פיתוח משחקים רגשיים לילדים עם מוגבלות בעיתות מלחמה



משחקים רגשיים המותאמים לילדים עם מוגבלות הם כלי טיפולי יעיל עבורם. המשחקים מאפשרים לילדים לבטא ולעבד רגשות בסביבה תומכת ובכך תורמים לחוסנם הנפשי.

Freepik

מרפאה בעיסוקOT,MA   מורשת נגישות השירות, מרצה במכללת תלפיות, חוקרת ומפתחת משחקים וכלים דיגיטליים נגישים בעלת עסק עצמאי "כשעיצוב ונגישות מתחברים"

ילדים עם מוגבלות מתמודדים, עם קשיים בתחומי הלמידה, הזיכרון, קשב וריכוז, פתרון בעיות וכישורים חברתיים. עקב כך, הם עלולים להתמודד עם קשיים בהבנת הוראות מורכבות, במשחק עם בני גילם או בוויסות רגשי. קשיים אלה, עשויים להגביל את יכולתם ללמוד, לתקשר וליצור אינטראקציות חברתיות. עקב כך, ילדים עם מוגבלות עשויים להתמודד עם קשיים רגשיים. מתן מענה מותאם ותומך חיוני עבורם ,כדי לאפשר השתתפות מלאה ותחושת מסוגלות.  

בטיפול באוכלוסיית הילדים עם מוגבלות למשחק מרכיב משמעותי הן ככלי טיפולי לשיפור תפקוד, והן ככלי לחיזוק ביטחון עצמי ותחושת שייכות. המשחק מאפשר לילדים עם מוגבלות ללמוד, להביע את עצמם ולפתח מיומנויות חברתיות בסביבה מותאמת ותומכת. דרך המשחק הילדים יכולים לחוות הצלחות ולבסס תחושת מסוגלות לפתח תפקודים ניהוליים כמו זיכרון עבודה, גמישות מחשבתית וכן מיומנויות חברתיות. בנוסף, המשחק מהווה הזדמנות לאינטראקציה חברתית ולגיבוש זהות חברתית. משחקים כמו משחקי תפקידים מסייעים לילדים עם מוגבלות ללמוד ולתרגל כישורים חברתיים באופן מותאם ומהנה.

בעיתות מלחמה ילדים עם מוגבלות מהווים אוכלוסייה פגיעה במיוחד. הם חשים חרדה ולחץ, ועלולים לחוש מוצפים ומבולבלים, אף יותר מאחרים לכן קיים צורך משמעותי במתן מענה רגשי תומך ומעצים עבור ילדים עם מוגבלות בתקופות אלה. על מנת לסייע להם לעבד את המציאות הקשה ולשמור על תחושת ביטחון ויציבות פנימית. בהקשר זה, למשחק יש תפקיד מכריע כמקור כוח ותמיכה בתחושת הרווחה האישית. המשחק מספק לילדים עם מוגבלות מרחב בטוח להתמודדות עם רגשות קשים ועיבוד חוויות מורכבות. דרך המשחק הם יכולים לשחרר פחדים ומתחים, ולפתח תחושת שליטה ומסוגלות. כמו כן, המשחק תורם לחוסן נפשי עבור ילדים שמתקשים בהבעה מילולית, המשחק מהווה "שפה" לביטוי רגשי ולתקשורת. כדי שהמשחק אכן יהיה כלי תומך ומעצים, יש להתאימו לצרכיו הייחודיים של ילדים עם מוגבלות.

לצורך כך, פיתחתי ערכת משחקים נגישים המותאמת לצרכים הייחודים של ילדים עם מוגבלות. הערכה כוללת: משחק לוטו רגשות. במשחק זה, הילדים יכולים לשחק באופן עצמאי או עם חברים ובני משפחה. המשחק מכיל כרטיסיות עם תמונות של רגשות, המטרה היא להתאים תמונות שמתארות את אותו רגש. המשחק מסייע לילדים להבין את הרגשות שלהם ושל אחרים ולשפר את מיומנויות התקשורת החברתית.  בנוסף, בערכה יש משחקי זיכרון ומשחק מסלול רגשות. המשחקים כוללים התנסויות תחושתיות ודמויות המביעות מגוון סוגים של רגשות המעודדות שיח רגשי בעזרתן הילדים מרגישים בנוח לשתף בקשיים וברגשות. דמויות אלה מסייעות להבעה רגשית הולמת ולווסת רגשות שליליים באמצעות הקשבה אמפתית ותגובות מותאמות.

המשחקים הרגשיים בערכה המיועדים לילדים עם מוגבלות עוצבו בעיצוב נגיש המותאם לצורכיהם. בחירת הצבעים נעשתה תוך התאמה לילדים עם לקויות ראייה או קשיים קוגניטיביים כך שסייעו להם להבין את מהלך המשחק. הצבעים עדינים ורגועים כדי ליצור אווירה רגועה וחיובית ובניגודיות גבוהה בין רקע לדמויות. הוראות המשחק כתובות בשפה פשוטה וברורה בפונט נגיש ללא עומס יתר, כדי לאפשר לילדים עם קשיי שפה ותקשורת להבין את המשחק. המשחקים מלווים בסמלים ואיורים המסייעים בהמחשת מושגים שונים במקום טקסט. שילוב סמלים ואיורים בעיצוב המשחקים עוזרים לילדים להבין את הנדרש מהם ללא צורך בקריאה. סמלים ברורים ועקביים מאפשרים ניווט פשוט יותר במשחקים ומפחיתים עומס מיותר.

ערכת המשחקים הרגשיים תרמה לקידום מיומנויות רגשיות וחברתיות בקרב ילדים עם מוגבלויות שונות. המשחקים סייעו לילדים לזהות ולהביע רגשות, לפתח אמפתיה וקשרים חברתיים, ולשפר את יכולת ההתמודדות עם מצבי לחץ ומשבר. המשחקים סיפקו סביבה בטוחה ותומכת ללמידה רגשית-חברתית, ובכך תרמו רבות לרווחתם הנפשית כפי ציינו הילדים שהשתמשו בערכת המשחקים. להלן ציטוטים מפי הילדים:                                          

"עכשיו אני יודע איך נראה פרצוף עצוב"

"המשחק עם הפרצופים היה לי ממש כיף"

"אני רוצה לשחק עוד פעם עם החבר שלי ולראות אותו עושה פרצוף שמח"

לסיכום משחקים רגשיים המותאמים לילדים עם מוגבלות הם כלי חשוב ויעיל המסייע להתמודדות עם אתגרים רגשיים ולשפר את חוסנם הנפשי בזמנים קשים. המשחק מאפשר להם ביטוי רגשי ותקשורת על קשייהם בסביבה תומכת, ובכך תורם לרווחתם האישית. על מנת לממש את מלוא הפוטנציאל יש להקפיד על הנגשה מותאמת של המשחקים בהתאם לצרכים של ילדים עם מוגבלות.

פרטים נוספים באתר https://orit-ben-shoshan.my.canva.site/

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה