כלים פיננסיים שכולם צריכים להכיר - מדריך לניהול הכספים שלכם



ניהול כספים הוא לא דבר פשוט. מדובר בתהליך מתמשך שדרוש ערנות מתמדת, קבלת החלטות חשובות והתמודדות עם אתגרים. המפתח לכל זה הוא הבנה. עם כל הכבוד ליועצים למיניהם, אתם צריכים להכיר בעצמכם, לפחות ברמה הבסיסית, את הכלים הפיננסיים שיכולים לסייע לכם במשימה.

FREEPIK

תוכניות חיסכון

תוכניות חיסכון מאפשרות לכם להפריש כסף ולחסוך להוצאות עתידיות, בין אם בטווח הקצר או הארוך. ישנם סוגים שונים של תוכניות חיסכון ופיקדונות, אשר נבדלים זה מזה בפרמטרים כמו גובה וסוג הריבית, תקופת החיסכון, רמת סיכון, נקודות יציאה, חידוש אוטומטי וכו'.

יש לבחור את התוכניות שמתאימות ליעדים ולצרכים שלכם, וכן לשלב בין תוכניות שונות למטרות שונות. בתקופות בהן הריבית גבוהה (כמו עכשיו, לאחר תקופה ארוכה של ריבית אפסית), תוכניות החיסכון הופכות משתלמות יותר, אם כי תמיד צריך לסגור את הכסף עם עיניים לעבר העתיד ולשמור את האצבע על הדופק.

השקעות

השקעות יכולות להתבצע כחלופה או במקביל לחיסכון בנקאי, כאשר המטרה היא להשקיע כסף במשהו מתוך ציפייה לקבל תשואה - כלומר החזר עודף על ההוצאה. ישנם סוגים רבים של השקעות, כולל מניות, אג"ח, קרנות נאמנות, נדל"ן והשקעות אלטרנטיביות, כמו במטבעות קריפטו. השקעה יכולה להיות מסוכנת, אבל היא גם יכולה להיות מתגמלת מאוד אם היא נעשית נכון.

השקעה בנתיבות היא אחת הנפוצות ביותר. כשאתם קונים מניה, אתם למעשה רוכשים נתח בעלות בחברה מסוימת. אם החברה מצליחה, ערך המניה עשוי לעלות, ואז אפשר למכור אותה ברווח. עם זאת, אם החברה פועלת בצורה גרועה, ערך המניה עלול לרדת, ואז אתם מפסידים כסף. כמובן ששווי המניות תלוי בשלל גורמים נוספים.

לעומת זאת, רכישת אג"ח (אגרת חוב) היא בעצם הלוואה של כסף לחברה או לממשלה. על הלוואה זו אתם מרוויחים ריבית, וכאשר האג"ח מגיעה לפדיון מוחזרת ההשקעה העיקרית שלכם. אג"ח הן בדרך כלל פחות מסוכנות ממניות, אבל הן גם מציעות תשואות נמוכות יותר.

קרנות נאמנות מאפשרות לכם להשקיע במגוון מניות ואג"ח. כאשר אתם משקיעים בקרן נאמנות, אתם מאחדים את הכסף שלכם עם משקיעים אחרים, ומנהל כספים מקצועי משקיע את הכסף עבור כולכם ביחד. קרנות נאמנות יכולות להיות אופציה טובה למשקיעים שרוצים לגוון את תיק ההשקעות שלהם, אך אין להם זמן או מומחיות לבחור מניות ואיגרות חוב בודדות.

הלוואות ומשכנתאות

הלוואה לכל מטרה, הלוואה לרכישת רכב, הלוואה לסטודנטים, הלוואה לדיור (משכנתא) - יש המון סוגים של הלוואות. הנה כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון לפני שלוקחים:

יכולת החזר - לא משנה למה ועד כמה אתם זקוקים למימון, חובה לוודא כולם שתוכלו לעמוד בתנאי ההחזר. האם ההכנסה הפנויה שלכם מספיקה לתשלום ההחזרים החודשיים?

דירוג אשראי - הזכאות שלכם והתנאים שאתם עשויים לקבל עבור הלוואות, תלויים בין השאר בדירוג האשראי שלכם. יש להקפיד על התנהלות פיננסית תקינה ככל האפשר.

תחרות בשוק - מלבד בנקים, יש שלל גופים שמעניקים הלוואות. חשוב לנצל את התחרות, לבצע השוואות ולקבל החלטות מושכלות.

מינוס בבנק - כאשר אתם במינוס, אתם משלמים ריבית. במצבים כאלה, כדאי לחפש ריבית בריבית נמוכה יותר.

כרטיסי אשראי

מי לא מכיר כרטיסי אשראי? הם קיימים מזמן, אך כדאי להיות מודעים ליתרונות הנוספים שצברו לאורך השנים. כיום, אלה לא רק אמצעי תשלום נוחים, אלא הרבה יותר. הם מעניקים הטבות, צוברים נקודות ומחזירים כסף על ההוצאות. בחירת כרטיס אשראי בהתאם להרגלים ושלכם, יכולה לעשות פלאים.

כלים פנסיוניים

מלבד הרצון לחסוך לצרכים ורצונות עכשוויים, או כאלה שיגיעו בשנים הקרובות, לאורך כל החיים יש לחשוב על צבירת ממון לפנסיה. חשוב לבחור את הכלים הנכונים, להפריש מהשכר על פי חוק ולעשות הכל כדי להגיע לשנות הפרישה עם חיסכון, שיאפשר לכם לשמור על רמת החיים אליה הורגלתם ולעמוד בהוצאות השונות.

כלי תקציב

כולם צריכים לנהל תקציב באופן קבוע. זה אומר לעקוב אחר ההכנסות וההוצאות שלכם, כדי להבין לאן הכסף שלכם הולך ולקבל החלטות נכונות. על ידי יצירת תקציב, תוכל לזהות תחומים שבהם אפשר לצמצם בהוצאות, לחסוך יותר כסף ולעמוד ביעדים שלכם.

ישנן שיטות רבות ושונות לניהול תקציב. יש אנשים שמעדיפים להשתמש בגיליון אקסל או אפילו בעט ונייר, בעוד אחרים מעדיפים אפליקציות מתקדמות. לא משנה באיזו שיטה תבחרו, חשוב להיות עקביים ולבחון את התקציב באופן קבוע, כדי לוודא שאתם נשארים על המסלול.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה