נזירות נוצריות, עולים יהודים וקדושים מוסלמים.

 מימים ימימה שוכן בפאתי ירושלים הכפר הציורי עין כרם. אלפי שנים עסקו תושביו בחקלאות, בגידול כרמי זיתים וענבים, בוסתנים וגינות ירק. חייהם נסובו סביב מעיין הכפר– מקור המים והחיים. במאה הראשונה לספירה הגיעה למקום לביקור משפחתי מרים אם ישו, כשהיא נושאת ברחמה את המשיח הנוצרי. בכפר התגוררה אלישבע, קרובת משפחתה, שילדה את יוחנן – מבשר הנצרות. ברבות השנים נוסדו בכפר כנסיות ומנזרים שסיפרו את סיפור יוחנן וישו. אולם החיים בו לא פסקו. הוא נותר כפר חקלאי הנתון לחילופי השלטון ותהפוכות ההיסטוריה. במלחמת העצמאות נטשו התושבים הערבים את הכפר, ובמקומם התיישבו בו עולים חדשים מתימן ומצפון אפריקה. במסגרת הסיור נצא לטייל בסמטאותיו הציוריים של עין כרם, בין בתי אבן, טרסות וגפנים משתרגות. נשמע סיפורים על מנזרים קסומים, כפר נוער לעולים ניצולי שואה, אוצרות נסתרים, אהבות יוקדות ועוד. הסיור מתקיים בתאריך: יום שישי, ט"ז שבט 17.1.14, משעה 10:00  עד 12:00   

"סיפורי בדים" –על בדים ששינו ומשנים את ההיסטוריה

נלך ממוזיאון "הבד של טורינו" , הבד הפלאי שכסה את גופו של הצלוב במנזר הנוטרדם למרכז "מליה" של החברה הערבית האורתודוכסית המשמר את מסורות הרקמה הערביות . נמשיך  לתחנה השישית בדרך הייסורים מקום בו הוטבעה דמותו של ישו במטפחתה של ורוניקה ואל חנותו של בילאל אבו כ'לף המוכר בדים 'דמשקאים' לבגדי אנשי הדת השונים בעיר. מסלול: מנזר הנוטרדם, הרובע הנוצרי, דרך הייסורים, המוריסטאן. הסיור מתקיים בתאריך: יום שישי, כ"ג שבט 24.1.14, משעה 09:00  עד 12:00

"מעורב ירושלמי" - סיור בין חצרות ובתים בשכונות הנחלאות

סיור בעקבות טעמים, ריחות, ניגונים  וזיכרונות. נצא לסיור בין חצרות הבתים וסמטאות בשכונות 'נחלאות' בלב עיר, שם נשמע על אחד מל"ו צדיקים שהתגורר בדירת חדר, על בית מרזח שהפך לבית תפילה, על גביר חשוך בנים שהקים שכונה, על בוסתן ספרדי ועוד. הסיפורים יוצרים יחדיו מארג מרתק ופסיפס אנושי חם ומרגש. נסיים את הסיור בשוק מחנה יהודה, בחגיגה של צבעים ומראות ססגוניים. הסיור מתקיים בתאריך: יום שישי, כ"ג שבט 24.1.14, משעה 10:00  עד 12:00.

"שפת הקודש בעיר הקודש"

כיצד קרה שהשפה ש"נרדמה" במשך 2000 שנה שבה להיות שפת דיבור יומיומית מודרנית במדינת ישראל? על שאלה זו ועוד נענה בסיור  בעקבות מחדשי השפה העברית בירושלים והתהליך שהביא להתעוררותה של השפה בסוף המאה הי"ט ותחילת המאה ה-20. מסלול משכונת מזכרת משה ועד בית ספר למל. הסיור מתקיים בתאריך: יום שישי, ל' שבט 31.1.14, משעה 09:00  עד 12:00.

"לכל אחד יש עיר ושמה ירושלים"

נצא לסיור בעיר הקדושה בעולם, בין מסורות של קדושה ומנהגי יומיום, נבקר באתרים מוכרים ובפינות נסתרות, בין שלוש הדתות בירושלים יהודים, נוצרים ומוסלמים אשר לאורך הדורות נושאים עיניהם לירושלים. במרוצת אלפי שנות קיומה התקדשה ירושלים עבור כל אחת משלוש הדתות הללו. היהודים קבעו בה את מקום מקדשם וכינו אותה 'טבורו של עולם', הנוצרים זוכרים בה את תחייתו ואת עלייתו של ישו משיחם השמימה ומצפים לשובו  ואילו המוסלמים מציינים בה את מקום עלייתו של מוחמד נביאם השמימה במסע לילי מופלא. כך שוכנים בכפיפה אחת, בצפיפות ירושלמית אופיינית, מסגדים, כנסיות ובתי כנסת. כולם נושאים תפילתם השמימה ומהללים את קדושתה של העיר. לצד כל אלה רוחשים חיי יומיום תוססים ברחובות ובסמטאות העיר. נצא לסיור בעקבות מסורות ואמונות של שלוש הדתות בעיר. בין היתר נברר מדוע שמים פתקים בכותל? מי מצייר גרפיטי על קירות הכנסייה הקדושה בתבל? איזה שם נתנו המוסלמים לכותל המערבי? ואיפה באמת קבור דוד המלך? הסיור מתקיים בתאריך: יום שישי, ל' שבט 31.1.14, משעה 10:00  עד 12:00.

"זקנה אחת הייתה בירושלים"- סיור ספרותי תיאטרלי

סיור ספרותי תיאטרלי בעקבות הסיפור "תהילה" של עגנון, מאבקים היסטוריים בתוך העולם היהודי, רעיונות קבליים עתיקים, מדרשי חז"ל, וגם לא מעט הומור יהודי טוב. הכול ניתן למצוא בנובלה הקצרה והמיוחדת הזו. יחד עם תהילה ובן לווייתה "נשתלשל מסימטא לסימטא, ניטה מפני גמלים וחמורים ושואבי מים והולכי בטל ומרדפי חדשות", וכך דרך הבתים והאתרים, דרך טקסטים עתיקים, ודרך הדמיון והתיאטרון- נחיה את האישה שהפכה למשל לירושלים שבין החומות. הסיור מתקיים בתאריך: יום שישי, ז' אדר א' 7.2.14, משעה 09:00  עד 12:00.

"על מוכרי בוטנים ומרגלים אחרים" - בעקבות פעולות האצ"ל בירושלים

חתן וכלה, חשמלאי, סבלים ומוכרי בוטנים, הם חלק מהתפקידים שלקחו על עצמם אנשים, באחד הסיפורים המרתקים והנועזים שידעה ירושלים. סיור בעקבות פעולות האצל כנגד הבריטים במלון המלך דוד ותחנת הרכבת בירושלים ,אשר תחילתו בעבר וסופו בהווה. הסיור מתקיים בתאריך: יום שישי, ז' אדר א' 7.2.14, משעה 10:00  עד 12:00.

"נסיכות בלי כתר ומלכות בלי ארמון"

בעקבות נשים גדולות מהחיים " בבוסתן הספרדי" של ירושלים. מלכות מזרחיות וספרדיות בנחלאות. סיור שכולו שיר הלל לאימהות של פעם,לפשטות, לגבורה לביתיות היומיומית, לארוחה משפחתית המתבשלת לאט לאט ובאהבה, לכביסה על חבלים הצוחקת עם השמש,  לנסיכות בלי כתר ומלכות בלי ארמון.. נסיים את הסיור בשוק מחנה יהודה, בקציצות של אמא. הסיור מתקיים בתאריך: יום שישי, י"ד אדר א' 14.2.14, משעה 09:00  עד 13:00.

"בין שמים וארץ"- סיור על גגות העיר העתיקה

סיור מעל גגות העיר העתיקה, בחצרותיה וסמטאותיה, במבט אחר על ירושלים של מטה. נעלה מעל סמטאותיה הצרות של ירושלים אל גגות העיר, שמהם נשקפים נופים עוצרי נשימה. דומה שהאוויר נקי ומלא הוד אל נוכח גגותיה, צריחיה ומגדליה של העיר המקודשת לבני שלוש הדתות. במהלך הסיור ננסה להבין את פשר קדושתה של העיר ואת היותה אבן שואבת למיליוני מאמינים ברחבי העולם.  נביט אליה ממעוף הציפור, הרחק משאון ההמון ומצפיפות הרחובות העמוסים. ממבט-על נכיר זוויות שונות של עיר הנצח. נעלה לתצפיות לכיוון הר הבית, נבקר בכפר אתיופי זעיר על גג כנסיית הקבר ונחפש שטרודל וינאי בלב האוריינט. הסיור מתקיים בתאריך: יום שישי, י"ד אדר א' 14.2.14, משעה 10:00  עד 12:00.

"לכה דודי" – סיור לקראת השבת

לקראת כניסת השבת מתנגנים ניגונים בסמטאות הרובע היהודי. נצעד בעקבות פיוטים ממזרח וממערב, שירי משוררים מאז ועד היום, אגדות וסיפורים על קבלת שבת ועל ירושלים. הסיור ילווה בהשמעת קטעים מוסיקליים ובנגינה. הסיור מתקיים בתאריך: יום שישי, כ"א אדר א' 21.2.14, משעה 13:00  עד 16:00.

אירופה בלב ירושלים

רוסים, צרפתים, איטלקים וטורקים הם גיבורי הסיור, נצא למסע אל ירושלים של המאה ה-19 אשר במהלכה ניעורה העיר מתרדמתה, והפכה מעיר שולית באימפריה העות'מאנית לעיר רבת חשיבות. נשמע על הימים ההם - בדגש על כניסת המעצמות האירופיות לעיר ועל מה שנותר בשטח בזמן הזה. הסיור מתקיים בתאריך: יום שישי, כ"א אדר א' 21.2.14, משעה 10:00  עד 12:00.

שודדי התיבה האבודה

מסופר שדוד המלך הביא את ארון הברית לירושלים ושהוא נגנז אי שם תחת הר הבית בימי המלך יאשיהו. מאז כולם מחפשים את ארון הברית. האם הוא טמון עדיין בהר הבית? ואולי נלקח זה מכבר הרחק מכאן? הסיור יעסוק הן בארון כחפץ ממשי ובמסורות בדבר מיקומו, והן בארון כסמל מופשט, כרעיון המתגלגל אל המיסטיקה היהודית המוקדמת, אל הפרשנות האלגורית הנוצרית והפולחן בכנסיה, אל המאבקים סביב מקומו של ארון הקודש בבית הכנסת, ומשם עד לחזרתו של הארון הממשי לתודעה הנוצרית והיהודית בעת החדשה, הקשורה גם לתקוות משיחיות ולמפגש בין מערב למזרח. נלווה בסיור את האגדות ואת החיפושים של כהנים, יורדי מרכבה, ארכיאולוגים נוצרים, רבנים מבקשי גאולה, טמפלרים צרפתים ומאמינים אתיופים, ונבקר אף אצל מרים אם ישוע הקשורה גם היא למסתורין של ארון הברית. הסיור מתקיים בתאריך: יום שישי, כ"ח אדר א' 28.2.14, משעה 09:00  עד 12:00.

הרי זה נווה במדבר- סיפורה של המושבה הגרמנית

סיפורם של הטמפלרים שהגיעו לארץ יחד עם חלוצי העליות הראשונות ותקעו בה יתד. בפאתי ירושלים של אז הקימו שכונות לתפארת- אירופה קטנה בלב  ירושלים. בשכונתם קיבלו את פני הקיסר וממנה חזו ברכבת הראשונה שהגיעה לעיר. בתקופת מלחמת העולם השנייה גורשו מירושלים ומאז שינתה השכונה את פניה. הסיור מתקיים בתאריך: יום שישי, כ"ח אדר א' 28.2.14, משעה 10:00  עד 12:00.

 

תמונה קפלה: מוטי בן ארי, שאר התמונות באדיבות יד בן צבי 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה