הדת היהודית היא הדת המונותיאיסטית הקדומה ביותר הקיימת כיום. ההתפתחות של הדת היתה ממושכת ועקבית ובמשך השנים נכנסו לשימוש דתי אביזרים וחפצים שונים אשר לכל אחד מהם יש שימוש שכרוכה בו משמעות גלויה ונסתרת כמו גם כוונה דתית, או הוא משמש אמצעי לעבודת האל. האביזרים הדתיים הללו, שהפכו לחלק אינטגראלי מהפולחן הדתי שהיהודי המאמין באשר הוא מבצע אותו, נקראים תשמישי קדושה. עם התשמישים כאמור לעיל ניתן למנות את הטלית, שבה נעשה שימוש בעת הנחת התפילין ובתפילה בציבור בימי חול כמו גם בחגים ובמועדים. בנוסף, תשמיש הקדושה שהוא אולי החשוב ביותר ביהדות הוא התפילין. מהן בעצם התפילין? מה המשמעות של הנחת תפילין ומדוע מניחים תפילין רק אחרי גיל מצוות? היכן ניתן לקנות תשמישי קדושה איכותיים ומהודרים העומדים בכל אמות המידה המחמירות? בשורות להלן נשיב לשאלות הללו בהרחבה

Pixabay

מהן התפילין ומה החשיבות הדתית שלהן

כל יהודי באשר הוא מחויב מבחינה הלכתית להניח תפילין מדי יום, כאשר בדרך כלל הנחת התפילין מתבצעת בבוקר. עם זאת, יהודי מאמין שלא היה בידיו ספק להניח תפילין בבוקר, יכול לעשות את זה למעשה לאורך כל שעות היום לפני השקיעה. מי שמטייל ברחובות הערים בישראל, נתקל מעת לעת בדוכני הנחת התפילין, מה שמעיד על כך שהנחת תפילין גם בשעות היום המאוחרות ביותר היא על פי ההלכה. תפילין מורכב משני חלקים – תפילין של יד ותפילין של ראש. הנחת התפילין צריכה להתבצע בצורה מיוחדת, תוך כריכה של התפילין באמצעות יד ימין על הזרוע של יד שמאל. אצל יהודי מאמין נשארים הסימנים של התפילין על היד עוד שעות רבות לאחר הנחת התפילין. חשוב לציין כי בהיותן מונחות על ידו ועל ראשו של היהודי המאמין, אין לפגוע בקדושה שלהן. הסבירה היא שלמרות שאין ציווי מוגדר על כך בתורה, החליטו חכמי ההלכה היהודית שהיהודי מחויב להנחת תפילין רק בהגיעו לי"ג שנים. זאת, בהנחה שבגיל הזה הילד בוגר מספיק על מנת להבין את משמעות הקדושה. ייתכן מאד שהמקור למה שמכוני ביהדות "גיל מצוות" הוא בדיוק זה.

תפילין ותשמישי קדושה אחרים

ואולם מעבר לתפילין, ניתן למצוא אצל יהודים מקהילות שונות גם סוגים שונים של לבוש, המתכתבים עם הקדושה ומעצימים אותה. אחד מפריטי הלבוש המעניינים לצורך העניין הוא הקיטל שלבישתו נפוצה בקרב יהודים אשכנזיים. קיטל מהודר הוא חלוק לבן או גלימה לבנה, שאותה לובשים כאמור יהודים מאמינים מקהילות אשכנז. זאת, בליל הסדר ובימים הנוראים. מקורה של המסורת הזאת איננו ברור, אבל ההשערה היא שמדובר בפריט לבוש שמסמל את הניקיון ואת הטהרה. משגיחי כשרות במקומות גדולים, נוהגים ללבוש קיטל (גם אם לא מהודר ויקר) כאשר הם בודקים את הכשרות של מוצרי המזון, בעיקר לפני חג הפסח. שוב, התפיסה היא האמונה שפריט הלבוש הזה מצביע על טהרה וניקיון מן החטא. בדת היהודית, כמו גם בדתות אחרות, יש חשיבות לעניין הסמליות. ואכן אין כמו הקיטל לעניין זה. יהודים מאמינים נוהגים ללבוש קיטל מהודר, בעיקר בימים הנוראים ובפסח.

בנוסף לעניין הסמליות, יש חשיבות גם להיותם של פריטים מסוימים נקיים מפגם. הדבר חשוב בעיקר כאשר מדובר בתפילין. לפיכך רכישת תפילין חייבת להתבצע במקום המקפיד בעניינים אלה. רכישת תפילין מהודרות של משכן התכלת מבטיחים שהם יהיו נקיים מכל חשש ומכל פגם וישמשו את הילד שהפך לבוגר לאורך שנים רבות בעזרת השם יתברך.כדאי ליצור קשר כעת ואנו נסייע לך לבחור את מגוון המוצרים הנדרשים לך, בהתאמה להעדפות וליכולות שלך.    


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה