שמאות מקרקעין היא תחום אשר עוסק בהערכת שווי קרקעות ונכסים הרלוונטיים לצרכי השקעה, מגורים, מסחר ועוד. בין אם קונים נכס ובין אם מוכרים נכס, שמאי מקרקעין חייב להיות חלק דומיננטי ומהותי בתהליך. התפקיד הבסיסי של שמאי מקרקעין הוא הערכת שווי הנכס.

freepik

לא פעם שווי הנכס יוערך אחרת בין שמאי אחת לשמאי אחר, יחד עם זאת, חשוב מאוד לבחור באיש מקצוע מיומן, מקצועי, מוסמך, אשר למד את התחום ועבר את המבחנים הנדרשים בכדי לעסוק בתחום. אם אתם מחפשים שמאי מקרקעין בירושלים, חשוב מאוד שתדעו כיצד לבחור את הטוב ביותר בתחום זה.

מיהו שמאי מקרקעין?

כאשר מבצעים עסקאות נדל"ן כלשהי, כדאי מאוד להיעזר בשירותיו של שמאי מקרקעין אשר מבצע הערכה של שווי הנכס. ישנם לא מעט מקרים שבהם דירות שנראות מצוין מאוד על פני השטח ובגין זאת דורשים עליהן מחיר גבוה, מתגלות כדירות שיש בהן בעיות שונות כגון: ליקויים סמויים שאינם נראים, שיעבוד, בנייה בלתי חוקית, בעיות מיסוי ועוד. כל הדברים הללו ללא ספק יכולים להוריד באופן מהותי מהשווי הכספי של הדירה וכן, לא פעם כלל הנתונים הללו יכולים לגרום לכך שעסקה אשר עומדת על הפרק, תרד מהפרק.

את המידע על הנכס השמאי אוסף מלשכת רישום המקרקעין, מארכיון מחלקת ההנדסה של העירייה וכן ממאגרי מידע אשר מצויים ברשות השמאים עצמם. שאיבת המידע והצלבת הנתונים השונים חשובה מאוד לעסקה העומדת על הפרק ולכן, אין ספק שלא כדאי לוותר על שירותיו של איש מקצוע זה בתהליך רכישת נכס.

כיצד שמאי מקרקעין קובע את השווי של הנכס?

כאשר שמאי מקרקעין נדרש להעריך שווי של נכס הוא יאסוף כאמור את כל המידע הנדרש. השמאי יבחן ראשית כל את הסביבה של הנכס, את התשתיות הקיימות בסביבה. הוא יבצע בדיקה משפטית הנוגעת למי הבעלים החוקיים של הנכס, הוא יבדוק האם יש היתרי בנייה לנכס, יבצע בדירה תכנונית בנכס ויוודא מה מותר להוסיף לנכס ומה אסור. כמו כן, הוא יבדוק היטלים ומיסים, יבצע בדיקה הנדסית לנכס על ידי אנשי מקצוע שיודעים כיצד לבצע את הבדיקה ומוסמכים לבצע אותה, יאתר ליקויים, סדקים או רטיבות אשר עלולים להוביל לבעיות בעתיד ועוד. לאחר שהוא יבחן את הנכס מכל הצדדים הפיזיים שלו ומכל ההיבטים המשפטיים, הוא ינסח דוח מפורט שמכיל את כל העובדות על הנכס, הנתונים השונים, הניתוחים והממצאים. הדוח הוא בעל תוקף משפטי וניתן להשתמש בו בתהליך משפטי.

כמובן ששמאי מקרקעין לא רלוונטי רק להערכת שווי נכס שמעוניינים לרכוש אלא גם להערכת שווי נכס שמעוניינים למכור. על מנת שהמחיר שתדרשו על הנכס יהיה מחיר מתאים ועל מנת שמצד אחד לא תוזילו את ערך הנכס שלכם ומצד שני לא תדרשו מעבר למה שהנכס באמת שווה וכך תגרמו לכך שלא יהיו פניות רלוונטיות, כדאי להיעזר בשירותיו של איש מקצוע זה גם בתהליך מכירת נכס.

כיצד בוחרים שמאי מקרקעין?

על מנת לבחור את השמאי הטוב ביותר, יש צורך לבדוק האם מדובר על שמאי מוסמך ובעל רישיון. חשוב לזכור שמדובר על מקצוע הדורש ידע מקצועי רב והבנה במגוון תחומים שונים כגון: כלכלה, הנדסה ועוד. כמובן שחשוב לוודא שמדובר על איש מקצוע המוסמך לעסוק בתחום. באתר מועצת שמאי המקרקעין ניתן למצוא את השמות של כל השמאים המוסמכים להעניק את השירות המדובר. מכיוון שתפקידו של שמאי מקרקעין הוא חשוב וקריטי בכל עסקת מקרקעין, אין ספק שחשוב מאוד לבדוק היטב האם מדובר על שמאי מקרקעין בעל המלצות ומוניטין בתחום.

חשוב לזכור שבסופו של דבר, המסקנות של שמאי מקרקעין עשויות לשנות את החלטות של הצדדים בעסקה ואף לגרום לביטולה ועל כן, אין להתפשר על איש מקצוע זה ואין לבחור באיש מקצוע לא מוסמך.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה