נשואים או ידועים בציבור – חשבון הפסד ורווח



בישראל של שנת 2021, רישום נישואין במשרד הפנים הוא כבר לא מובן מאליו. יותר ויותר אנשים בוחרים שלא לעשות זאת, והסיבות לכך הן רבות ושונות זו מזו. עם זאת, האלטרנטיבה המרכזית למי שלא מעוניין להירשם כנשוי ובכל זאת מנהל חיי זוגיות ארוכת טווח ומשפחה, היא מעמד של ידועים בציבור. מעמד זה, שהוא מקביל למעמד נישואין ומעניק חלק גדול מהזכויות שניתנות לזוגות נשואים, עדיין לא זהה למעמד הנישואין באופן מלא, וכדאי להבין מה היתרונות והחסרונות של רישום כידועים בציבור במדינת ישראל מול רישום כזוג נשוי.

pixabay

מי בוחרים להיות ידועים בציבור ולא נשואים?

מעמד של ידועים בציבור הוא מעמד מקביל למעמד של זוגות נשואים, שמיועד למי שחי בזוגיות ארוכת טווח ומחויבת מבחינה משפחתית וכלכלית, אך לא מעוניין להירשם כזוג נשוי במדינת ישראל. ישנן כמה וכמה סיבות לבחירה זו, וניתן לחלק אותן ל-3 קטגוריות מרכזיות:

  • זוגות שלא מעוניינים להתחתן דרך הרבנות, ולא מעוניינים גם להתגרש ברבנות במידה והם יחליטו על פרידה. במדינת ישראל, גם אם מתחתנים שלא דרך הרבנות, בטקס אזרחי בחו"ל, ונרשמים כנשואים במשרד הפנים – הגירושין צריכים לעבור דרך הרבנות. משום כך, זוגות רבים בוחרים פשוט להימנע מרישום כנשואים.
  • זוגות שלא יכולים להירשם כנשואים במדינת ישראל, כמו לדוגמה – זוגות חד מיניים.
  • זוגות שלא מעוניינים להינשא מסיבות אישיות, כמו מערכת יחסים מאוחרת ("פרק ב'").

זוגות רבים שמעוניינים שלא להינשא ולהירשם כידועים בציבור, חוששים מההשלכות החוקיות של ההחלטה הזו ומהזכויות שתישללנה מהם – וכעת נבין שהשד לא נורא וגדול כל כך.

 

במרבית המקרים, הזכויות הן זהות לחלוטין

ברוב המקרים עבורם יש יתרון כלשהו במעמד של נישואין לעומת מעמד של רווקות, אין שום הבדל בין זוג במעמד נשוי לבין זוג במעמד ידועים בציבור. כך לדוגמה, חישוב משכנתאות של זוגות ידועים בציבור הוא זהה לחלוטין לחישוב המשכנתא של זוג נשוי, ובאופן כללי הבנקים מתייחסים למעמדות אלה באופן זהה. הדבר נכון כמובן גם באשר להלוואות אחרות, רישום וזכויות על נכסים, חזקה ומשמורת על ילדים משותפים וכן בהקשר של זכויות הקשורות לירושה ולקצבאות ביטוח לאומי.

 

איפה בכל זאת יש הבדל?

למרות שבעוגנים המרכזיים בהם נדרש מעמד של נשוי עבור הקניית יתרון מסוים אין שום הבדל, ישנם מקרים בהם בכל זאת יש הבדלים בין זוגות נשואים לזוגות ידועים בציבור. עם זאת, היתרון לא נמצא תמיד אצל הזוגות הנשואים. ידועים בציבור יכולים "ליהנות" מיתרונות מסוימים של מעמד לא נשוי. מקרים של כפל קצבאות, תשלום מופחת של מיסים על עסקים משותפים, נקודות זכות במס הכנסה על ילדים משותפים – כולם מקנים יתרון דווקא לידועים בציבור. היתרון של זוגות נשואים מול ידועים בציבור מתבטאים במקרים אחרים. המצב הבולט ביותר הוא מצב של רצון לאמץ ילד – במצב זה זוגות ידועים בציבור לא נחשבים כנשואים והתהליך הוא מורכב יותר עבורם. ישנם גם מקרים בהם מול רשויות או גורמים פרטיים זוג הידועים בציבור יצטרך להמציא מסמכים מסוימים המוכיחים את הזוגיות ביניהם – מה שלא נדרש מזוגות נשואים.

ההחלטה בדבר רישום כנשואים צריכה לכלול את כלל היתרונות והחסרונות של מעמד זה, והדבר נכון באותה המידה לגבי ידועים בציבור. עם זאת, בישראל של ימינו, מעמד הנישואין כבר לא מקנה יתרון משמעותי לעומת מעמד של ידועים בציבור. עכשיו, כשאתם מודעים לכל הדומה והשונה בין שני המעמדות, תוכלו להחליט מה הכי מתאים לכם בהגדרת הקשר הזוגי שלכם מבחינה פורמלית.

*כתבה זו אינו מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה