מהי קרן השתלמות בשנת 2020



קרן השתלמות היא חיסכון לטווח בינוני-ארוך שמגלמת הטבות מס משמעותיות לעובדים שכירים ועצמאים. הוראת שעה שנקבעה בעקבות משבר הקורונה מאפשרת למשוך כספים מקרן ההשתלמות בתנאים מקלים – אך האם זה משתלם?

דסי ניר

קרן השתלמות היא אחת ההטבות המשמעותיות שעובדים שכירים יכולים לקבל מהמעסיק. בעוד שעבור הטבות אחרות כמו תלושי שי לחג, רכב ליסינג או טלפון נייד אנחנו נדרשים לשלם מס, קרן השתלמות מאפשרת לקבל מהמעסיק סכום כסף נוסף מדי חודש בפטור מלא ממס. גם עצמאים נהנים מהטבות מס משמעותיות בעבור הפקדות לקרן ההשתלמות. אז איך זה עובד ומה השתנה בקרן השתלמות בשנת 2020?

מהי קרן השתלמות?

קרן השתלמות נולדה כחיסכון לטווח בינוני שבעבר היה מיועד לצבירת כספים למימון הכשרות מקצועיות לעובדים. מאז חלפו הרבה מים בנהר וקרן ההשתלמות הפכה לחיסכון לכל מטרה, אשר נזיל למשיכה לאחר 6 שנים. מדי חודש מעבירים העובד והמעסיק כספים לטובת חיסכון בקרן השתלמות, כאשר המעסיק מפקיד על חשבונו סכום של עד 7.5% משכר העובד, והעובד מחויב להפקיד לפחות שליש מהפקדות המעסיק (לרוב 2.5%). ההפקדות לקרן ההשתלמות אינן נחשבות כהכנסה החייבת במס עד לתקרת שכר של 15,712 ש״ח בחודש, נכון לשנת 2020, ולכן הן פטורות ממס.

קרן השתלמות מוגדרת כהטבה שניתנת על חשבון המעסיק, ולכן רק הוא יכול לפתוח קרן השתלמות עבור העובד. העובד, מצידו, יכול לבחור מי החברה שתנהל את קרן ההשתלמות וכן את מסלול ההשקעות לפיו יושקע החיסכון בשוק ההון. ניתן לבחור למשל במסלול עם חשיפה גבוהה למניות, מסלול המשלב אגרות חוב בשיעור גבוה, מסלול כללי עם חשיפה ממוצעת למניות ועוד. אם עברתם את גיל הפרישה, תוכלו למשוך את הכסף (שהופקד עד התקרה) בפטור מלא ממס לאחר 3 שנים בלבד ולא להמתין 6 שנים. תוכלו להשתמש בכספי קרן ההשתלמות עבור השתלמות מקצועית שאינה לימודים אקדמיים עוד לפני חלוף שש שנים. אם יש ברשותכם קרן השתלמות צעירה בעלת וותק נמוך מ 6 שנים וגם קרן השתלמות בעלת וותק של יותר מ-6 שנים שלא נמשכו ממנה כספים, תוכלו למשוך את גם כספי הקרן הצעירה יותר באמצעות הליך הנקרא "החלת ותק".

מהן ההטבות שניתנות לעצמאים בקרן ההשתלמות?

האפשרות ליהנות מחיסכון פטור ממס הופכת את קרן ההשתלמות להטבה משמעותית במיוחד עבור עובדים שכירים. אך גם עבור עצמאים קרן השתלמות היא אפיק חיסכון אטרקטיבי מאוד. לעצמאים אין מעסיק שיפקיד עבורם כסף, והם רשאים להחליט בעצמם על פתיחת קרן השתלמות. הפקדות עצמאים לקרן השתלמות נחשבות כהוצאה מוכרת עד לשיעור של 4.5% מההכנסה השנתית ועד לתקרה של 11,925 ש״ח נכון לשנת 2020. בהפקדת סכום העולה על 4.5% מההכנסה השנתית, הסכום העודף לא יחשב כהוצאה מוכרת, אך ניתן יהיה ליהנות מפטור ממס רווחי הון על כל הרווחים שיצברו על הפקדה בסכום של עד 18,600 ש״ח נכון לשנת 2020. עצמאים רשאים למשוך את הכסף מקרן ההשתלמות בתנאים זהים לאלה של עובדים שכירים.

מה השתנה בקרנות ההשתלמות בשנת 2020 והאם זה זמני?

במצב רגיל ניתן למשוך כספים מקרן השתלמות לאחר 6 שנים או לפני כן בהתאם לכללי המשיכה. המשבר הכלכלי שהתפתח בעקבות התפשטות נגיף הקורונה הביא לפיטורים של עובדים רבים או להוצאתם לחל״ת וגם עסקים רבים נקלעו למצוקה תזרימית. כדי להקל עליהם, נקבעה הוראת שעה התקפה מה 10.8.2020 ועד ה 9.2.2021, ומאפשרת למשוך את כספי קרן ההשתלמות (שהופקדו עד התקרה) בפטור ממס רווחי הון גם אם לא עומדים בכללי המשיכה שהסברנו כאן. בהתאם להוראת השעה, מי שחווה פגיעה בהכנסותיו בעקבות המשבר יוכל להגיש בקשה מיוחדת למשיכת כספים שאינם נזילים מקרן ההשתלמות בסכום של עד 7,500 ש״ח בחודש (סה"כ עד 7 משיכות ועד לסכום כולל של 52,200 ש״ח) בפטור מלא ממס. לשם כך, יש להצהיר על אחד משני המצבים הבאים:

א.  אתם או בן או בת הזוג הוצאתם לחל״ת או פוטרתם לאחר ה-28.2.2020 וזהו עדיין מצבכם בעת הבקשה למשיכת הכספים.

ב.  ההכנסה החודשית הממוצעת שלכם או של בן או בת הזוג מעסק שבבעלותכם בתקופה שמה-1.3.2020 ועד מועד הגשת בקשת המשיכה נמוכה מההכנסה החודשית הממוצעת שהיתה לכם בשנת 2019.

תוכלו להגיש בקשה מיוחדת למשיכת כספי קרן ההשתלמות בהתאם לכללי הוראת השעה עד ליום 9.2.2021. בניגוד למשיכה רגילה מקרן השתלמות, משיכה לפי כללי הוראת השעה לא תפגע ביכולתכם להמשיך במקביל להפקיד לקרן ההשתלמות ולצבור את אותו הוותק שהיה לכם בחיסכון הקיים בקרן.

על אף הוראת השעה המיוחדת לאור משבר הקורונה, כדאי לזכור שההטבות הייחודיות של קרן ההשתלמות הופכות אותה לאפיק חיסכון משתלם במיוחד ולכן רצוי לחשוב טוב ולשקול את האפשרויות שעומדות בפניכם לפני שממהרים למשוך את הכסף. אפקט הריבית דריבית מאפשר לכם להצמיח את החיסכון בקרן השתלמות בשיעור משמעותי ככל שטווח החיסכון ארוך יותר. כך, על אף שקרן ההשתלמות נוצרה במקור כחיסכון לטווח זמן בינוני, התפיסה בהחלט השתנתה וכיום יותר ויותר חוסכים רואים בה כחיסכון המיועד לטווח הארוך ואפילו כתוספת לפנסיה החודשית הצפויה. חיסכון לטווח ארוך בקרן ההשתלמות מאפשר לכם לשקול השקעה במסלול השקעות עם חשיפה גבוהה יותר למניות, שכמובן מגדיל את רמת הסיכון אך בו זמנית עשוי להניב לאורך השנים תשואה משמעותית יותר לאור פוטנציאל תשואה גדול יותר.

Shutterstock

חוסכים שזקוקים לכספים בקרן ההשתלמות אך מעוניינים להמשיך וליהנות מהיתרונות העצומים של קרן ההשתלמות לאורך זמן, יכולים לבדוק אפשרות לקבלת הלוואה על חשבון החיסכון בקרן. יחד עם זאת, התנודתיות הגבוהה בשוקי ההון בימים אלה, מחייבת את קרנות ההשתלמות לנקוט בצעדי זהירות ולהגביל את ההלוואות הניתנות לחוסכים כדי להבטיח שיוכלו לעמוד בתשלומי החזר ההלוואות גם בעת הזו. בטרם ביצוע שינוי כלשהו או קבלת החלטה כדאי לשקול היטב את האפשרויות העומדות בפניכם, ואף להיוועץ עם בעל רישיון פנסיוני שיסייע לכם לקבל את ההחלטה המתאימה לכם ביותר.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה