שותפות עם ג'קי צ'אן? 7 עובדות מפתיעות על ענקית הרכב "מיצובישי"



הענקית היפנית נולדה עוד במאה ה-19, ייצרה את מטוסי הקרב המסוכנים ביותר בדורם ושברה שיאים טכנולוגיים וספורטיביים – תשאלו את ג'קי צ'אן. הנה 7 עובדות מפתיעות במיוחד על ענקית הרכב "מיצובישי"

 Shutterstock

עם 50 שנות ניסיון במגוון עולמות ספורט מוטורי ורקע של פיתוח מטוסי קרב וספינות אדירות, לא פלא שקשה למצוא חברת רכב חדשנית ויצירתית כמו מיצובישי היפנית. החברה מוכרת מכוניות ממש בכל קטגוריה, תקציב וסגנון נהיגה, וקידמה מהפכות תחבורה חשובות. לפניכם כמה עובדות מפתיעות שיתכן ולא הכרתם על דגמי מיצובישי האהובים והפופולריים, והחברה המיוחדת העומדת מאחוריהם. 

 

מיצובישי A: כשחברת ספנות בונה מכונית

ב-1853 נפתחה יפן הקיסרית למסחר עם המערב, מה שהיווה הזדמנות לפיתוח יוזמות ימיות: מיצובישי נולדה ב-1870 בתור חברת שילוח ימי שהתרחבה לתחום בניית הספינות ותשתיות החוף. הצלחתה איפשרה כניסה גם לתחומי הכרייה, הבנקאות וכאלו נוספים אך מומחיותה העיקרית היתה ונשארה בתעשיות כבדות: אוניות ובהמשך גם מטוסים. 

 

לתחום הרכב נכנסה ב-1917 כשבכירי החברה רצו רכב יוקרה וכך נולדה המיצובישי A – המכונית הראשונה ביפן שיוצרה בייצור סדרתי. היא עוצבה בתצורת טורפדו עם מנוע 2.8 ליטר שסיפק 35 כ"ס ויוצרו ממנה 22 יחידות בלבד, התחלה צנועה למדי בהשוואה לעתידה המוטורי של החברה. 

 

עוצמה של מטוסים המגיעה גם אל הכביש 

מיצובישי חזרה לתחום הרכב במהלך שנות השלושים ופיתחה בין היתר את ה-PX33, מכונית יוקרה בעלת היגוי 4X4. באותם ימים התמקדה בייצור צבאי והפכה ליצרנית מטוסים עילאית: בין היתר בנתה את מטוס הקרב זירו – זריז וארוך טווח מכל יריביו, שהפך לאימת שמי האוקיינוס השקט. 

 

כמו כן, היא בנתה את מוסאשי – ספינת מערכה מטיפוס ימאטו שהיתה הגדולה ביותר בעולם: 263 מ' אורכה, משקלה יותר מ-70,000 טון ועליה 120 תותחים. מה שלמדה החברה בתחומים אלה סייע גם לתחום הרכב בפיתוח מנועים ומערכות פורצות דרך תחת המותג "מיצובישי מוטורס". 

 

שלושה יהלומים

לוגו החברה המפורסם מוצג כשלושה יהלומים אך יש לו משמעות נוספת: פירוש השם מיצובישי הוא "שלושה עלי ערמון-מים", צמח מקסים ביופיו שעליו מעוינים ומהווה כינוי ליהלום. בכך יוצרת מיצובישי שילוב מעניין: היוקרה והדיוק של היהלום הדורש ליטוש, לצד היופי הפשוט של הצמח כפי שהוא. 

 

המעריץ מס' 1: ג'קי צ'אן 

כוכב האקשן המפורסם הוא חובב מכוניות ספורט והחזיק בשותפות עם מיצובישי במשך עשרות שנים; בכל סרטיו השתמש רק במכוניות מיצובישי בדגש על סדרות EVO העוצמתיות, ואף קיבל מהחברה מכונית שעוצבה במיוחד עבורו. פעם בשנה נערך מרוץ מכוניות מתוקשר בהשתתפות סלבריטאים, שנקרא גביע ג'קי צ'אן. 

 

ספורטיביות כובשת מהמסלול ועד למחתרת

ב-1960 הושקה המיצובישי 500: מכונית המיני הראשונה של החברה שיוצאה לחו"ל – ואף קיבלה גרסה ספורטיבית שזכתה בארבעת המקומות הראשונים במרוץ הגרנד פרי של מקאו ב-1962. לאחר שנתיים הוחלפה במיצובישי קולט 600, אשר זכתה אף היא בשני המקומות הראשונים בגרנד פרי של מלזיה. 

החברה תמיד הקפידה על חוויית נהיגה איכותית וייצרה דגמים הנוחים לשליטה גם בתנאים קשים. אין זה מפתיע כי דגמי מיצובישי כיכבו במרוצי רחוב פיראטיים במזרח הרחוק עוד משנות השישים. בשנות השבעים חברה לקרייזלר כדי לחדור לשוק האמריקאי ודגמיה – בראשם הגלאנט, עקפו את מכירות השותפה. ב-1982 הושקה בארה"ב בשמה והחלה לצבור נתח שוק מורגש, בין היתר בזכות צעירים שאהבו את היותן של המכוניות נוחות לשליטה ולשדרוג. 

 

נוכחותה של החברה מורגשת במיוחד במרוצי השטח: דגמי הראלי של הלנסר מחזיקים בשיאים עוד מאז הסבנטיז ואילו רכב השטח פאג'רו הוא קיסר ראלי דקאר עם 12 זכיות במקום הראשון. 

 

אחיזת הכביש, הביצועים וטכנולוגיות הבטיחות מגיעים בכל אחד מהדגמים. כך למשל, ב-2011 לקחה מיצובישי את רכב הפנאי אאוטלנדר לניסוי שטח בקנדה ההררית, שהסתיים בשבירת לא פחות מחמישה שיאי גינס, בראשם: מרחק הבלימה הקצר ביותר לכלי רכב בנסיעה על קרח, שיא מרחק בנסיעה מהירה אחורנית על שלג ואפילו ביצוע הכי הרבה "שמיניות" על קרח בשתי דקות.

 

פריצות דרך בשרשרת

הניסיון של מיצובישי בתחום הספורט ובתחומים הנדסיים מורכבים סיפק לה ראייה יצירתית ביותר, שהביאה בתורה חידושים עולמיים רבים. ב-1976 פיתחה מיצובישי את מנוע הגל השקט – עיצוב בו גל ההינע מייצר פחות רעידות וכך מצמצם צריכת דלק, רעשים ובלאי. הפיתוח הגיע מתחום התעופה, וטכנולוגיית המנוע נמכרה גם לפורשה וסאאב. 

 

ב-1990 השיקה החברה מערכת בקרת משיכה ראשונה, ששיפרה משמעותית את הבטיחות ותוך זמן קצר הפכה לסטנדרט עולמי. ב-1995 השיקה מיצובישי מערכת הזרקת דלק ישירה, שייעלה את המנוע וגם צמצמה זיהום אוויר – טכנולוגיה נוספת שאומצה בידי התעשייה כולה. 

 

חשמלית לפני כולם

כל רכב מיצובישי היברידי או חשמלי נשען על מסורת טכנולוגית שאין לאחרות, מה שאיפשר לחברה להוביל ולשבור שיאים בקטגוריה זו. בניגוד לרוב היצרניות שנכנסו לתחום רק בעשורים האחרונים, מפתחת מיצובישי רכב חשמלי מאז שנות השבעים. כך הצליחה להוביל את החבורה בתחום כבר שנים: המיצובישי i-MiEV היתה החשמלית הראשונה בעולם שנמכרה ביותר מ-10,000 יחידות ואף הראשונה שקיבלה רישוי לנסיעה בין עירונית מלאה. גם בתחום ביצועי הרכב החשמלי הציגה החברה שלל הישגים כמו למשל, מכונית ספורט חשמלית אשר שברה שיאים בהעפלה לפסגת פאייק בקולורדו – מרוץ אתגרי המתקיים מאז 1916. 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה