תאונת עבודה לכל דבר: כך תגנו על העובדים שלכם על הכביש



חלק נכבד מתאונות המוגדרות כתאונות עבודה, מתבררות באחרונה כתאונות דרכים הנובעות מהסחת דעת, בעיקר עקב שימוש בטלפון הנייד. מחקרים מצביעים על כך ששימוש בטלפון הנייד במהלך נהיגה מגדיל את הסיכוי לתאונת דרכים פי ארבעה. הבשורות הטובות: פיתוח ישראלי חדש מבית SaverOne מציע פתרון טכנולוגי חכם לבעיה

כך תגנו על העובדים מפני תאונות דרכים

המנוע העיקרי ליצירת טכנולוגיות חדשות הוא החיפוש אחר פתרון לבעיות ישנות. למרבה האירוניה, טכנולוגיה שיכולה לקדם אותנו בתחום מסוים עלולה לחולל בעיות חדשות בתחומים אחרים. דוגמה לסוג כזה של 'בעיות חדשות' היא הסחת הדעת בנהיגה שנגרמת עקב שימוש בטלפון הנייד. על היתרונות של העידן הדיגיטלי והטלפון אין צורך להכביר מילים. האפשרות להיות מעודכנים ולהתעדכן מכל מקום ובכל סיטואציה היא דבר נהדר, אך כשזה קורה בנהיגה אנחנו משלמים על זה מחיר יקר.

מודעות לא בהכרח עוזרת

כתיבת הודעות טקסט במהירות של 90 קמ"ש בכביש בינעירוני גוזלת 5 שניות של קשב, והיא משולה למי שלאורך 125 מטר נוהג בעיניים עצומות. כולנו מבינים שמדובר באקט מסוכן וחסר אחריות, ועדיין רבים אלה שבנקודה כזו או אחרת חוטאים בכך. למה זה קורה? סוג של דיסוננס קוגניטיבי, כשיושבים מאחורי ההגה יש תחושה מתעתעת של ביטחון כוזב ואמונה ש"לי זה לא יקרה". למרבה הצער זה קורה והרבה. למשל, במהלך שנת 2019, בארצות הברית לבדה, נהרגו 3,142 קורבנות בתאונות דרכים שנגרמו כתוצאה מהסחת דעת במהלך הנהיגה. הפקטור הזה הפך לכל כך בולט עד שגם המחוקקים נתנו עליו את הדעת. גם בישראל משטרת התנועה מפעילה יחידות ואמצעים מיוחדים וקונסת נהגים על שימוש בטלפון בזמן נהיגה, ועדיין, למרות המודעות לבעיה ולמרות מורא האכיפה, נהגים לא מצליחים לעמוד בפיתוי וממשיכים לפזול לעבר המכשיר הנייד.

ריבוי תאונות במהלך העבודה

במהלך יום העבודה הבעיה הזו רק מתעצמת. מתברר שמי שנמנים עם קבוצת הסיכון להיפגע בתאונות דרכים בעקבות הסחת דעת, הם עובדים במהלך יום העבודה. זה נכון בין אם מדובר בעובדים כמו סוכנים ושליחים שחלק משגרת העבודה שלהם כרוכה בנהיגה ברכבים מסחריים או משאיות, בנהגי אוטובוס או בעובדי הייטק שמתחילים ומסיימים את יום העבודה שלהם ברכב הליסינג שהחברה סיפקה. בעשור וחצי האחרונים שיעור העובדים שנפגעים בתאונות דרכים במהלך יום העבודה זינק. למעשה, בהרבה מאוד ענפים 'תאונת העבודה' הנפוצה ביותר היא בעצם תאונת דרכים. למה זה קורה? ובכן, מאחר שאותן הסחות דעת סלולריות קשורות לעבודה, העובדים מרגישים מחויבים להגיב. עובד שמוצא את עצמו בפקק באיילון בשעה 9:15 ומקבל הודעה בהולה מלקוח או מנהל, ינסה לתת מענה גם במחיר של הסחת דעת. אפרופו הסחות דעת, הזום שנכנס לחיינו במהלך משבר הקורונה הוא הכוכב החדש של הסחות הדעת. מסתבר שהרבה מאוד אנשים מנצלים את הזמן בכבישים ובפקקים לערוך ישיבות זום.  

בעיות שיוצרת טכנולוגיה פותרים באמצעות טכנולוגיה

התופעה הזו, של עובדים שנפגעים בתאונת דרכים עקב הסחת דעת, כל כך נפוצה עד שכבר יש לה ביטוי כלכלי בדוחות של חברות הביטוח. בכמה מקומות בעולם אפילו החלו להנהיג סנקציות כלכליות ופליליות כלפי חברות שהעובדים שלהן נפגעו בנסיבות אלו. למרות זאת, כנראה שיש משהו בטבע האנושי הקמאי שלא מאפשר לנו לעמוד בפיתוי, כי למרות הסנקציות ופעולות ההסברה התופעה המשיכה והיא עדיין ממשיכה לגבות קורבנות. מה אפשר לעשות? כמו שהזכרנו בהתחלה, הצורך לפתור בעיות הוא גם זה שמוביל לפיתוח פתרונות טכנולוגיים חדשניים. את הפתרון המיוחל הביאה חברת SaverOne הישראלית ששילבה חשיבה מחוץ לקופסה עם פיתוח טכנולוגיה חדשה. היות שלב הבעיה הוא בעובדה שהפיתוי גדול מידי, בטח בנסיבות של לחץ בעבודה, הגיעה ההבנה שיש להוריד את האופציה של הסחת הדעת מהשולחן. ברגע שאין בכלל אפשרות להתפתות גם אין 'הסחת דעת'. כך נולד מוצר ייחודי שברמה הבסיסית מונע מהנהג לעשות שימוש מסוכן במכשירים סלולריים. המוצר כולל יחידת בקרה שמוסלקת ברכב; אפליקציה סלולרית שיודעת להיכנס למוד הגנה ולכבות פונקציות מסיחות דעת במהלך הנהיגה; ומערכת שירותי ענן שמספקת עדכונים ומאפשרת להגדיר הרשאות שונות.

הכוח בידי המעסיק

אם ברקע עומד החשש שלמרות חשיבותה של המערכת, 'הפיתוי' עלול לגרום לנהג להתעלם ממנה או לכבות אותה, חשוב לדעת שזה לא המצב. מי שאחראי להתקנה ולתפעול של המערכת הוא המעסיק. לעובד שנוהג ברכב אין שיקול דעת והטכנולוגיה של SaverOne לא מאפשרת למכשיר הנייד להפריע לו לנהוג. נוסף על כך, המערכת כוללת אמצעים חכמים שמאפשרים לנהג ולעסק להתעדכן בסוף הנסיעה. רוצים לוודא שגם העובדים שלכם תמיד יגיעו הביתה בשלום? כנסו לאתר SaverOne.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה