לא עשויה משיש, אבל תמיד טעימה- סיפורה של עוגת השיש



זה אולי יישמע מפתיע, אבל עוגת שיש זו שתמיד מתאימה ליד הקפה היא עוגה עם היסטוריה עשירה במיוחד מאחוריה. רוב הסיכויים שכאשר אכלתם או הכנתם את העוגה לא ידעתם כיצד היא הגיעה אלינו ומאיפה, כפי שקורה עם המון מאכלים נוספים. אז בין אם שאלתם את עצמכם את השאלה ובין אם לא, הינה פיסת היסטוריה מעניינת ומתוקה לפניכם.

pixabay

הגרסה ההיסטורית

תחילה יש להסביר על אפקט השיש. אפקט השיש הוא השימוש האומנותי בצבעים ליצירת דפוסים מורכבים. שימוש זה התחיל כבר באימפריות עתיקות כמו פרס וטורקיה. השימוש המקובל באומנות שיש היה באמצעות פיגמנטים מינרלים צבעוניים ובנוזל כדי ליצור דפוסים על בד או נייר. באירופה של תקופת הרנסנס, היה מקובל להשתמש בטכניקה זו לקישוט כריכות של ספרים.

מאומנות ישירות לצלחת

כמו בלא מעט תחומים לאורך ההיסטוריה, גם כאן תחום האומנות עבר במהרה לעולם הקונדיטוריה. זה היה רק עניין של זמן עד שאופים החלו להתנסות ביצירת צורת השיש המפורסמת בתוך תבניות העוגה. התיעוד המוקדם ביותר לעוגות השיש שעתידות לכבוש את העולם מגיע מגרמניה במאה ה-19. מעניין לראות את הקשר בין אומנות לאפייה, על אף השוני הניכר, מייצגות שתיהן תפיסות אסתטיות וחזותיות.

תיעודים ראשונים לעוגה המפורסמת, כמו גם ללחם השיש, ניתן לראות בספרי בישול גרמנים החל מאמצע המאה ה-19. הגרמנים היו הראשונים לזהות את מידת הפופולריות והעניין שיוצרת העוגה האסתטית ובעלת טעמי החמאה העשירים. באותה המאה, הפכה העוגה לסימן היכר של אפייה גרמנית וצברה תאוצה עד לכדי הימצאותה בכל קונדיטוריה ברחבי המדינה.

העוגה שכבשה את העולם

כמו בשלל טרנדים אחרים, גם במקרה של עוגה זו, ההגירה הייתה המקור להתפשטותה ברחבי העולם. מהגרים מגרמניה שהחלו להסתובב ברחבי העולם הפיצו את הבשורה על העוגה האהובה ממולדתם הרחוקה. כך הגיעה העוגה למדינות שונות באירופה ואף לארצות הברית, שם זכתה לפופולריות רבה. עם הזמן, הוסיף כל אזור את הטוויסט הייחודי לו ושינה במעט את העוגה המסורתית כפי שהייתה מוכרת בגרמניה. בין התוספות ניתן לראות משחק עם טעמים דוגמת עוגת שיש בסגנון קפה, עוגת שיש משני סוגי שוקולדים ועוד. כיום, נחשבת עוגה זו לעוגה מסורתית בשלל מקומות ומקושרת לעתים כאוכל של פסטיבלים ואירועי עמים חגיגיים.

ממאפייה קלסית לייצור המוני

סיפורה של עוגת שיש הוא למעשה הסיפור של ההיסטוריה האנושית. גם כאן, הקינוח שהחל מגרסה מושקעת ואסתטית במיוחד, צבר פופולריות בעקבות תהליכי הגירה, עד שהגיע למצב שבו הוא מיוצר בייצור המוני. כאשר החלו להתפשט תהליכי ייצור המוני של שלל מוצרים, עוגה זו שהייתה כבר פופולרית מלכתחילה, זכתה להמון גרסאות מסחריות ונגישות לקהל הרחב.

מובן כי כיום כשדפי הקינוחים באינסטגרם וסרטונים בטיק טוק הם אחד מן הכלים המרכזים לשיפוט של קינוחים, זכה אפקט השיש להתפתחות שהגרמנים אי אז כנראה שלא צפו. כיום עוגת השיש היא למעשה קנבס להפגנת יצירתיותו של האופה כאשר השמיים הם הגבול. ניתן למצוא עוגות שיש בצבעי קשת בענן, עוגות עם טעמים ייחודיים ושימוש במרכיבים כמו אבקת סלק, אבקת מאצ'ה, תה ירוק ועוד המון תוספות.

ואיך כל זה קשור לישראל?

אם זה עוד לא היה ברור, ישראל היא מדינת מהגרים, לכן הושפעה רבות ממגוון קינוחים ומאכלי עדות המאפיינים את המקומות השונים. קיבוץ הגלויות בארץ כולל קובה, קוסקוס, עוגת שיש גרמנית ושניצל. אז בדיוק כמו שאר מאכלי העדות שאנו אוכלים ונהנים מהם, מעתה נדע וניתן מקום של כבוד לעוגת השיש שהגיעה אלינו ישירות מגרמניה, ושהיא סמל וביטוי לאומנות מן העבר, שאולי נשארה מאחור ברמה האמנותית, אבל ממשיכה לשמח אותנו בנראות אסתטית ובטעמים נפלאים עד לעצם היום הזה.

בישראל, הגרסה המוכרת ביותר לעוגה זו היא הגרסה של עלית המכונה 'עוגת הבית'. הכינוי החמים והביתי, יחד עם הטעמים הפשוטים שתמיד באים בטוב, יוצרים מקום של כבוד לעוגה זו בלבבותינו.

הסיפור של עוגה זו הוא למעשה שלם העולה על סכום חלקיו. הטכניקה האומנותית היפהפייה והפשוטה זכתה להפצה ברחבי העולם, דווקא בזכות עוגה פשוטה שכבשה את העולם. המסורתיות הטמונה בקינוח זה, שאינו נתון לטרנדים חולפים, יוצרת תחושה נוסטלגית לכל ביס.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה