סוגי ענבים הגדלים בארץ



פרי הגפן, צמח מטפס ממשפחת הגפניים, מוכר כבר אלפי שנה לאדם כפרי מאכל ולהכנת יין.

freepik

בארץ מגדלים בימינו מעל לשלושים זנים של ענבים הנבדלים זה מזה בצבעם, צורתם, גודלם, חודשי גידולם ובטעמים שלהם. כמו כן מקובל לחלק לשלושה סוגי ענבים: ירוקים, אדומים ושחורים, כאשר כל סוג של ענבים גדל בארץ במגוון זנים עם או בלי חרצנים.

קצת היסטוריה

גידול ענבים בישראל הינו ענף מקומי עתיק יומין, הקיים עוד מימי המקרא עם עשרות זנים שגודלו בעבר בארץ ומאחוריהם תעשיית יין מפוארת. יחד עם זאת, עקב שנים ארוכות של שלטון מוסלמי האוסר על שתיית אלכוהול נעלמו זנים רבים של ענבים מהנוף המקומי. כיום מרבית הזנים המגודלים בהצלחה בארץ יובאו ממקומות אחרים בעולם. 

ענבים ירוקים

סוגי ענבים כוללים כאמור ענבים ירוקים מזנים שונים, המאופיינים במרקם קריספי במיוחד ובעת בחירתם יש להעדיף את אלו שיותר קשיחים ונפוחים שמתנתקים בקלות מהגבעול. ענבים ירוקים מכילים נוגד חמצון מסוג לוטאין ששומר על בריאות העיניים ומסייע במניעת טרשת עורקים. מעבר לכך, זני ענבים ירוקים נבדלים אחד מהשני בטעמם, הנע ממתוק מאוד עד לחמצמץ, בגודלם ובגוניהם הנעים מגוון ירוק בהיר לבנבן לירוק זהוב ועד ירוק בוהק. זני ענבים ירוקים כוללים בין היתר את זן סופיה, סימספון, ארלי סוויט, תומפסון, אררה, ביג פרל ואוטם ספרינג.

ענבים אדומים

ענבים אדומים מוכרים בטעמם המתוק ובצבע קליפתם המכילה נוגד חמצון מסוג רסברטרול שמגן על העור מקרינת השמש ומפחית לחץ דם. כמו כן, בקליפה של סוג ענבים זה יש גם פלבנואידים העוזרים לגוף שלנו להתמודד מול דלקות שונות. ענבים אדומים מועדפים לשימוש באפיית קינוחים ובהכנת שייקים, ובין הזנים השונים שלהם ניתן למצוא את זן מג'נטה, פליים, סקרלוטה, רד גלוב וקרימסון.

ענבים שחורים

סוג שלישי הם הענבים השחורים המזוהים בזכות גונם הכהה, שנע בין סגול לשחור, ובטעם המתוק במיוחד. ענבים אלו מכילים כמות גבוהה במיוחד של נוגדי חמצון ושל פוליפנולים והם נחשבים כמסייעים במניעת סרטן ומחלות לב. הענבים שחורים מתאימים לאפייה וצלייה והם משתלבים נהדר בסלט ירוק. בין זני הענבים השחורים הגדלים בארץ תוכלו למצוא את זן סייבל, מידנייט ביוטי, יערה, מוסקט, בלק פינגר, אדורה ואוטם רויאל.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה