מחלות אבי העורקים – סוגים, סיבות ודרכי טיפול



אבי העורקים, שידוע גם בתור האאורטה, הוא כלי הדם הגדול ביותר והחשוב ביותר בגוף האדם. זהו העורק המרכזי והגדול, שמזרים את הדם מהחדר השמאלי של הלב והחוצה ממנו אל כל שאר הגוף. כל רקמות הגוף באשר הן, למעט רקמת הלב עצמה המקבלת דם מהעורקים הכליליים, מקבלות את הדם שלהן מסעיפים שונים והתפצלויות שונות שמקורן באאורטה. ניתן להבין, אם כן, שמחלות האאורטה הן מחלות שחשוב מאוד להכיר ולדעת כיצד לטפל בהן, שכן הן יכולות להיות מסכנות חיים. במאמר זה נסקור את המחלות השונות של האיבר החשוב הזה על פי סוגיהן, ונציג את הסיבות להן ואת דרכי הטיפול בהן.

pexels

מפרצת – סיבות, גורמי סיכון ודרכי טיפול

המחלה הידועה ביותר של אבי העורקים היא ככל הנראה המפרצת, או בלועזית אנוריזמה. רבים מאיתנו מכירים את המחלה הזאת בתור סיבת מותו של אריק איינשטיין. מדובר במצב של התרחבות של מקטע מסוים בעורק (הרחב והגדול גם כך). ככל שרקמת העורק גדלה, כך היא מפעילה לחץ גדול יותר על רקמת החיבור שאמורה לתמוך בעורק הגדול, ורקמת החיבור הזו (שמהווה חלק משמעותי מרקמת האאורטה) בסופו של דבר יכולה להיקרע ולפקוע. זהו בעצם מצב של מפרצת, וחשוב מאוד להבין שמדובר במצב מסכן חיים באופן מיידי, בגלל שהוא גורם לדימום פנימי מסיבי. הסימנים הקליניים במצב זה הם כאב עמום בחזה, חוסר יכולת לבלוע, ושיעול יבש או דמי. בשני שליש מהמקרים לא תהיה שום הסתמנות קלינית, אלא רק מטופל עם סימנים של דימום מסיבי שמתקדם במהירות.

גורמי הסיכון המרכזיים והחשובים ביותר למצב זה הם עישון ממושך ויתר לחץ דם לא מאוזן. שני אלה, כשהם קיימים במטופלים (רוב של גברים) בגיל מעל 50 – מסוכנים מאוד למפרצת. עוד גורמי סיכון הם מפרצת אצל קרוב משפחה מדרגה ראשונה, וכן תסמונות גנטיות הפוגעות ברקמת החיבור כמו תסמונת מרפן.

הדרך היעילה ביותר לטפל במפרצת היא למנוע אותה ע"י הפסקת עישון, איזון לחץ דם ומעקב אולטרסאונד אחת לשנה אחר אנשים בקבוצת סיכון. אם כבר התפתחה מפרצת, נטפל בה באמצעות ניתוח מורכב וקשה, בו מוציאים את החלק המורחב והפגוע ומחליפים אותו בסטנט. סיכויי ההצלחה של הניתוח הם בכל מקרה לא גדולים, ורק 10-25 אחוזים מכלל מי שמגיע עם מפרצת שורד את הניתוח. לפיכך, הטיפול היעיל ביותר הוא מניעה.

 

דיסקציה – סיבות, גורמי סיכון ודרכי טיפול

דיסקציה או בתירה של האאורטה, היא מצב בו יש קרע פנימי של האאורטה שגורם לחדירה של דם בין שכבות העורק. כך, יכול גם להיווצר קרע משמעותי שיגרום לדימום, אך בשכיחות גבוהה יותר הדבר גורם לחסימה של כלי הדם שמסתעפים מתוך האאורטה ופגיעה באספקת הדם לאיברים שונים. קלינית, נוכל לראות כאב בחזה ובגב העליון במקביל, חיוורון, קשיי נשימה, ותסמינים שמצביעים על פגיעה באיברים שיכולים להיחסם.

גורמי הסיכון למצב של דיסקציה הם יתר לחץ דם וטרשת עורקים – שאותה אפשר לנבא על פי פרופיל השומנים והסוכר של המטופל וכן עפ"י לחץ הדם. גם כאן, מניעה היא הטיפול היעיל ביותר, וגם כאן טיפול הבחירה במצב של דיסקציה משמעותית, שפקעה או שחוסמת איבר, הוא כריתה של המקטע הזה באאורטה והחלפתו בסטנט.

 

מחלות זיהומיות, גידולים ועוד

יש מצבים מסוימים של זיהום של האאורטה, שיכול לגרום להיחלשות הרקמה וגם לקרע, וכך להיווצרות של אבצס (שק זיהומי) ולפציעה של העורק. המחולל השכיח ביותר שיכול להגיע לאאורטה הוא סיפיליס – מחלת מין, שמניעה וטיפול בה ימנעו את הפגיעה באאורטה. יכולים להתפתח גם גידולים באבי העורקים, שפירים או ממאירים – והטיפול בהם יתבצע בהתאם לרקמה המדויקת ממנה צמח הגידול.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה