עו"ד גירושין אסתר שלום – ביטול הסכם גירושין



הסכם גירושין הינו הסכם שנועד להסדיר בין בני זוג את עצם הסכמתם לעריכת הגירושים ומתן הגט וכן את כל העניינים הנלווים לגירושין, לרבות תשלומי המזונות, קביעת משמורת הילדים והסדרי השהיה, וחלוקת הרכוש המשותף.

freepik

עריכת הסכם הגירושין נועדה לאפשר לבני הזוג להגיע להסכמות הדדיות שמקובלות על שניהם בכל הנוגע להליך הגירושים שלהם, וזאת במקום להגיש תביעות גירושין חד צדדיות בפני ערכאה שיפוטית שתכריע את גורלם בעניין זה, ותוך ניהול הליכים ומאבקים משפטיים מייגעים ויקרים.  

יחד עם זאת, ובשונה מהסכם רגיל, על מנת שהסכם הגירושים ייכנס לתוקף, עליו לקבל את אישור בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, שיאשרו את ההסכם רק לאחר שהם וידאו ששני בני הזוג חתמו עליו מרצונו החופשי, שהם מבינים היטב את תוכנו ותוצאותיו, ושאין בו סעיפים שמקפחים את מי מהם ו/או את ילדיהם המשותפים. אישור ההסכם כאמור יעניק להסכם תוקף מחייב כשל פסק דין, כך שבמידה שההסכם יופר חלילה, ניתן יהיה לאכוף אותו כשם שאוכפים פסק דין, ולרבות באמצעות לשכת ההוצאה לפועל.

עם זאת, ולמרות שמדובר בהסכם יוצא דופן, שמצריך אישור שיפוטי כדי להיכנס לתוקף, המחוקק מאפשר לבני זוג שחתמו על הסכם גירושין שאושר כדין גם את האפשרות העקרונית לבטל אותו, אם כי גם חשוב להדגיש שלפי הפסיקה, הדבר לא יינתן על נקלה, אלא רק במקרים מיוחדים ומטעמים משמעותיים, וזאת מאחר שהסכם הגירושין נועד למעשה לסיים את המחלוקות בין הצדדים ולהביא לסופיות ההליכים ביניהם.

באיזה עילות ניתן לבטל הסכם גירושין?

כפי שצוין לעיל, להסכם גירושין שאושר כדין יש תוקף כשל פסק דין. משמעות הדבר היא שקיימים שני סוגים של עילות ביטול שלפיהם ניתן לבטל הסכם גירושין: עילות הביטול החוזיות שלפיהן ניתן לבטל כל הסכם רגיל, ועילות הביטול הייחודיות שלפיהן ניתן לבטל הסכם שקיבל תוקף של פסק דין.

עילות הביטול החוזיות הרגילות כוללות, למשל, עילות בגין טעות, הטעיה, מצדי שווא, כפיה, עושק, מרמה, חוזה שנוגד את תקנת הציבור, חוזה למראית עין, וכיו"ב. לדוגמא, ניתן להשתמש בעילת הביטול של חוזה למראית עין כאשר מדובר בבני זוג שניסו להתחמק מנושים של אחד מבני הזוג, וערכו הסכם גירושין פיקטיבי, למראית עין בלבד, שבמסגרתו הם הסכימו לכאורה להתגרש, ושהצד שחייב כספים לנשיו יעביר את חלקו בדירת המגורים המשותפת לצד השני, וזאת בשעה שהם בעצם המשיכו להתגורר יחדיו ולמעשה לקיים חיי זוגיות לכל דבר. לחילופין, ניתן להשתמש בעילת הביטול של עושק וכפיה כאשר אחד הצדדים הפעיל לחץ בלתי הוגן על הצד השני וסחט ממנו ויתורים נרחבים על זכויותיו וחלקו ברכוש המשותף כדי להסכים לתת לו את הגט, וכיו"ב. כמו כן, ניתן להשתמש בעילות הביטול של מרמה, הטעיה, מצגי שווא כאשר אחד מבני הזוג הסתיר ממנו נכסים שהיו צריכים להתחלק ביניהם במסגרת חלוקת הרכוש המשותף, כגון חשבונות בנק, מניות בחברות, נכסי מקרקעין, ועוד.

עילות הביטול הייחודיות שלפיהן ניתן לבטל הסכם שקיבל תוקף של פסק דין, עוסקות במקרים בהם נפל פגם כלשהו בעת אישור הסכם הגירושין מלכתחילה, על ידי הערכאה השיפוטית שבפניה הוא הוגש, כלומר על ידי בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה. כפי שצויין לעיל, על הערכאה השיפוטית לאשר את ההסכם לא באופן אוטומטי ופורמאלי גרידא, אלא רק לאחר שהיא וידאה היטב ששני בני הזוג חתמו עליו מרצונם החופשי ושהם מבינים היטב את תוכנו ומשמעותו, ושהוא אינו מקפח חלילה את מי מהם או את ילדיהם. לפיכך, במידה שנפל פגם בהליך אישור ההסכם, והוא אושר באופן טכני בלבד ומבלי שבית המשפט/בית הדין וידאו כאמור, ובפועל הסתבר שההסכם מקפח באופן בלתי סביר את הזכויות של אחד הצדדים או של ילדיהם המשותפים, הדבר יכול להוות עילה לביטול ההסכם. מדובר למשל במקרים שבהם ההסכם כולל ויתור קיצוני ומרחיק לכת של אחד מבני הזוג  על זכויותיו ברכוש המשותף או שההסכם קובע סכום מזונות זעום ובלתי ריאלי בעליל, וכדומה.

עוד יובהר שלפי הפסיקה, כאשר מדובר בביטול סעיפי הסכם גירושין שנוגעים למזונות הילדים או למשמורת הילדים, אזי ניתן להגיש אותם בכל עת, אם כי בתנאי שחל "שינוי נסיבות מהותי" ביחס לנסיבות ששררו במועד עריכת ההסכם, ואשר מצדיק את ביטולם של סעיפים אלו.

כיצד ניתן לבטל הסכם גירושין מבחינה פרוצדוראלית?

כשם שכניסתו של הסכם הגירושין לתוקף נעשית באמצעות אישורו על ידי בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, כך גם ביטול ההסכם צריך להיעשות על ידי בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני.

בעניין זה חשוב גם לשים לב שלפי הפסיקה, ניתן לבטל את הסכם הגירושין רק באמצעות אותה ערכאה שיפוטית שאישרה אותו מלכתחילה. כלומר, ניתן לבטל הסכם גירושין שאושר על ידי בית המשפט לענייני משפחה רק על ידי בית משפט זה, ולא על ידי בית הדין הרבני, ולהיפך.

פנו אל עו"ד אסתר שלום, האמונה על ניהול תיקי משפחה מורכבים ובעלת ניסיון משמעותי בייצוג הצוואה וקבלו תמיכה וייעוץ מקצועי!

יודגש כי המאמר אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי ובכל עניין בנושא מומלץ לפנות לעורך דין גירושין המתמחה בתחום.

עו״ד אסתר שלום

דרך אבא הלל 7, רמת גן, 5252204

טלפון: 052-970-6731

https://ester-law.co.il

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה