תשעה עובדות ש[אולי] לא ידעתם על תענית אסתר ומצוות מחצית השקל



תענית אסתר הוא יום צום זכר לכך שעם ישראל התענה בזמן המלחמה ביום י"ג אדר בימי מרדכי ואסתר בשושן הבירה. ישנם מנהגים ופרטי הלכות רבות בקשר לצום, במאמר הבא ניתן סקירה מקוצרת על כמה עניינים שחשוב שתדעו על הצום באופן כללי ועל מצוות מחצית השקל שמקיימים ביום זה באופן פרטני.

FREEPIK

לתשומת ליבכם באתר חב"ד אפשר לקרוא פרטים נוספים על מצוות מחצית השקל . המידע שלהלן הוא מידע כללי שיתן לכם רקע כללי בנושא, להלן עשרה עובדות ש[אולי] לא ידעתם.

1. צום אסתר שונה באופן מהותי מכל הצומות האחרים בלוח העברי

בניגוד לשאר הצומות היהודיים כמו תשעה באב לדוגמא אשר מציינים יום אבל של חורבן בית המקדש. צום אסתר מסמל את הכח והעוצמה, איך שעם ישראל נלחם באויבים ודווקא מהמקום הזה מגיע המצווה לצום כפי שמצינו שגדולי האומה היו צמים ביום מלחמה כדי לקבל סיוע מהשמים.

2. צום אסתר יש לו קולות מיוחדות

לצום תענית אסתר יש קולות מיוחדות, כי מראש זהו צום קל יותר לדוגמא: אישה בהריון כמו גם לאחר לידה וכן אדם שהוא קצת חולה אפילו שהוא לא חולה באופן מהותי כל אלו יכולים לשבור את הצום ולאכול.

3. המנהג שהתקבע בעם ישראל לתת תרומה של מחצית השקל ביום התענית אסתר

למרות שמצינו חילוקי דעות בהלכה, המנהג שהתקבע ברוב תפוצות ישראל לבצע ולקיים את המצווה ביום צום אסתר. לחצו כאן כדי לקרוא את מה שצריך לדעת על תענית אסתר   .

4. יש חילוקי מנהגים בקשר לסכום של מחצית השקל

מנהג האשכנזים: לתת שלושה חצאי מטבעות הנוהגים באותה מדינה, זאת אומרת שבארץ ישראל יש לתת 3 מטבעות של חצי שקל לכל אדם ואדם.

מנהג הספרדים: יש לתת סכום השווה לפחות עשרה גרם כסף טהור, ובהתאם למחיר הכסף באותה העת בשוק העולמי (ובמצב כספי דחוק יש לשאול רב ).

5. מצוות מחצית השקל כפרה על חטא העגל

הפעם הראשונה שעם ישראל נצטווה לתת לצדקה מחצית השקל היה לאחר חטא העגל שרבים מעם ישראל נענשו ומתו, ולאחר מכן הקב"ה ציווה שעל ידי נתינת מחצית השקל יספרו את עם ישראל ואותה הנתינה תפעל את הכפרה על בני ישראל, וכפי שנאמר בפסוק "ונתנו איש כופר נפשו".

6. כספי מחצית השקל יכולים להיות מיועדים לכל מטרת קודש

בניגוד למצוות מתנות לאביונים שע"פ ההלכה כדי לצאת ידי חובת המצווה חובה לתת את המתנות לאביונים בחג הפורים בו ביום, מצוות מחצית השקל יכולה להינתן לכל מטרה של קודש כמו לדוגמא תרומה לישיבות, תלמודי תורה, בתי כנסת, ישיבות, הפצת יהדות וכו' וכמובן אפשרי גם לתת לנזקקים.

7. לא חייבים לתת מחצית השקל עבור הילדים [מנהג]

מעיקר הדין לא חייבים לתת את תרומת מחצית השקל עבור הילדים, חובת המצווה היא רק לגברים מגיל 20 או מגיל 13 ומעלה. למרות שמנהג ישראל לתת את התרומה עבור כל בני הבית כולל הנשים והילדים.

8. מצוות מחצית השקל היא סגולה נפלאה לישועה

בספרי המקובלים מבואר בשם רבי חיים פלאג'י שמי שמתמיד בקיום המצווה יזכה לשפע ברכה והצלחה ומובטח לו שלא יקרה לו שום פגע רע באותה השנה.

9. משה רבינו התקשה להבין את המצווה

כתוב בספרים שמשה רבינו התקשה להבין את מצוות מחצית השקל וכתגובה לכך הוציא הקב"ה מטבע של אש מתחת כסא הכבוד והראה לו. ע"פ המבואר בספרים הקדושים משה רבינו לא הבין איך מחצית השקל יכולה לכפר על חטא חמור כל כך, והמענה של בורא עולם שע"י הנתינה באופן של "אש" הכוונה התלבות יכולים לכפר גם על עבירה חמורה כדוגמת חטא העגל.

סיכום

מצוות מחצית השקל היא מצווה בעלת משמעות עמוקה וסגולה לברכה והצלחה מופלגת כל השנה. כיום התקבע המנהג לקיים את המצווה ביום תענית אסתר, היום בו צמים כזיכרון לצום שהתקיים בזמן המלחמה של מרדכי ואסתר בשושן הבירה ביום י"ג באדר. הצום מבטא את האמונה והביטחון בבורא עולם, ואת העובדה שמתי שיהודי פונה בתפילה תיכף ומיד הוא נענה.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה