מהפכת הסוללות החשמליות כבר כאן



בשנים האחרונות תחבורה חשמלית הפכה לנפוצה וזמינה יותר עבור כולם. חלק לא קטן מזה הוא בזכות המרכיב החשוב ברכב- הסוללה. מדובר בעיקר על העשור האחרון שבו חלה התקדמות טכנולוגית בשיפור הסוללה אשר מאפשרת לנו להרוויח יותר זמן, לשלם פחות ולתרום עוד לאיכות סביבה.

Unsplash

על כבישים ברחבי העולם וגם כאן בארץ ניתן לראות לא מעט רכבים חשמליים והתפוצה שלהם בשנים האחרונות רק עולה. נתוני מכירות של השנים האחרונות מראים שבכל שנה קונים יותר רכבים חשמליים והפופולריות שלהם גדלה בהתאם.

רכב חשמלי הוא חזק, איכותי וטכנולוגי אך מדובר גם בסוללה שלו שהשתפרה מאוד בעשור האחרון, גם מבחינת המחיר. צריך לזכור שברכב חשמלי, מחיר הסוללה שמניעה את המנוע הוא כארבעים אחוז ממחיר הרכב. אם נסתכל על המספרים אפשר לראות שמשנת 2010 ועד היום מחירי הסוללות בעולם ירדו בתשעים אחוזים והצפי הוא לירידת מחירים נוספת בעתיד. המשמעות היא שמחירי הרכבים החשמליים ירדו גם הם באחוזים ניכרים ולכן הפכו לנגישים לקהל רחב יותר.

נכון להיום, רוב ייצור הסוללות החשמליות מגיע מסין אך באירופה ובארצות הברית מתכננים להגביר את המחקר, הפיתוח והייצור ולהגיע לתפוקות גדולות יותר, גם על מנת לענות על הביקוש הרב וגם כדי לא להיות תלויים במדינה אחת. תקציבים רבים מושקעים בעניין הזה, הן של יצרניות הרכב והן של ממשלות שמוכנות להשקיע בעתיד.

כיום, חברות רכב כמו טויוטה, פורד, ג'נרל מוטורס ופולקסווגן כבר עובדות על טכנולוגיות חדשות עבור הסוללות כדי לשפר את החומרים מהן הן עשויות, להגדיל את טווח הנסיעה של הרכבים החשמליים ולהאריך את חיי הסוללה. בנוסף, החלו לחשוב גם כיצד ניתן למחזר את הסוללות הללו במקסימום שימוש ומינימום פגיעה בסביבה.

גם הפן הגיאופוליטי נכנס לתמונה בתחום. ג'נרל מוטורס החלה להשתמש בסוללות שיש בהן פחות קובלט ומחליפה אותו באלומיניום. הסיבה היא שקובלט הוא מחצב שמגיע מקונגו ונכרה על ידי חברות בשליטה סינית. הדאגה היא שיש במכרות הללו פגיעה בזכויות אדם וניצול של ילדים לעבודה קשה. אף חברה מערבית לא רוצה להיות מזוהה עם ניצול כזה.

חומר נוסף שמושפע מהמצב המדיני הוא הניקל, מתכת שמגיעה ברובה מרוסיה. יצרניות הרכב לא רוצות להיות תלויות ברוסיה ולנוכח המלחמה עם אוקראינה, המצב החריף והאיץ עוד יותר את הצורך באלטרנטיבה.

בארצות הברית, קבוצה של מדענים במימון ממשלתי, החלה לפתח סוללות חשמליות ללא קובלט, כאשר המטרה היא שסוללה כזו תהיה זולה בחצי מהמחיר המקובל כיום, תגדיל את טווח הנסיעה של הרכב ותקצר את זמני הטעינה שיהיו לא יותר מחמש עשרה דקות. מדובר בקיצור משמעותי, כאשר היום המינימום הוא כחצי שעה לטעינה מלאה.

גם בתחום המיחזור של סוללות לרכב חשמלי חלה התקדמות. בחברת טסלה למשל, מפתחים מערכת למחזור סוללות שתיקח סוללות משומשות, תפריד את המתכות המרכיבות אותן, תעשיר אותן ותייצר בעזרתן סוללה מחדש. בחברה מקימים פסי ייצור במפעלים שלה כדי להתמקד בנושא הזה ועל מנת להגיע למצב שבו עלות הסוללה תרד עוד יותר.

יש גם חברות אחרות שעוסקות במיחזור סוללות. חברת נורת׳וולט (Northvolt) השוודית, הצליחה לייצר סוללה שלמה שכולה ממוחזרת מסוללות ישנות. החברה הצהירה שהיא מסוגלת למחזר כמעט את כל המתכות המצויות בסוללות ישנות ולהגיע לסוללה עם רמת ביצוע כמו של סוללה חדשה. זה אומר שבעתיד, לא נצטרך לכרות מתכות מהאדמה באותה כמות ולא נצטרך לזהם את הסביבה עם פסולת מתכתית רעילה.

בסופו של דבר, נראה שההתקדמות הרבה בתחום הסוללות לרכב היא משמעותית ודוחפת את התעשייה כולה לשיאים חדשים. המחירים כל הזמן יורדים, הטכנולוגיה משתפרת, הרכבים נוסעים יותר רחוק, זמני הטעינה מתקצרים, לא צריך לבזבז מתכות יקרות ורעילות והתרומה לסביבה רק גדלה. העתיד החשמלי כבר כאן והוא ימשיך להשתפר רבות עבור כולנו.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה