מה אזרחות פורטוגלית אומרת לגבי אזרחות ישראלית?



בבית הספר אנחנו לומדים את סיפורם של יהודי ספרד במאה ה-15 שנאלצו לעבור מספרד לפורטוגל ולאחר מכן להתפזר בין מדינות שונות כדי שלא ירדפו או יהרגו אותם. עברו שנים ומושלי פורטוגל התחלפו, וכעת ממשלת פורטוגל מבקשת לתקן את המעוות ולגמול לצאצאי מגורשי ספרד על העוול שנעשה לאבותיהם על ידי הענקה של אזרחות פורטוגלית. מאז ההכרה ב-2015 ישראלים רבים בחנו את שורשיהם לעומק ומצאו כי הם יכולים להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית, ואכן קיבלו אותה. אז אילו יתרונות קיימים באזרחות כפולה? מיד נראה.

freepik

אזרחות פורטוגלית כנגד אזרחות ישראלית

ראשית, נציין ונאמר שאזרחי ישראל נהנים משלל זכויות בארץ והכרה בעולם. מתוקף חוק השבות הישראלי, כל מי שהוא יהודי או שיש לו שורשים יהודים (בהתאם למה שנקבע בחוק), יכול לקבל אזרחות ישראלית וליהנות משהייה במדינה משגשגת על כל יתרונותיה. אבל קיומה של אזרחות כפולה עוד לא הזיקה לאיש. למחזיקי אזרחות פורטוגלית, שהיא אזרחות אירופאית לכל דבר ועניין, יש הרבה מה להציע. כך שישראלי שהוכיח שהוא צאצא של מגורשי ספרד יכול ליהנות משני העולמות.

זאת משום שעדיין קיימות הגבלות לישראלים שהינם בעלי אזרחות אחת בלבד: הם אינם יכולים לשהות במדינות שונות לזמן בלתי מוגבל ועדיין יש צורך להנפיק ויזה לארצות הברית, אם רוצים לבקר בה לפגישת עסקים, תיירות או כל מטרה אחרת. ישראלים המחזיקים בדרכון פורטוגלי, לעומת זאת, הרבה יותר חופשיים במדינות אירופה וגם מבחינת הכניסה לארצות הברית ללא ויזה. הם אינם זקוקים לביקורת גבולות, יכולים להישאר במדינות אירופה כאוות נפשם ולהשתלב בהן מבחינת עבודה ולימודים.

אזרחות פורטוגלית למי שיש אזרחות ישראלית

ממשלת פורטוגל מעניקה אזרחות פורטוגלית לבעלי אזרחות ישראלית המתגוררים בישראל, ומתנה את הדרכון הפורטוגלי בתנאי סף שונים. דבר ראשון, לא כל ישראלי יכול להגיש בקשה לקבלת הדרכון. הישראלים שיכולים לעשות זאת הם צאצאים של מדינות כמו יוון, בולגריה, לבנון, ישראל, לוב, אלג'יר, מצרים, מרוקו, ברזיל, יוגוסלביה וכדומה. קיימת גם רשימה של שמות משפחה המעידים על צאצאי ספרד ופורטוגל. וזה עוד לא הכול. ישנם תאים נוספים להגשת הבקשה: יהודי, מעל גיל 18, ללא עבר פלילי ובעל אישור מהקהילה היהודית בפורטוגל. כאן המקום לציין שילדים מתחת לגיל 18 להורים שקיבלו אזרחות ממשלת פורטוגל, יוכלו לקבל דרכון פורטוגלי אף הם בכפוף לחוקי המדינה בהליך מקוצר. נוסף על כך, אם הילד נולד להורה שכבר קיבל אזרחות פורטוגלית, או ייחשב באופן אוטומטי כאזרח של מדינה זו, דבר המהווה יתרון עצום על פני ילדים שנולדו טרם קבלת האזרחות של ההורים.

שלבי קבלת אזרחות פורטוגלית

לאחר שראינו מי יכול לקבל אזרחות פורטוגלית ומי לא, כדאי להכיר את כל השלבים שעוברת הבקשה שלכם טרם קבלת האזרחות:

  1. ממתינים לאישור מהקהילה היהודית.

לפני הכול, יבקשו מכם להגיש בקשה לקהילה היהודית של פורטוגל כדי להוכיח שאתם צאצאים של מגורשי ספרד. לשם כך יש לאסוף מסמכים, תיאורים או כל חומר שעשוי לעזור לקבל את האישור, כי על פיו ייפול דבר. הקהילה היהודית מודעת לכך שעברו יותר מ-500 שנה מאז גירוש ספרד ולא קל להמציא מסמכים רלוונטיים. על כן, היא מבצעת חיפוש בעיקר תוך הסתמכות על אילן היוחסין של מבקש הבקשה, שם משפחתו, ארץ המוצא וכדומה. כמו כן, הקהילה מבצעת חיפוש במאגר מידע מיוחד לחיפוש צאצאי אנוסים.

  1. מגישים בקשה לממשלת פורטוגל.

אם הקהילה היהודית של פורטוגל הצליחה לאשר כי אתם אכן צאצאים של מגורשי ספרד, הבקשה שלכם עוברת האלה אל ממשלת פורטוגל. אתם מקבלים רשימה של טפסים שעליכם לספק, ולא אחת יש צורך להיעזר במתורגמנים ונוטריונים כדי לתרגם מסמכים ולהגיש אותם כראוי. מדובר בתהליך ארוך של שנה עד שנתיים הכולל המתנה ממושכת, שכן הממשלה הפורטוגלית מקבלת בקשות רבות. אך אם התשובה חיובית, בסופו של דבר ההמתנה משתלמת.

  1. מקבלים את הדרכון.

מזל טוב! קיבלתם הודעה ממשלת פורטוגל על כך שאתם הופכים לאזרחיה באופן רשמי. אתם יכולים להוציא את הדרכון דרך שגרירות פורטוגל בישראל בהליך שלוקח כחצי שנה בעקבות זמינות תורים נמוכה או לטוס לפורטוגל ולהנפיק את הדרכון תוך ימים בודדים.

אם נסכם, ראינו כי מוכרחים לעמוד בתנאים ספציפיים כדי לקבל את האזרחות הפורטוגלית. אזרחות זו אינה סותרת את האזרחות הישראלית, והיא פותחת למקבל האזרחות החדשה מגוון רחב של כיוונים מבחינת עבודה, לימודים, עסקים או מגורים.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה