מדריך חומרי בניין לשיפוצניק המתחיל



לשיפוצניקים יש שפה משלהם, עשירה במושגים ובביטויים אשר יכולים להישמע זרים לחלוטין לאוזן לא מורגלת. ואכן, עולם השיפוצים משופע בשמות שונים ומשונים של חומרי בניין ולא פעם אפשר ללכת לאיבוד בים האפשרויות. בכתבה הבאה נציג מדריך שייתן לכם מושג ראשוני על חומרי הבניין שיידרשו לכם בעת השיפוץ.

pexels

ערבב את הטיח

קבלו אותו – בקטגוריית חומרי בניין הוא נמנה בין המפורסמים ביותר. הטיח הוא תערובת של מלט (צמנט) עם חומרים נוספים כגון מים, סיד, גבס או חול דק. תערובות הטיח שונות זו מזו בהרכב החומרים המדויק הנמצא בהן בהתאם למטרותיהן השונות. באופן כללי, הטיח משמש לכיסוי קירות ותקרות, כחומר איטום ובידוד למבנה וכבסיס לצביעה נוספת. הטיח הוא שחקן ותיק בעולם הבנייה ומשמש שיפוצניקים ובנאים מתקופות קדומות ועד ימינו אנו.

מקובל לחלק את הטיח לשני סוגים עיקריים: טיח פנים וטיח חוץ. טיח הפנים נועד לכסות את המעטפת הפנימית של המבנה ולשוות לו מראה חלק. הוא מורכב משתי שכבות. הראשונה בעובי של עשרה מילימטרים נחשבת לשכבת היישור של הקיר. השכבה השנייה הידועה בשם שליכט, מבוססת על חול דק וסיד, והיא שכבה עדינה ודקה יותר המיועדת להחליק את המראה הסופי. טיח חוץ מגן על הקירות מצידם החיצוני ומטרתו למנוע השפעה של מפגעים אקסוגניים (מזג אוויר, רעש וכו'). הוא יהיה מורכב לרוב משלוש שכבות.

 

טיט - ממצרים העתיקה עד לשיפוץ הקרוב לביתכם

הטיט גם הוא חומר בניין ידוע. רובנו מכירים אותו עוד מסיפור יציאת מצרים, כאשר בני ישראל השתמשו בטיט לבניית הפירמידות.  עד היום הטיט הוא מרכיב מרכזי בשיפוצים שונים. תפקידו הוא לחבר בין בלוקים המונחים זה על גבי זה ולשמש כחומר ריצוף. הוא מורכב מתערובות מדויקות ביותר של חול ומים יחד עם חומרים נוספים בעלי תכונות רצויות.

כמו הטיח, גם את הטיט מקובל לסווג לשניים: מלט רביגה ומלט לבנייה. מלט רביגה מיועד לאיטום רווחים בין בלוקים ולהדבקה שלהם, ואילו מלט לבנייה משמש כחומר כיסוי לקירות ולתקרות, וכן להסתרת פגמים שאירעו במהלך השיפוץ.

 

בטון - חומר הבנייה שנותן את הטון

בטון, כידוע, הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר בעולם הבנייה המודרני. הבטון מורכב מתערובת של חומרים גסים ועדינים כגון חול וחצץ, אשר מחוברים יחדיו עם דבק צמנט. מקובל לערבב את החומרים הדרושים ליצירתו באמצעות מכונה ייעודית הנקראת מערבל בטון. לבטון תפקיד קריטי בתחום הבנייה, והוא משמש למעשה כאבן התשתית לייסודם של בתים רבים. הבטון הוא חומר בנייה חזק, עמיד ומסיבי, ולכן הוא נפוץ מאוד במבנים מסוגים שונים.

הבטון מתחלק גם הוא לכמה סוגים, בהתאם לתפקידו במבנה ולחזון העיצובי לו הוא משמש. שינויים באופי התערובת שלו ובדרך הכנתו, גורמים להיווצרותם של הסוגים השונים. בין היתר קיימים בטון מוחלק צרוב, בטון מלוטש, בטון חצי שקוף ועוד.  


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה