עורך דין צבאי – מה זה אומר ומהו תפקידו?



זומנתם למשפט צבאי ואתם זקוקים לייצוג מקצועי? כאן נסביר מה זה עורך דין צבאי, מהו תפקידו וכיצד הוא יכול לעזור לכם להתמודד עם סיטואציה רגישה זו!

עורך דין תעבורה

הייחודיות של מערכת המשפט הצבאית

גם אם לא התנסינו בה באופן אישי, כולנו מכירים בדרך כזו או אחרת את מערכת המשפט האזרחית. אבל מערכת המשפט הצבאית הינה שונה ונפרדת לחלוטין מזו האזרחית בעיקר בכך, שהיא האחראית על שפיטת חיילים בשירות סדיר או קבע, כמו גם על אלו בשירות מילואים ומי שמוגדר כעריק. למעשה, כאשר חייל מבצע עבירה, הוא נשפט בבית הדין הצבאי, גם אם העבירה היא עבירה אזרחית ואין לה כל קשר להיותו חייל.

המשמעות של עורך דין צבאי

עורך דין צבאי הוא עורך דין בעל הסמכה מיוחדת לטיפול בתיקים המתנהלים בבית הדין הצבאי על כל המשתמע מכך. היות שמדובר על מערכת משפט נפרדת מזו האזרחית, יש לה חוקים שונים והתנהלות שונה ועל עורך הדין להכיר את ההבדלים ולהיות בקיא בהם, על מנת שיוכל להעניק ללקוח שלו ייצוג הולם והוגן.

התפקיד של עורך הדין הצבאי

תפקידו של עורך הדין הצבאי הוא לבחון היטב את התיק של המיוצג שלו, לשאול את השאלות הנכונות ולחפש את הראיות החשובות כדי להגן על מרשו. לאחר מכן, עליו להתנהל מול בית הדין, עוד לפני פתיחת המשפט עצמו, ולבסוף – עליו להציג באופן מקצועי את הראיות ו/או הטענות של מרשו בפני בית המשפט באופן כזה, שיעזור לו להוכיח את חפותו או להקל בעונשו עד כמה שניתן.

עבירות נפוצות

בדיוק כמו במערכת המשפט האזרחית, גם במערכת הצבאית יש עבירות נפוצות יותר מאחרות. הדוגמאות העיקריות לעבירות אלו הן: עריקות, נפקדות, עבירות סמים למיניהן, ביזה, שימוש בלתי חוקי בנשק, אובדן נשק, שימוש באלימות ו/או איומים על מפקד, ריגול, התרשלות במילוי התפקיד ועוד. המשותף לכל עבירות אלו ואחרות הוא, שבכולן זקוק הנאשם לייצוג איכותי של עורך דין צבאי כדי להגיע אל התוצאות הטובות ביותר האפשריות.

בחירת עורך דין צבאי

לאחר שהבנו את החשיבות של עורך דין צבאי בכל הנוגע להליכים משפטיים המתנהלים בבית הדין הצבאי, זהו הזמן לעסוק בנושא לא פחות חשוב: בחירת עורך הדין.

אם כן, הדבר הראשון שחשוב לבדוק הוא ההסמכה של עורך הדין. כאמור, כדי להיות עורך דין צבאי יש לקבל הסמכה ייעודית וחשוב לבחור רק בעורך דין שקיבל הסמכה מקצועית זו. כמו כן, מומלץ לבדוק כמה ניסיון יש לעורך הדין בניהול תיקים בבית הדין הצבאי ובמידת האפשר, לבדוק גם כמה ניסיון יש לו בייצוג בתיקים על עבירות זהות לעבירות שאתם מואשמים בהן. אבל לא פחות חשוב מכך – לבדוק את מידת הזמינות של עורך הדין לטיפול בתיק שלכם.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה