כבר עברו השנים: טיפים לתחזוקת רכב ישן



רכבכם אינו חדש במיוחד אבל אתם מעוניינים שימשיך לשרת אתכם עוד כמה שנים ארוכות וטובות? הגעתם למקום הנכון. לפניכם כמה טיפים שיסייעו לכם לשמור עליו צעיר ומתוחזק היטב

Shutterstock

יובל בנר

אחזקת רכב ישן אינה מסובכת במיוחד אלא רק עניין של מתן תשומת לב והימנעות מהזנחה שכן רכב משומש צפוי לחסוך לכם הרבה כסף. ככזה, מחירו נמוך בהרבה מזה של רכב חדש, ירידת הערך שלו נמוכה עד אפסית ובנוסף, מאפשר רכישת פוליסה חסכונית יותר של ביטוח רכב כדוגמת זו של צד ג' ולא מקיף – דבר שלבדו חוסך כאלפי שקלים בשנה. מצד שני – ובהחלט ישנו אחד למטבע זה, כל תקלה משמעותית עשויה להשבית את הרכב עקב חוסר כדאיות כלכלית לתקנו ולרוב יהיה פחות בטיחותי מרכב תואם וחדש לחלוטין.

בעוד שרכישת רכב חדש בישראל יקרה במיוחד ואף ירידת ערכו – בפרט בשנים הראשונות, נמדדת בעשרות אלפי שקלים ובעלויות אחזקה גבוהות, אחזקת רכב משומש לעומת זאת, תחסוך לכם אלפי שקלים אם רק תדעו לבצע בו תחזוקה נכונה ובזמן המתאים. כיצד? לפניכם מדריך מקוצר ויעיל לתחזוקה נכונה של רכב ישן.

הקפדה על הוראות היצרן

כל רכב יצא ממפעל היצרן עם הוראות מדויקות הנוגעות לשמירה על תקינותו. ספר הרכב מפרט את כל ענייני תחזוקתו וניתן גם להורדה מהאינטרנט, במקרה ואבד במשך השנים. הקפדה על הוראות אלו ואף החמרתן עם הזמן תעזור לרכבכם להאריך חיים ולהמשיך לשרת אתכם נאמנה.

החלפת שמן ומסנן שמן

החלפת שמן ופילטר שמן מתבצעים לרוב במרווחים קבועים לפי הוראות היצרן, בדרך כלל בכל הגעה ל- 15 אלף ק"מ. חשוב גם להקפיד שהשמן יהיה באיכות תואמת או לחלופין בכזו העולה על מה שהגדיר היצרן – תוכלו לברר זאת במוסך או ברשת. כמו כן, עם התיישנות הרכב ומעל 100 אלף ק"מ, ניתן בהחלט לצמצם את תכיפות מועדי החלפת השמן והמסנן.

החלפת רצועת טיימינג

החלפת רצועת טיימינג המבוצעת במוסך עלולה להיות יקרה יחסית. תפקידה של הרצועה הוא לתזמן בין חלקו התחתון של המנוע ובו גל ההינע, לחלקו העליון בו נמצא גל הזיזים. כשל ברצועה בזמן פעולת המנוע עתיד לגרום לנזק קשה ואף להביא את המנוע לשבתה. החלפת רצועת התזמון נעשית בהתאם להוראות היצרן, בערך כל 100-160 אלף ק"מ ובזמן העבודה כדאי גם לבדוק את האפשרות של החלפת הרצועות ומשאבת המים – מאחר והם יפורקו בכל מקרה.

החלפת נוזלים

שמן גיר, נוזל קירור ונוזל בלמים הינם קריטיים לתפקוד הרכב ולמרות זאת, רובנו נוטה להזניחם. דווקא ברכב ישן ישנן סכנות רבות יותר לאיבוד נוזלים, ובמוסך טוב ואמין החלפתם לא צפויה להיות יקרה במיוחד.

תחזוקה עצמית

אחת הדרכים המוכחות לשימוש בחלפים איכותיים ברכבכם ולתחזוקה שוטפת יעילה היא פשוט לעשות זאת בעצמכם. עלות ההחלפה של פילטר אוויר למנוע או של כזה לאוויר המזגן, עשויה להיות עד פי 3 גבוהה יותר במוסך ועדיין, לא תמיד יהיה ניתן לדעת באיזה חלק בדיוק נעשה שימוש. תחזוקה עצמית יכולה לחסוך עבורכם כסף רב וגם לעזור לכם להכיר ולהיות מודעים יותר למצב הרכב שברשותכם.

נראות לטובת אורך חיים

השקעה בנראות הרכב אינה עניין אופנתי בלבד ויש לה ערך ממשי כלפיו. כך למשל, ימנע ניקוי חיצוני של הרכב מלכלוך חומצי להשתקע ולהרוס את הצבע, ימנע תיקון שריטות קלות התפתחותה של חלודה ובכלל, לא תאמינו כמה איכותי יכול להיות האוויר שאתם נושמים ברכב נקי עם פילטר מזגן חדש, לעומת זה שברכב מלוכלך הממחזר את מלכודת החיידקים שבו דרך המזגן.

ביטוח מתאים

על ידי חיסכון בביטוח המקיף לרכב – שממילא לא צפוי להכניס לכיסכם סכום גדול במקרה של טוטאלוס, ניתן לשפר את תחזוקת הרכב המשומש או להשקיע בעצמכם ובכיף שלכם. ביטוח רכב אונליין יכול לתת לכם מושג כללי לגבי הסכומים המדויקים.

שמירה על המצבר

שמירה על קטבים נקיים וחוטי חשמל מחווטים היטב תאריך את חיי המצבר ותמנע מכם היתקעות בצד הדרך והחלפתו בטרם עת.

נהיגה נכונה

נהיגה רגועה תעזור לרכבכם להאריך את חייו, שכן כזו מעמיסה פחות על המכלולים שבו. לזו ילוו גם צריכת דלק קטנה יותר ונהיגה המאופיינת בפחות עצבים על הכביש – שלכם ושל אלו שסביבכם.

טיפ כללי לסיום

כדי לשמור על רכבכם תקין ולטווח ארוך, יהיה עליכם בעיקר לבצע תחזוקת מנע, כזו שמאתרת תקלות בתחילת דרכן ומתקנת אותן על פני תחזוקת שבר – הממתינה לאסון תעבורתי כדי לעשות זאת. תשומת לב למצב הצמיגים, למערכת ההיגוי, למצב הבלמים, למערכת החשמל ובכלל, לכל רעש או התנהגות לא סבירים מצד הרכב, צפויה להביא אתכם לבדוק את המכלול הסורר. רק כך יוכל רכבכם להאריך שנים, שכן תקלה שלא מטופלת תמיד תגרור אחת נוספת בעקבותיה. סעו בזהירות.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה