תוכן ממומן ע"י ישראכרט: איך תשנה בינה מלאכותית את המערכת הפיננסית?



תוכנות חכמות שיהפכו לקיחת הלוואה למהירה וגמישה מאי פעם, אפליקציות שיכינו אתכם למשברים כלכליים, כלים שישבשו רמאויות והונאות ואפילו AI שתסביר לכם כלכלה מתקדמת בשפה של בני אדם; המהפכה שמעבר לפינה

Shutterstock

בינה מלאכותית (AI) היא כבר מזמן לא "מילת באז" או מונח טכני חלול: כל סמארטפון ומחשב, אפליקציה מתקדמת ופלטפורמה עסקית שמכבדת את עצמה כבר כוללים רכיבים כאלה שחוסכים זמן וכסף ומייעלים את תפקוד המערכת. בשנים האחרונות ראינו חדירה של פיתוחי AI גם לתשתיות פיננסיות - בנקים, חברות ביטוח, ספקי הלוואה ללקוחות כל הבנקים וכולי, והמגמה צפויה רק להתחזק ולפרוץ קדימה. איך היא תשפיע על הכיס שלנו בתור צרכנים, ומה תאפשר לנו לעשות?  

לקחת הלוואה מבוססת AI

בינה מלאכותית היא בעצם, היכולת לעבוד לפי מפות חשיבה בקנה מידה עצום - ולזהות במהירות סיכונים והזדמנויות. אם בעבר היו יכולים רק האנליסטים החריפים ביותר (או בני המזל) לזהות מגמה מסוכנת שתשפיע על חשבונות ולקוחות, היום ישנם רכיבי קוד שסורקים ללא הרף נתונים פיננסיים ומחפשים אינדיקציות למגמות בעייתיות. למשל, משבר כמו הסאב פריים של 2008 כנראה שלא היה קורה בעולם בו בינה מלאכותית מנטרת את שוק הלוואות הנדל"ן.

בצורה זו, יוכלו המלווים לקבל תמונה הרבה יותר מדויקת של השוק, ולכוון את המוצרים הפיננסיים שלהם באופן שיפנה ללווים בהתאם ליכולות שלהם - מה שיצמצם משמעותית סיכונים וישנה משוואות אקטואריות. בקצרה, זה אומר שאם פרטי המשתמש ומצבו מתאימים, לקיחת הלוואה* דיגיטלית שנתפרה למידותיו תהיה הרבה יותר קלה ונוחה עבור המשתמש, וכמו כן, גם לקבל במהירות אישור עבורה. חשוב לזכור שגם הטכנולוגיה הכי מתקדמת לא מבטיחה שתקבלו הלוואה אוטומטית, ולא תפטור אתכם מעלויות וסנקציות במקרי חריגה ומהצורך לבחון את היטב את כל תנאי ההלוואה, הגוף המלווה והריביות.  

היכולת לקבל תמונה מדויקת של השוק תוכל גם להרחיב קטגוריות מוצר, למשל הלוואות קטנות: הספקים ידעו לחזות תמורות והשפעות, ולהציע ללווים סכומים שמתאימים לפתרון הוצאות נקודתיות - ולא רק למימון רכישות גדולות או תשלום חובות שהצטברו. הגמישות הזו עשויה להפוך הלוואות אונליין למשהו נפוץ יותר בשוק, כל עוד הלווים יעמדו בתנאי הבסיס של המוצר.  

לקבל בקליק מנהל פיננסי אישי

כיום קיימים בשוק שלל מוצרים שעוזרים לנו לנהל את החשבון וההוצאות, מציגים גרפים והצעות בהתאם לבזבוזים ולהכנסות. אבל זאת רק ההתחלה: בינה מלאכותית תוכל להשוות בזמן אמת בין נתוני המשתמשים, משתנים כמו חדירת מוצרים חדשים ומכסים צפויים, שינויי מט"ח ואפילו מזג האוויר ברחבי העולם כדי לצפות עיכובי מסירות מוצרים, התייקרות מזון ואנרגיה, והשפעות חיצוניות נוספות.

התוצאה: אפליקציות שעוזרות לנו לא רק להגיב למצבים כשהם קורים, אלא גם ליזום פעולות לפניהם ולהבטיח צמצום מתמשך בהוצאות. כלי ניהול חשבון מבוסס AI יוכל לתפקד גם כיועץ השקעות ופנסיות, ולחפש עבורנו הזדמנויות טובות לרווחים בעתיד. בכך יקבל כל משתמש מנהל פיננסי אישי שידו בכל.  

להבין כלכלה בלי להבין בכלכלה

רבים נרתעים מהשקעות בשוק ההון ומבחינה לעומק של פקדונות וחסכונות פנסיוניים פשוט משום שהתחום נראה להם מסובך ומבלבל - וגם הסוכנים הכי סובלניים לא מסבירים את המהות האמיתית של כל פעולה נדרשת, כל סיכון וכל השלכה עתידית.

בינה מלאכותית תוכל לסייע בהנגשת תחומי השקעות, חסכונות ומהלכים פיננסיים לטווח ארוך באמצעות ניתוח שפה טבעית. תוכנות חכמות ילמדו את השפה בה המשתמש כותב ומדבר, ינתחו את הסגנון ותהליכי הלמידה - ואז ייצרו הסברים שיתאימו עבורו אישית.

בין אם מדובר בדימויים מעולם המונחים הספציפי של כל אחד ובין אם בדוגמאות מתוך חייו האישיים - תוכל בינה מלאכותית "לחנוך לנער לפי דרכו" ולחבר יותר אנשים אל תהליכי חיסכון ומודעות צרכנית חשובה.  

להפסיק לחשוש מהונאות ורמאויות

פלטפורמות בינה מלאכותית נשענות על ניטור המוני המונים של פריטי מידע קטנים מאוד, וחיפוש דפוסים. בצורה זו, אפשר לסרוק סדרת הודעות שנשלחו מטעם גורם לא ידוע אל משתמש, ולסמן אותו כניסיון הונאה על בסיס מקרים דומים שקרו בעבר.

כשיבשילו התוכנות, אפשר יהיה להכניס אותן בתור צד בכל חוזה והתקשרות בין משתמשים וארגונים, או בין הארגונים עצמם - שיספקו חוות דעת שאינה מוטה, ויודעת לסמן דברים שמוח אנושי אולי פספס: נקודות בהן צד אחד מרוויח והשני מפסיד.

כשתוכנות כאלה יתחילו לעבוד בצורה נרחבת בשווקים, יקבלו הרמאים מכה ניצחת: כל השיטות הקיימות שלהם ייחשפו, וכל שיטה חדשה תתגלה במהירות בידי התוכנה. בצורה זו ירדו הפסדים ואיתם גם העומס על בתי משפט, לרווחת המשק כולו.  

סיכום

מתי נוכל לראות את כל החידושים הללו מגיעים לשטח? מעבדות החדשנות של הבנקים וחברות הפינטק כבר מלאות בהמצאות ופיתוחים שכאלה, ועליהם לצלוח דרך ארוכה; הרי מדובר בכלים מאוד חכמים, שעליהם יסתמכו מוסדות מאוד גדולים - טעות עלולה להשפיע על מספר עצום של לקוחות. ולכן, כל פיתוח שכזה נתון לאישורים רגולטוריים אשר חשיבותם לא נופלת משל תהליכי אישור תרופה חדשה.

באירופה ובארה"ב נבחנים פיתוחים שכאלה, תוך שמתבצעים תהליכים לקביעת גבולות גזרה אתיים להפעלת בינה מלאכותית, שמטרתה למנוע הטמעת טעויות מעגליות. למשל, דחיה קבועה של משתמשים מסוימים מקבלת שרות בגלל סטריאוטיפ של מתכנת. התהליך מתקדם לאט, וטוב שכך; רק בחינה זהירה של הטכנולוגיה החדשה תבטיח שפירותיה יהיו מתוקים ולא מרים - ואכן יממשו את הפוטנציאל האדיר שלהם.

 

 

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה