הביטוח הלאומי החליט להפקיד מיליונים לחשבונות בנק של קשישים סיעודיים שלא קיבלו שירות סיעוד במהלך הקורונה



22,300 אזרחים ותיקים סיעודיים יקבלו היום כ-40 מיליון שקל על שירות סיעודי שלא קיבלו בעקבות הקורונה

צילום: נתי שוחט/פלאש90)

בעקבות נגיף הקורונה, אזרחים ותיקים הזכאים לקצבת סיעוד מהביטוח הלאומי לא קיבלו או חששו להכניס מטפלים סיעודיים לביתם או לחילופין נמנעו להגיע למרכזי היום לקשיש כך שהם לא קיבלו את מלוא הטיפול והשירות לו הם זכאים.

רפורמת הסיעוד שעברה לפני כשנתיים מאפשרת לאזרחים הסיעודיים קבלת זכאות לפי מדרג של 6 רמות (ולא 3 כפי שהיה נהוג בעבר), כשהזכאים יכולים לבחור בין שעות סיעוד בשירותים שאינם כוללים טיפול אישי בבית כגון: מרכזי יום, לחצני מצוקה וכו' או טיפול בבית לבין גמלה כספית שניתן לנצל לכל מטרה הנחוצה לאזרח. הרפורמה מאפשרת לכל האזרחים הוותיקים לשנות את תמהיל הזכאות בהתאם לצרכיהם.

עם תחילת המשבר, אפשר הביטוח הלאומי לכל זכאי הסיעוד להמיר את שעות השירותים שלהם בכסף וזו בהתאמה למצב השורר מאז תחילת התפשטות הנגיף. הביטוח הלאומי מצא כי זכאים שלא קיבלו שירות, לא שינו את תכנית הטיפול ולא ביקשו לקבל את הקצבה בכסף.

בהתאם למדיניות השירות הוחלט בחודשים האחרונים לאתר את אותם סיעודיים ומשפחותיהם שלא מיצו את מלוא זכויותיהם כדי להחזיר להם את התשלום עבור שירותי הסיעוד אותם לא קיבלו במהלך חודשי מרץ ואפריל.  

לאחר בדיקה מקיפה, הביטוח הלאומי איתר כ-22,300 קשישים מקבלי קצבת סיעוד שלא השתמשו בשירותים הקבועים להם ולא פנו לקבלת הקצבה והיום יועברו אליהם באופן אוטומטי כ- 40 מיליון ש"ח לחשבונות הבנק.

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי: "הזכויות הסוציאליות הניתנות במסגרת הביטוח הלאומי שייכות לאזרחי  המדינה ששילמו דמי ביטוח כל חייהם, ואנחנו מחויבים לוודא שהם מוענקים במלואם לכל הזכאים. לאחרונה נחשפנו לעובדה שאזרחים ותיקים שמקבלים קצבת סיעוד לא קיבלו בפועל את מלוא מכסת שעות הסיעוד מפאת המגבלות שהוטלו על ידי משרד הבריאות והיותם חלק מקבוצת הסיכון. בהנחייתי הוחלט להעביר לחשבון זכאי הסיעוד את השווי הכספי של אותן שעות שלא קיבלו מהמטפלים הסיעודיים והיו זכאים להם. מדובר בזכות מוקנית השייכת לאוכלוסייה החלשה וחסרת האונים, שיקבלו לחשבון הבנק את שווי השעות בכסף, שיאפשר להם להשלים את החסר על פי שיקול דעתם. הביטוח הלאומי יעמוד לרשות האזרחים הוותיקים ויקפיד שתמיד הם יקבלו את מלוא זכויותיהם".

כמו-כן, כחלק מהמהלך, בחודש זה (ספטמבר) יבוצע תשלום נוסף עבור השירותים שלא סופקו לאזרחים הוותיקים הסיעודיים בחודש מאי 2020.

ח"כ איציק שמולי, שר העבודה והרווחה: "בתקופת הקורונה הקשישים הסיעודיים חשופים לרמת האיום הגבוה ביותר ואני מחויב להעמיד לרשותם את כל התמיכה שניתן כדי שיוכלו לעבור את התקופה. בלתי מתקבל על הדעת שהקשישים החלשים ביותר יוענשו על כך שלא הצליחו מסיבות ברורות לממש את זכאותם ואנחנו עושים עימם צדק היום. המהלך הזה הוא צעד חשוב במסגרת מהפכת הזכויות שנוביל בביטוח הלאומי: במקום שהזכאים יטורטרו וירדפו אחר הזכויות, הביטוח הלאומי הוא זה שפועל באופן פרו אקטיבי כדי שהזכויות יגיעו אליהם באופן נהיר ויעיל".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה