OCD בתקופת הקורונה: מה המשמעות ומהן אפשרויות הטיפול?



הפרעה טורדנית כפייתית, המוכרת בעיקר כ "OCD" (ראשי תיבות של Obsessive compulsive disorder), היא תופעה נרחבת ממנה סובלים מיליוני אנשים בכל רחבי העולם, כמו גם לא מעט בישראל. תקופת הקורונה הייחודית והמאתגרת מקשה עוד יותר על אנשים הסובלים מהפרעה זו, וגורמת לרבים אחרים אשר לא הובחנו לפני כן כסובלים מהבעיה להתחיל ולשים לב לדפוסי התנהגות המאפיינים אותם, אשר עשויים להעיד על הפרעה מסוג זה. מהן המשמעויות של OCD באופן כללי ובפרט בתקופת הקורונה, ומהן אפשרויות הטיפול הזמינות והמומלצות?

depositephoto

מחשבות אובססיביות ופעולות קומפולסיביות הפוגעות באיכות החיים – OCD

אנשים הסובלים מ OCD חווים על בסיס יומיומי מחשבות טורדניות ואובססיביות שונות, המניעות אותם פעמים רבות לפעולות קומפולסיביות, אשר מרגישות כאילו אין ביכולתנו להתחמק מהן. אלו יכולים להיות דברים קטנים וכמעט בלתי מובחנים אך גם דברים גדולים ומורגשים יותר, ובהתאם לרמת החומרה של המצב כך נקבעת רמת הפגיעה באיכות החיים ובשגרת היומיום. עבור אינספור אנשים הסובלים ממצב זה, מדובר בבעיה ממשית ובפגיעה יומיומית באיכות חייהם, כמו גם באיכות החיים של בני משפחתם, חבריהם והסובבים אותם. בעוד מדובר בתופעה רחבה יחסית (שכיחות של בין אחוז לשני אחוזים – עשרות מיליוני אנשים בעולם), היא מצריכה התייחסות קלינית מקצועית ואכן זוכה להתייחסות נרחבת שכזו בשנים האחרונות, הכוללת גם שיטות טיפול יעילות שונות אליהן נגיע בהמשך.

 

תקופת הקורונה מציבה אתגר גדול ומשמעותי אפילו עוד יותר עבור אנשים הסובלים מ OCD ועבור משפחותיהם, שכן לאורך חודשים ארוכים כולנו מבלים את מרבית הזמן שלנו בבית ויחד עם בני המשפחה, ומרבית האירועים החברתיים והסיבות השגרתיות לצאת מהבית מתבטלים. עבור אדם הסובל מהפרעה טורדנית כפייתית, עלול להיות מדובר בסוג של חממה אשר רק תעצים ותגביר את ההפרעה ותסמיניה, ותהפוך את החיים בבית בתקופה מאתגרת זו לקשים ולחוצים עוד יותר.

 

טיפול זוגי ומשפחתי ודרכי טיפול ייעודיות עבור OCD

כפי שציינו, קיימות כיום מספר שיטות טיפול ייעודיות המשמשות לטיפול באנשים הסובלים מ OCD ברחבי העולם, הוכחו לאורך שנים כיעילות ומצליחות. טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול תרופתי וטיפול פסיכותרפי הם שלושה מהטיפולים המומלצים והיעילים עבור הפרעה זו, אך עבור אנשים אשר סובלים מ OCD במיוחד בתקופת הקורונה (ובהתאם גם משפחתם סובלת מכך ועלולה להחמיר את הבעיה עקב הריחוק החברתי וההסתגרות המתמשכת בבתים), ניתן להמליץ בחום על טיפול משפחתי או טיפול זוגי.

טיפול משפחתי ו/או זוגי מועבר על ידי מטפלים מוסמכים ומקצועיים אשר מוסמכים לטפל גם באנשים עם OCD, אך מתמחים בטיפולים זוגיים/משפחתיים שכן הקונסטלציה הזוגית או המשפחתית מציבה אתגרים ייחודיים וגדולים במיוחד עבור אנשים הסובלים מ OCD ועבור האנשים הקרובים אליהם. כרגע, בתקופת הקורונה כאשר כל בעיית OCD קלה עלולה להיות מועצמת וההכלה של בן/ת הזוג ו/או המשפחה הופכות מאתגרות יותר, טיפול זוגי/משפחתי יכול בהחלט להוות את האפשרות הטובה והמתבקשת ביותר, אותה שווה בהחלט לנסות.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה