כאשר חברה מונפקת בבורסה, והמניות שלה נסחרות, יש לה אפשרות להציע מניות מסוגים שונים. לפעמים זה נעשה כדי למשוך כמות גדולה של משקיעים, ובמקרים אחרים המטרה היא למשוך משקיעים עם מאפיינים אחרים מאלה שכבר מחזיקים במניות.

depositphotos

למשל, החברה יכולה למכור או להעניק מניות אשר מקנות זכויות מסוימות, כספיות ואחרות, לאנשים שעומדים בתנאים כאלה ואחרים. מניות שליטה למשל, נותנות למחזיקים בהן זכויות הצבעה. כלומר, כאשר מגיעות החלטות לשולחן ההצעה של דירקטוריון החברה, בעלי מניות שליטה זכאים לכפות את רצונם על בעלי מניות רגילות (או מסוגים אחרים), גם אם הם לא מחזיקים ברוב של מניות החברה.

מי יכולים להיות בעלי מניות שליטה?

חברה ציבורית היא חברה שמוחזקת בידיהם של רבים, לפעמים רבים מאוד. כל בעל מניה בחברה זכאי להצביע ולהשפיע על החלטות, ואלה שמעוניינים בכך יכולים ממש להרגיש כשותפים בבעלות החברה ובהצלחה שלה. 

עם זאת, פעמים רבות החברה מעדיפה להשאיר את מרבית הכוח בידי המייסדים שלה, או בידיהם של בעלי המניות הבכירים. כאן נכנסות לתמונה מניות שליטה, שמיועדות להיות בבעלות אותם אנשים (לכן הן נקראות גם מניות יסוד). כך, הם שומרים לעצמם את האפשרות לקבל החלטות מהותיות, לגבי זהות המנהלים והדירקטוריון, ועוד. כפי שאתם ודאי מבינים, מניות שליטה לא נסחרות בבורסה.

מהי מניית זהב?

מניות זהב הן מניות שליטה מיוחדות. מחזיקי מניות זהב מקבלים באופן אוטומטי 50% מזכויות ההצבעה בחברה, ולמעשה בתוספת של מניה רגילה אחת יכולים לקבל או להפוך כל החלטה, מכיוון שהם הרוב בכל אספה של בעלי מניות.

במרבית המקרים מניות זהב מוחזקות בידי מדינות, על מנת שיוכלו להמשיך לשלוט על חברות אשר עברו תהליך של הפרטה. סוג נוסף של מניות שליטה הוא מניות הנהלה, אשר מקנות זכות לבחירת דירקטורים.

סוגים אחרים של מניות

קיימים עוד שלל סוגי מניות, חלקן נסחרות בבורסה ואחרות לא, המיועדות למשקיעים שונים ומתומחרות אחרת. יש מניות שמתאימות למשקיעים אשר רוצים להיות מעורבים כמה שיותר, או לכאלה שלא מעוניינים במעורבות או בכוח כלשהו, אלא מעדיפים לקבל קדימות בחלוקת הרווחים.

אלה כמה דוגמאות:

  • מניה רגילה - מחזיקי מניות מקבלים אחוז כלשהו מהבעלות על החברה, בדרך כלל אחוז קטן מאוד, בהתאם ליחס של כמות המניות שלהם מתוך כלל המניות. בנוסף, הם זכאים להשתתף ולהצביע באספות ולהתחלק ברווחים.
  • מניית בכורה - קבלת זכויות, בהתאם למה שנקבע בתקנון החברה. בדרך כלל זה כולל קדימות בקבלת דיבידנדים, כלומר עדיפות על פני אחרים בזמן חלוקת רווחי החברה.
  • מניה צוברת - קבלת דיבידנד ביחס קבוע בכל שנה, כולל בשנים בהם לא חולקו דיבידנדים כלל. למשל, אם בשנה כלשהי לא הייתה חלוקה, בעלי מניות צוברות זכאים לתשלום רטרואקטיבי בזמן החלוקה בשנה שאחריה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה