מה בדיקות דם יכולות לאבחן?



בדיקת דם היא הליך רפואי מוכר מאוד. זהו שם כולל לסוגים שונים של בדיקות, הנעשות כולן באותה שיטה: הוצאת מעט דם מן הווריד ובדיקת ערכיהם של רכיבים מסוימים. בדיקות דם יכולות להיות בדיקות שגרתיות למטרת בקרה ומניעה של התפתחות מחלה, או בחשד ברור להתפתחות של מחלה. מה נבדק בבדיקת דם ומה ניתן לאבחן באמצעותה?

pixabay

ספירת דם

ספירת דם בודקת את מצבם של רכיבים שונים המהווים חלק מנוזל הדם, בינם:

  • כדוריות לבנות: מהוות חלק משמעותי במערכת החיסון. ערכים נמוכים מהנורמה, יכולים להצביע על תפקוד נמוך יותר של מערכת החיסון עד כדי דיכוי, תלוי במידת החריגה. ערכים גבוהים יכולים להצביע על זיהום.
  • כדוריות אדומות: מובילות את החמצן מהריאות לתאי הגוף. ערכים נמוכים שלהן יכולים להצביע על אנמיה, שגם היא יכולה לנבוע ממספר גורמים כמו חוסר בברזל, 12B ועוד. ערכים גבוהים יכולים להצביע על התייבשות, וכן על מחלות ריאה או מח העצם.
  • המוגלובין: נמצא בכדוריות האדומות ונושא את החמצן. גם כאן, רמה נמוכה יכולה להצביע על אנמיה ורמה גבוהה על התייבשות או מחלות ריאה.
  • טסיות: אחראיות על קרישת הדם והפסקתו של דימום. ערכים נמוכים יכולים להצביע על תגובה אוטואימונית, שהורסת את הטסיות או מחלה במח העצם שבו הן נוצרות. ערכים גבוהים מדי יכולים להצביע גם הם על מחלה במח העצם, חוסר בברזל ואנמיה. בערכים גבוהים במיוחד (מעל מיליון) קיימת סכנה להיווצרות קרישי דם.

בדיקה כימית של הדם

בבדיקה זו נבדקים ערכיהם של חומרים שונים המובלים בתוך זרם הדם, בינם:

  • סוכר (גלוקוז): ערכי סוכר הגבוהים מעבר לנורמה עשויים להצביע על התפתחות סוכרת (טרום סוכרת) וערכים גבוהים משמעותית מהנורמה יצביעו על קיומה של המחלה.
  • תפקוד כליות: רמת שתנן (urea) גבוהה יכולה להצביע על מחלת כליה, דיאטת עתירת חלבונים, התייבשות. ערכים נמוכים יכולים להצביע על תת־תזונה, תזונה דלה בחלבונים או מחלת כבד. רמת קריאטינין גבוהה בדם מצביעה על תפקוד הכליות שאינו תקין, שכן זהו תוצר לוואי של ייצור אנרגייה בשריר ומופרש כפסולת בשתן.
  • תפקודי כבד: בבדיקה זו נבדקים מספר חלבונים ואנזימים המעידים על אופן תפקודו של הכבד ורמה חריגה שלהם עלולה להצביע על מחלת כבד. בין החומרים הנבדקים ישנו האלבומין, החלבון שממנו מורכבת פלסמת הדם, GGT, בילירובין שבצהבת ערכיו עולים באופן חריג ועוד.
  • מינרלים וויטמינים ביניהם: נתרן, אשלגן, אבץ, סידן, ויטמינים ממשפחת B ובמיוחד 12B, ויטמין D ועוד.

גידולים סרטניים

ישנם גידולים סרטניים המאובחנים באמצעות סמנים (מרקרים), חלבונים או חומרים אחרים המצויים בדם כשישנו גידול, ולכן מעידים על גידול סרטני. סרטן לבלב לדוגמה מאובחן בבדיקת ערכיו של סמן הנקרא 19-9CA וסמן נוסף הנקרא CEA. גידול בלבלב מייצר חלבונים אלה ובדיקת ריכוזם בדם תאפשר לאבחן סרטן זה. חלבון זה מהווה סמן גם לאבחון סרטן המעי הגס. סמן הנקרא 15-3CA משמש לאבחון סרטן השד, 125CA הוא סמן הן לסרטן השד והן לסרטן השחלות.

תפקוד בלוטת התריס

בבדיקה זו בודקים את ערכיו של הורמון TSH המיוצר במוח ומגרה את בלוטת התריס לייצר את ההורמונים, שאחראים על ויסות חילוף החומרים בגוף (3T ו-4T). ערכים נמוכים של TSH, במיוחד אם ערכיהם של 3T ו-4T גבוהים מהנורמה, הדבר מעיד על פעילות יתר של הבלוטה. ערכים גבוהים של TSH עשויים להצביע על תת־פעילות הבלוטה.

סקר גנטי

בדיקת דם ייחודית, שאותה מומלץ מאוד לבצע לפני ההיריון או לפחות בתחילתו, היא בדיקות סקר גנטי. בבדיקת דם מתגלה האם ישנה נשאות למחלות העשויות לעבור ליילוד. עם מחלות אלה נמנות: טיי־זקס, סיסטיק פיברוזיס, תסמונת ה־X השביר ועוד רשימה ארוכה של מחלות.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה