משבר הקורונה פותח הזדמנויות עסקיות בתחום השקעות הנדל"ן



עבור רבים, משבר הקורונה אינו רק משבר בריאותי אלא גם ובעיקר, משבר כלכלי. יצאה לחל״ת, פיטורין או צמצום הפעילות העסקית למינימום ואף לאפס הם סיבות טובות לדאגה, בייחוד באופן המהיר בו השתנה המצב מה שהשאיר רבים בלי תוכנית מגירה לעת חירום. עם זאת, משבר הקורונה יכול להיות גם הזדמנות להשקעה באפיקים שנחלשו בעקבותיו. אחד האפיקים שהראו האטה הוא הנדל״ן, בעיקר העסקי אך גם הנדל״ו למגורים. איך נגישים לניצול הזדמנות כזו? על כך בכתבה הבאה.

מה היה לנו במשברים הקודמים?

כרגע העולם נמצא בעיצומו של המשבר ועדיין לא ברור איך ובעיקר מתי הוא יסתיים. פעולות שממשלות נוקטות היום כדי לסייע ביציאה מהמשבר יכולות ליצור משבר בעצמן בהמשך כאשר יהיה עלינו לשלם את תג המחיר של הפעולות האלו. בפעם האחרונה שהאנושות נתקלה במקרה כזה, זו הייתה שפעת החזירים בשנת 2009 אשר הוגדרה על ידי ארגון הבריאות העולמי כמגיפה. במהלך התפרצות המגיפה נדבקו בין 10 ל-20 אחוז מאוכלוסיית העולם במחלה וכחצי מיליון חולים מתו. בארץ, תקופת המיתון המשמעותית האחרונה הייתה במהלך האינתיפאדה השנייה. במהלך האינתיפאדה נפגעו בעיקר נכסי נדל״ן מסחרי ובמידה מסוימת גם נכסי נדל״ן למגורים. מחירם של נכסי הנדל״ן העסקי פחת בעשרות אחוזים ונותר כך במשך תקופה ארוכה ואילו נכסי הנדל״ן למגורים איבדו רק כ-5 עד 15 אחוזים וערכם חזר לעלות במהירות לאחר סיום האינתיפאדה. מי שבאותה תקופה הצליח לזהות את ההזדמנות ובחר לשמור על תיק השקעות בתחום הנדל״ן, הרוויח בגדול בסיום התקופה.

 pexels

איך ניתן לשמור על יציבות בתחום הנדל״ן ובשוק העבודה במהלך משבר?

על אף הבחירה של ממשלת ישראל לדבוק בשיטה של מענקים, דווקא פעולות כמו הפחתת ריבית, שיפור תנאי ההלוואות, הקלות במיסים וכספי פיצויים יכולים להוביל להמשך הפעילות העסקית בלי לגרום לגירעונות ענק שבתורם יובילו למיתון. בנוסף, הבחירה במתן מענקים לעובדים שהוצאו לחל״ת ולעסקים עצמאים איננה דווקא פתרון נכון בייצוב המשק. עדיף היה אילו הממשלה הייתה מספקת כלים רבים יותר לעצמאים ולעסקים קטנים אשר בתורם היו מעסיקים את עשרות אלפי המובטלים החדשים. ניתן להמשיך את המצב למישהו אשר משקה ענף בעץ במקום להשקות את השורשים. בסופו של דבר העץ ימות וגם הענף איתו.

 

אז איך משקיעים בנדל״ן בתקופת משבר?

השקעה בתחום הנדל״ן בעת משבר היא השקעה המתאימה בעיקר למשקיעים אשר אוהבים סיכונים. ברור שתקופה כזו גוזרת עלינו שינויים בלתי צפויים ועל כן, ללא הבנה מעמיקה של התחום, הסיכוי ליפול גדול הרבה יותר. ניהול תיק השקעות בנדל״ן בעת הזו מצריך יותר מתמיד סיוע וייעוץ של גורמים מומחים. מי שכבר החל בתהליך של רכישת נדל״ן, עשוי להיקלע למשבר בשלב הצמצום בפעילותו העסקית. במקרה כזה מומלץ לבחון האם חוזית ניתן לכנות את המגפה כוח עליון ובכך להשפיע על תנאי החוזה ולהקל בהסדרי התשלום.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה