אירועי 'זיכרון בסלון' בירושלים



עיריית ירושלים תפתח הערב את אירועי 'זיכרון בסלון' בבית ראש העיר והיום (רביעי) בערב יתקיים הכינוס המרכזי במרכז צעירים במוסררה

לקראת יום השואה והגבורה, תציין עיריית ירושלים את אירועי 'זיכרון בסלון' בכינוס מרכזי, אשר יתקיים בערב יום השואה (ד') לצעירות וצעירי ירושלים במרכז צעירים ירושלים במוסררה. 

יוסף קליינמן ז"ל

בבית ראש העיר, משה ליאון, תתארח הערב ניצולת השואה, בטי אפל, שהייתה בת 6 כאשר הגסטפו הגיע לביתה. למזלה, לא שהתה בבית באותה עת, אך הגסטפו לקחו את אמה ואחיה בן השנתיים, שנספו מאוחר יותר באושוויץ. אביה הצליח להבריח אותה ברכבת. בטי אפל (Berthe Lewkowicz) נולדה באפריל 1935 בואלנסיין (Valenciennes) להורים ממוצא פולני. המשפחה התגוררה בעיירה זו עד שהגסטפו הגיעו לביתם בספטמבר 1942. בטי עצמה, עם אביה ואחיה ז'ק בן החמש, הצליחו לחצות בחשאי את קו התיחום (אל דרום צרפת). אחר כך הפקידו את בטי ואחיה במשפחה לא-יהודית בדולין, כפר קטן בסאבוא (Dullin, Savoie), והם שהו שם עד סוף המלחמה. בטי עלתה ארצה לבדה ב-1964. לדבריה "כיום, משחלפו 60 שנה, אני סבורה שחיוני שנדבר על מה שעבר עלינו ונספר את הכל, כי אנחנו האחרונים, ולאחר שנסתלק מן העולם, מי יוכל להעיד שהיינו כאן וראינו את מה שראינו?".

האירוע במרכז צעירים במוסררה, שיתקיים ברביעי בערב, ייפתח בהופעה של הכנר-זמר הבינלאומי מיכאל גריילסאמר, בליווי הזמרת והמוזיקאית שמרית דרור גריילסאמר, ולאחר מכן יתקיימו שלושה סלונים במקביל, שניים לדוברי עברית ואחד לדוברי רוסית. בכל אחד מהסלונים תתארח דוברת מרכזית, אשר תספר את סיפורה האישי והמשפחתי.

אסטל ששר

בסלון הראשון תתארח אסטל ששר – אשר עברה את המלחמה כילדה במחבוא בארדנים בבלגיה, בשיחה עם נכדתה עירית.

בסלון השני תתארח נטע קליינמן, נכדתו של יוסף קליינמן ז"ל, ותספר את סיפורו כשורד אושוויץ והיותו העד הצעיר ביותר במשפט אייכמן.

בסלון השלישי תתארח קלרה פיילר, שורדת שואה מאוקראינה, ותספר את סיפור הבריחה המשפחתית מניקולאייב – סלון זה מיועד לדוברי רוסית.

קלרה פיילר

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "זיכרון השואה הוא חובה מוסרית של כולנו, במיוחד בימים אלו שמספרם של ניצולי השואה הולך וקטן. המסורת של 'זיכרון בסלון' נועדה להנגיש את זיכרון השואה באמצעות פעילות משותפת בבתים, הכוללת עדות של ניצול שואה, וסיפורים מדור שני ושלישי על השואה, ושיח בנושא. תמיד נזכור, לא נשכח ונמשיך לספר את אשר היה."

לאירוע שותפים רשות הצעירים, מינהל קהילתי מורשה, רשות הקליטה העירונית והמשרד לשוויון חברתי.

כאמור, האירוע יתקיים בערב יום השואה - רביעי 27.4 |- בשעה 18:30 במרכז צעירים ירושלים, רחוב שבטי ישראל 22.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה