לא סתם קישוט גוף – פירסינג כאמצעי לביטוי מגדרי



פירסינג ועגילים מסוגים שונים הפכו נפוצים ומקובלים מאוד בארץ ובמרבית העולם בעשורים האחרונים, בקרב נשים וגברים גם יחד כמו גם בקרב בני קבוצות גילאים שונות ונרחבות. בדומה לעגילים מסוגים שונים דוגמת עגיל באף או עגיל "רגיל" באוזן, גם פירסינג נחשב לסוג של אומנות גוף ואמצעי לביטוי עצמי. עם זאת, במובנים מסוימים הפירסינג שונה ומתבלט בקטגוריית קישוטי הגוף. ספציפית, מבחינות רבות יכולים פירסינגים דוגמת הליקס, עגיל בלשון ועוד להוות אמצעי לביטוי מגדרי ואף טשטוש החלוקה המגדרית החותכת.

pixbay

ממנהג גברי בעיקרו לנחלת הכלל ושני המינים – פירסינג מסוגים שונים

במקור החלו להופיע לפני כמה עשרות שנים פירסינגים מסוגים שונים במדינות רבות בחברה המערבית, ובכללן גם ישראל, בעיקר כסממן גברי ובקרב קבוצות שוליים חברתיות דוגמת פנקיסטים וכד'. מאז ועד היום עבר עולם הפירסינגים והעגילים כברת דרך ארוכה, היישר אל לב ליבו של המיינסטרים. כיום, ניתן כאמור למצוא פירסינגים מסוגים שונים אצל מגוון רחב של אנשים, החל מבני נוער ועד למבוגרים בגילאים חמישים ושישים פלוס.

בתקופה בה היה הפירסינג עדיין דבר יחסית נדיר ולא מוכר בקרב האוכלוסייה הרחבה, ניתן לומר כי מבחינות רבות מדובר היה בסוג יחסית גברי של ביטוי עצמי וקישוט גוף. לפירסינג מראה פחות עדין מאשר עגילים קטנים שונים דוגמת עגיל באף או באוזן, אך בעשור או שניים האחרונים נראה כי האופן בו מזוהה ומקוטלג הפירסינג מבחינה חברתית משתנה. בפרט, ניתן למצוא כיום פירסינגים מסוגים שונים בקרב נשים וגברים גם יחד, וסוגים מסוימים אף מאפיינים יותר נשים מאשר גברים. דוגמה טובה לכך היא הליקס – פירסינג בחלק הסחוס העליון של אפרכסת האוזן, אותו ניתן למצוא יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים. לא מדובר בחלוקה אקסקלוסיבית, כלומר - לא חסרים כמובן גם גברים עם פירסינג הליקס, אך סוג פירסינג זה מעט נפוץ יותר בקרב נשים. זה מעיד על המהפכה שעבר אמצעי ביטוי זה, במיוחד מבחינת החלוקה בין המינים השונים. מאמצעי ביטוי גברי בעיקרו ובמהותו לסוג של קישוט גוף אשר נפוץ פופולארי בקרב נשים וגברים כאחד.

 

לטשטש את גבולות ההגדרה המגדרית

אם כן, ניתן למצוא כיום פירסינג מסוגים שונים בקרב נשים וגברים כאחד, ועובדה זו הופכת את הפירסינג לאמצעי ביטוי אשר בכוחו לסייע לטשטש את הגבולות הנוקשים לכאורה של ההגדרה המגדרית. בין אם מדובר בלעשות עגיל בלשון (למעשה זהו פירסינג בלשון...), הליקס או כל סוג אחר של פירסינג, נשים וגברים כאחד משתמשים בו גם על מנת להביע את עצמם ואת המגדר שלהם בדרכים פחות חותכות ויותר גמישות, מכילות ומקבלות.

בכך יכול לשחק הפירסינג תפקיד מיוחד וחשוב במהפכת התרבות המתחוללת בעולם בשנים האחרונות במסגרתה הגבולות המגדריים הופכים מטושטשים יותר ויותר ורבים מבני ובנות הדור הצעיר אינם מוכנים להמשיך ולהחזיק בהגדרות מגדריות כל כך נוקשות ואקסקלוסיביות.

מתכננים לעשות פירסינג? היכנסו לאתר טרייבל טאטו לקבל רעיונות.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה