מחדרר יין: מתי ואיך להשתמש בו



מהו מחדרר יין או דיקאנטר בלעז? האם יש לכם מחדרר יין ובאיזו תדירות אתם משתמשים בו? איך משתמשים בו? מתי? וכיצד השימוש בו עושה את ההבדל בעת שתיית היין? כל הפרטים לפניכם.

 fotolia

אביזרים ליין כמו מחדרר יכולים להעצים את ההנאה שלכם משתיית יין ולכן הם נחשבים למוצר חובה בכל מגירת מטבח. ישנם מחדררים שמולבשים על הכוס בעוד שאחרים על פיית הבקבוק, כאשר למוצר זה ישנן שתי מטרות עיקריות: האחת היא לשפר את איכות היין על ידי הזרמת אוויר תוך כדי מזיגת היין והשנייה היא סילוק המשקעים שהצטברו בבקבוק.

מדוע להשתמש במחדרר?

לא כל היינות זקוקים לחדרור, השימוש האופטימלי יהיה עבור שתיית יינות "מבוגרים" או יינות אדומים ולהם הרבה משקעים. המחדרר מסייע לסלק את המשקעים שמצטברים בתחתית הבקבוק ובכך מעצים את הארומה של היין, מחזיר עטרה ליושנה ומעניק ליין את הטעם המקורי שאפיין אותו בתחילת הדרך. המחדרר גורם לגופרית להיעלם ושומר על היין במיטבו, ולמעשה הפרדת היין מהמשקע לא רק תורמת להגשה יפה שלו בכוס, אלא גם מעצימה את טעם היין והארומה שלו.

מלבד סילוק משקעים ישנה סיבה נוספת לשימוש בדיקאנטר והיא אוורור היין. סוגים רבים של יינות צעירים יכולים להיות הדוקים או סגורים מדי על האף או החך. כאשר היין נשפך לאט דרך מחדרר יין הוא נושם מעט אוויר, מה שמסייע לפתוח את הריחות והטעמים שלו. השימוש במחדרר פשוט וידידותי: כל שצריך לעשות הוא להחזיק את המחדרר מעל הכוס או להצמידו לפיית הבקבוק, למזוג את היין ולשתות.

חדרור יין – כן או לא?

מתנגדי החדרור עבור מטרות אוורור טוענים שערבוב היין בתוך הכוס יוצר בדיוק את אותו האפקט וששימוש במחדרר עשוי דווקא לחשוף את היין ליותר מדי חמצן, יותר מהנחוץ. אוורור היין לטענתם עשוי לגרום לתחילתו של תהליך חמצון ולפיזור הניחוחות והטעם של היין. עם זאת יש לציין כי רבים מחובבי היינות אשר אינם מסכימים עם השקפה זו, למעט כשמדובר ביינות אדומים מסוג בורגונדי שהנם ישנים ועדינים מאוד ולכן אינם זקוקים ליותר מחשיפה מינימלית של אוויר לפני השתייה.

יש לציין שרוב האנשים לא היו חושבים על פעולת חדרור יין כאשר מדובר ביין לבן. ואכן רוב היינות הלבנים הצעירים אינם זקוקים לכך. אך בכל זאת, ישנם דווקא יינות לבנים שפעולה זו לא הייתה מזיקה להם כלל, אלא רק מיטיבה איתם. במיוחד כאשר מדובר ביינות לבנים בוגרים. מחדרר עוזר ליין להיפתח והופך את הטעם שלו להרבה יותר עשיר.

ומה לגבי יינות מבעבעים או שמפניה?

השאלה האם לחדרר יינות מבעבעים או שמפניה עשויה לעלות אצל חלק מכם, ועמה גם החשש לבועות. מה יקרה להן בעת חדרור? האם הן יתפוגגו?  ישנם חובבי שמפניה שרואים קשר הדוק ולא ניתן להפרדה בין השמפניה או היין המבעבע לבין הבועות וכל ניסיון או פעולה שתפחית את החיוניות שלהן תחשב ככפירה ממש.

אם בכל זאת שאלתם את עצמכם אם לחדרר שמפניה / יין מבעבע או לא קחו בחשבון שפעולה זאת הפכה להיות מאוד טרנדית ואופנתית, במיוחד כאשר מדובר בשמפניות בוגרות אשר פיתחו יותר ארומה וטעמים בהשוואה לשמפניות צעירות יותר. גם לשמפניות צעירות לא יזיק חדרור, ישנם חובבי שמפניות אשר מוצאים את הבועות של השמפניות הצעירות כמאוד אגרסיביות וחדרור מרכך את עוצמתן. ועל זה נאמר: על טעם וריח אין להתווכח.

בסופו של דבר מלבד סילוק משקעים חדרור יין מסתכם כהעדפה אישית ולכן במקום לקחת את הנושא ברצינות תהומית, ניתן פשוט לרכוש מחדרר, להתנסות עם סוגים שונים של יינות, לראות מה קורה ולהחליט אם אתם אוהבים את התוצאה או לא. אין ספק שזהו חלק בלתי נפרד מההנאה שבשתיית יין.

 

נכתב בשיתוף WineBar מקררי יין

 

 

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה