תיקון דודי שמש לקראת החורף



דודי שמש הם המצאה נהדרת לחימום מים, שחוסכת לנו כסף רב. הגיוני לרתום לטובתנו את אנרגיית השמש הרבה, שממנה אנחנו נהנים בימי הקיץ ובכלל. בכדי שנוכל ליהנות מכך באופן רצוף, יחד עם זאת כדאי וחשוב לשים לב לנושא התחזוקה:

depositephoto

אילו בדיקות צריך לבצע לפני החורף?

אם דוד השמש היה מושבת לגמרי בחורף, זה יכל להיות זמן טוב לטפל בו, אבל לא כך המצב. זאת, מאחר שדודי שמש ניתנים לשימוש למעשה בכל השנה - גם בחודשים הפחות חמים יש כל זאת שמש. הדבר בא לידי ביטוי, אפילו אם מדובר על דוד שמש בירושלים. בנוסף, יש בהם מנגנון חימום חשמלי עבור הימים שבהם יותר מעונן וקר. בהתחשב בכך, עדיין יש כמה סיבות טובות, לבצע בדיקות לדוד השמש דווקא לקראת החורף.

ככל שמכונה כלשהי עובדת יותר, כך הבלאי שלה גדל ותקלות עשויות יותר להופיע. הדבר נכון גם לגבי דוד השמש שלנו, שעבד במשך רוב הקיץ "שעות נוספות". כך שלקראת החורף, יהיו לטכנאי דודי השמש לא מעט דברים לטפל בהם בדוד השמש שלנו. ראשית, דרושה בדיקה ויזואלית תקופתית של המקום. זאת, במיוחד אם קולטי השמש נמצאים במקום שאתם לא רואים ולא קל לכם להגיע אליו ולבדוק אותו בעצמכם. עשויה להיות למשל צמחייה שמפריעה באופן חלקי להגעה של קרינת השמש לקולטים או פסולת כלשהי שעפה ברוח ומכסה אותם חלקית.

 

נקודה נוספת חשובה מאוד, עם היבט בטיחותי גדול, היא שבחורף יש רוחות חזקות במיוחד. הדבר משמעותי במיוחד, באזורים שבהם החורף סוער מהרגיל. למשל במקרה של דוד שמש בירושלים. קולטי שמש שלא מחוברים היטב למקומם או שהחיבור שלהם מתרופף עם הזמן, עשויים להיסחף ממקומם בגלל הרוח. מאחר שמדובר על גופים כבדים, שממוקמים בחלק גבוה של אזור מגורים, הסכנות ברורות. ניקוי הדוד הוא נושא מרכזי בכל הנוגע לתחזוקתו השוטפת. יש לנקות את קולטי השמש מאבק.

היבט זה חשוב במיוחד דווקא לקראת החורף, בכדי להבטיח שנוכל למצות את מעט השמש שתהיה זמינה בחודשים אלה. ניקוי האבנית שמצטברת בדוד, משמעותי מאוד גם כן. זאת, מאחר שאבנית מצטברת בתוך מערכות הדוד עם הזמן, בכמויות גדולות מאוד. בכך היא מפריעה לפעילותו השוטפת, מחלישה את יכולת חימום המים החשמלית (שדרושה במיוחד בחורף) וגורמת להוצאות חשמל גדולות יותר. עם הזמן, הצטברות האבנית תגרום לתקלות, שתיקונן עשוי להיות יקר למדי. כך שתחזוקה שוטפת יזומה, מונעת, עדיפה בנושא זה ובכלל. כידוע, השמש משנה את מסלולה מעט לאורך כל השנה. הכיוון אליו קולטי השמש מכוונים והזווית שבה הם מותקנים, משמעותיים מאוד לגבי מידת היעילות שלהם בהתחממות בעזרת השמש. טכנאי טוב, יוכל לבדוק ולייעץ גם בנושא זה.

 

באילו מקרים מזמינים בעל מקצוע?

בעל מקצוע לטיפול בדודי שמש, הגיוני להזמין כמובן כאשר יש תקלה בדוד השמש. במקרה כזה, מדובר באילוץ, שיהיה דחוף במיוחד בימי החורף הקרים (ואם מדובר על דוד שמש בירושלים, אז "קר" זה קר!). עם זאת, מומלץ שלא לחכות להתפתחות תקלות כאלה ולהזמין טכנאי לבדיקה של המערכת ולטיפול שוטף, מדי פעם, באופן יזום. למשל לקראת החורף וגם אם נראה שהדוד מתפקד היטב. כך גם לגבי ערים שבהן יש לכאורה פחות שימוש בשמש לחימום מים - למשל דוד שמש בירושלים.

קחו בחשבון, שבכל מקרה ישנו בלאי ובוודאי גם הצטברות אבנית הדרגתית. זאת, גם אם התקנתם במקור דוד שמש מיצרן איכותי מאוד, על ידי טכנאי מצוין וגם אם נראה לכם שהכול עובד היטב כרגע. התקנת מסנן אבנית בכניסת המים למערכת הוא רעיון טוב. עם זאת, גם צעד כזה לא יבטל לגמרי את תופעת הצטברות האבנית ונזקיה. כך שלא כדאי להתעכב ולהסס יותר מדי – לכן מומלץ לעשות חיפוש אחר מתקן דוד שמש בירושלים. כמו כן, לא לשכוח שמערכת דוד שמש כוללת גם חלק חשמלי ("דוד חשמלי") וגם הוא דורש תחזוקה.

 

עלות תיקון דוד שמש

עלות ביקור הטכנאי עשויה להשתנות מאוד. סדר הגודל הבסיסי הוא 150 ש"ח עד 350 ש"ח. עלות תיקונים תשתנה לפי החלקים שבהם מדובר ומורכבות העבודה. העלות עשויה להשתנות גם בהתאם למיקום הדוד, מאחר שהוא משליך על הסיבוך של הגעה אליו ועבודה איתו. מדובר בדרך כלל על גג שטוח, בוידעם או גג רעפים. לשם ההמחשה: תיקון גוף חימום עשוי לעלות 250 ש"ח עד 300 ש"ח. במידה ויש להחליף קולטי שמש, מדובר על מחירים שתלויים בגודל הקולטים, שבעצמו תלוי בגודל הדוד שאיתו הם עובדים. סדר הגודל, הוא 600 ש"ח עד 3,000 ש"ח. עבור דוד שמש בירושלים או בכל עיר גדולה אחרת, תמצאו קרוב לוודאי מבחר גדול מאוד של טכנאי דודי שמש.

המבחר מאפשר כמובן למצוא מחירים זולים יותר וחשוב מזה - איכות גבוהה יותר של אנשי מקצוע. אולי המחירים יהיו שונים מעט בהתאם למזג האוויר האופייני בערים (אם זה דוד שמש בירושלים או בבאר שבע), אבל לא באופן משמעותי. הזמן שלקראת החורף, טוב אגב גם מבחינת עלות התחזוקה. זאת, מאחר שהביקוש לדודי שמש, לחלקי החילוף שלהם ולשירותי הטכנאים קטן יחסית בתקופה זו. לכן המחירים עשויים להיות מעט נמוכים יותר.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה