"ירושלים החדשה" – הצגה חדשה בתיאטרון החאן



תיאטרון החאן יעלה בחודש מאי את המחזה "ירושלים החדשה" המגולל את סיפור החרם על הפילוסוף ברוך שפינוזה מהקהילה היהודית באמסטרדם במאה ה-17

המחזה "ירושלים החדשה" שיעלה על במת תיאטרון החאן החל מה-12 במאי מתאר את פרשת החרמתו של הפילוסוף היהודי הנאשם בכפירה ברוך דה שפינוזה (1677-1632) בידי פרנסי הקהילה היהודית באמסטרדם ורבה הראשי, שאול מורטרה, באמצע המאה השבע עשרה. מדובר בחרם הגורף ביותר שהטילה הקהילה היהודית אי פעם. לאורך המחזה שפינוזה עומד לחקירה על ידי חבר בכיר במועצת העיר התובע מהקהילה היהודית לנדות את שפינוזה מתוכה ולהחרימו, אם יוכח כי אכן ביזה את עיקרי האמונה הדתית.

מרבית הדמויות במחזה הן דמויות שהיו קיימות במציאות ופעלו בסביבתו של שפינוזה הממשי. שפינוזה הצעיר והמוקדם שהפילוסופיה שלו עדיין בחיתוליה, מזניח את עסקי יבוא התבלינים שירש מאביו, ומעדיף להתבונן בנוף ולהתפלסף על טבע ואלוהים, על נצח ומתמטיקה ועל הקשר ביניהם. יתרה מכך, הוא חולק את הרהוריו הפילוסופיים עם נוצרים צעירים ובראשם קלרה ואן דן אנדן, שבה הוא מאוהב בדרכו האפלטונית.

קשריו עם נוצרים אינם מפריעים לו בעת ובעונה אחת לחיות בקרב הקהילה היהודית, להיחשב לעילוי בתורה, ולתלמידו האהוב של מנהיג הקהילה, רבי מורטרה, האוהב את שפינוזה כנכדו ומצפה ממנו שיירש אותו. במהלך המשפט עומדים כל הישגיו ויכולותיו בסכנה של נידוי מתוך הקהילה. 

במחזה משתתפים: ויטלי פרידלנד המגלם את ברוך שפינוזה ולצדו אורטל אבנעים (קלרה), איתי זבולון (סימון), כרמית מסילתי-קפלן (אחותו למחצה של שפינוזה), יוסי עייני (חבר המועצה אברהם ואן פלנקבורג), אבי פניני (פרנס הקהילה גאספאר רודריגס בן ישראל) ואריה צ'רנר (שאול מורטרה, ראש הקהילה).

את המחזה ביים סיני פתר. פתר שיחק וביים בשורה של הצגות תיאטרון, ובהם "השיבה לחיפה" ו"חבלי משיח", והיה המנהל האמנותי של תיאטרון נווה צדק ותיאטרון חיפה. זהו המחזה השני שהוא מביים בתיאטרון החאן לאחר שביים בו בעבר את "מאכינל".    

ההצגה הראשונה תעלה בתיאטרון החאן בירושלים במוצאי שבת ה-12 במאי בשעה 21:00.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה