פטור רטרואקטיבי ממס הכנסה - זה אפשרי



מודעותם של הישראלים לזכויותיהם במס הכנסה גדלה בשנים האחרונות, במיוחד בזכות המעבר לדיגיטציה. יחד עם זאת, רבים עדיין לא לוקחים מממשים את הזכויות האלה בשל חוסר זמן או אורך רוח להתעסק בבירוקרטיה. פטור מס הכנסה הוא דוגמה טובה לכך. זהו הליך שדורש הרבה התעסקות מצד האזרח, מסמכים, ולפעמים גם טרטורים. כשנוסף על כך נכנס ההיבט של פטור מס רטרואקטיבי, העניינים נעשים אף מסובכים יותר עבור הישראלי שאינו בקיא במושגים ביטוחיים.

Shutterstock

"במקרים רבים, הרשויות בישראל אינן נוטות להקל על דורשי זכויותיהם, ועל אחת כמה וכמה כשאנשים דורשים את זכויותיהם בדיעבד," אמרו לנו מומחים מטעם חברת 'זכותי', המתמחה במיצוי זכויות רפואיות. "כמובן שהדבר אינו נעשה בכוונה, אך ההליך הבירוקרטי עצמו מקשה. לכן, ישראלים רבים לא ממצים את זכויותיהם במס הכנסה, וחבל. מה שמצער עוד יותר הוא שלרוב, אלו שמוותרים על זכויותיהם - הם אלו שצריכים אותן יותר מכולם." אם כך, מי זכאי לפטור מס רטרואקטיבי וכיצד יכולים הזכאים למצות את הזכויות שלהם?  התייעצנו עם מומחי 'זכותי' לגבי פטור רטרואקטיבי ממס הכנסה - והתשובות היו מפתיעות במיוחד.

תנאי הסף

לפני שלוקחים אוויר וצוללים לנבכי הבירוקרטיה , כדאי קודם כל לוודא אם אכן קיים סיכוי לזכאות. בכדי להיות זכאי לפטור, על המבקש לעמוד בשלושה תנאים:

  • המבקש הינו בעל הכנסה חייבת במס.
  • נקבעה למבקש נכות רפואית לצמיתות, או נכות זמנית למשך 185 יום לכל הפחות. בעלי תעודות עיוור\לקוי ראייה זכאים גם הם לפטור.
  • הנכות שנקבעה למבקש היא בשיעורים המוגדרים בחוק - 90% לפחות. אם תשעים אחוז הנכות הללו הם סכום של חישוב משוקלל של כמה ליקויים, אחד מהליקויים צריך להיות בשיעור של 40% לפחות.

חשוב לדעת גם כי טיפול בבקשה לפטור ממס לא בטל אם המבקש נפטר תוך כדי ההליך. הזכאות לפטור יכולה להינתן גם ליורשיו, אם נפטר לפני שמימש את זכאותו. "במקרה כזה, יורשי המבקש יהיו זכאים לקבל את החזר המס בשמו אבל צריך לזכור שהחזר המס של זכאי שנפטר יהיה תקף רק על הכנסות שהתקבלו במהלך חייו, ולא על הכנסות שהתקבלו לאחר פטירתו," חידדו המומחים של 'זכותי'.

גם בדיעבד

אם מתברר כי ישנו פוטנציאל לפטור מס הכנסה, ניתן לעבור לשלב הבא - בקשת פטור מס רטרואקטיבי: מדובר בהליך מורכב יותר במידת מה מבקשה להחזר מס שנעשית 'בזמן'. זה אפשרי, אבל בהחלט לא קל.

החזר מס רטרואקטיבי יכול להינתן עבור עד שש שנים מלפני הגשת הבקשה, ובתנאי שהנכות המזכה בפטור באותן שנים הוכרה (בין אם על ידי ועדה רפואית או עמידה בתנאי הזכאות לפטור ממס). המועד ממנו מתחילים לספור את שש השנים עשוי להשתנות בהתאם לגורמים שונים, כגון מועד הבקשה להחזר מס, מועד הוועדה הרפואית (אם התקיימה), מועד תשלום האגרה, מועד הגשת הדו"ח ועוד.

בכדי לממש את ההחזר, יש להגיש בקשה למס הכנסה בצירוף כל המסמכים הנדרשים. רשימת הטפסים הנדרשת משתנה בין שכירים ועצמאים, ובין אלו שמגישים בקשה מקוונת או שמגישים אותה בסניף מס ההכנסה הקרוב לביתם.אם אושר ההחזר הרטרואקטיבי, הוא יועבר ישירות לחשבון הבנק של המבקש. עבור עובדים שכירים, ההחזר יתקבל בחשבון העו"ש שלהם עד שנה מהיום בו הוגשה הבקשה להחזר, או שנתיים מתום שנת המס הרלוונטית (המאוחר מביניהם). יש לציין כי להחזר המס מתווספים גם הפרשי הצמדה וריבית של 4% לשנה, לטובת דורש ההחזר.

יד ביד בפיתולי הבירוקרטיה

בכל הנוגע לפטור מס, ואפילו יותר בנוגע לפטור מס רטרואקטיבי, ישנם עוד המון סעיפים ותתי סעיפים שצריך לקחת בחשבון. "אנחנו מודעים לכך שבמקרים רבים, גם אם אנשים יודעים שמגיע להם, וגם אם אומרים להם מה הם צריכים לעשות פחות או יותר, זה לא מספיק כדי שהם ירימו את הכפפה," הוסיפו המומחים של 'זכותי'. "אנשים צריכים את הליווי הצמוד הזה, שממש יוביל אותם יד ביד בפיתולי הבירוקרטיה הישראלית הסבוכה. בנוסף, יש את הפן הרפואי-מקצועי, וחשוב לא לפספס אף ליקוי וגם לתאר את הליקויים בהתאם לסעיפי החוק. אנחנו ב'זכותי', פועלים כבר שנים רבות למען האזרח הקטן, כדי שיקבל את המגיע לו מהמדינה. המוטו שלנו הוא שאל מול הבירוקרטיה, אדם אחד לא מספיק, ולצערנו זה עדיין נכון בימינו אנו." 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה