ירוק עולה – על רפורמת מיסוי הרכב ב- 2021



המיסוי הנמוך יחסית שהוחל על רכבים היברידיים וחשמליים בשנתיים האחרונות הפך אותם לאהובים במיוחד על הישראלים. עם זאת, רפורמת הרכב הצפויה להיכנס ב-2021 מאיימת על העלאת תשלום מס זה עבורן, האמנם? הנתונים לפניכם

Shutterstock

זאב נחמנזון

אחת ההוצאות המשמעותיות יותר עבור האזרח הישראלי ולמעשה השניה הגדולה ביותר אחרי זו שעל דירה – היא על רכישת רכב ותחזוקתו הכוללת טיפולים, רישוי, דלק ועוד. בישראל קיים מס רכישה העומד נכון לעכשיו על כ-83% עבור רכב "סטנדרטי" המונע באמצעות בנזין או סולר, פער גדול למדי ביחס לזה שבשאר מדינות העולם. המחשבה כי בסכום אותו אנו משלמים על רכישת משפחתית ממוצעת בארץ, היה באפשרותנו להתהדר במקום זאת באיזו פורשה סבירה בכבישי ארה"ב לא הופכת את חיינו לקלים יותר ועדיין, זו המדינה שלנו ועם זה – ננצח.

כדי להקל במעט על המשקל הכלכלי וגם כדי לשפר את מצב התחבורה ואיכות הסביבה בארץ, החליטה המדינה על רפורמה המתעדפת רכבים ירוקים וביניהם אלו ההיברידיים ובעלי המנוע החשמלי. בעוד  ששימושם של רכבים אלו בדלק נקי ויעיל יותר, הוחלט על הענקת הטבת מס עבור רכישתם – הנחכה שהתגלתה כמשמעותית, הוכיחה את עצמה ותרמה לעליה רבה במסירות הרכבים הללו בפרט. יחד עם זאת, החל לאחרונה לרדת יתרון יחסי זה כצעד מתוכנן ברפורמה, מתוך הנחה שרכבים ירוקים יהיו הסטנדרט החדש והפחתת המיסוי תצטמצם. הדבר צפוי להיות מורגש כבר בחודש ינואר הקרוב ובמהלך השנה שלאחריה, יורגש אף יותר.

עם זאת, חשוב לציין כי גם כיום רכישת רכבים היברידיים וחשמליים עדיין משתלמת יותר מזו של רכבי בנזין. בהתאם לביקוש בשוק וכן לדינמיות הרבה בשוק הרכב בישראל, מציעות היום חברות רכב רבות כדוגמת אלבר דגמים ירוקים הנהנים מהרפורמה ומזכים במקביל את בעליהם בתנאי רכישה מצויינים, בעסקאות ליסינג וטרייד אין נוחות, בפריסה רחבה לתשלומים ואפילו במימון מלא – הכדאיות לגמרי נותרה כפי שהייתה.

מתווים ונוסחאות

בעוד שכמעט כל דבר בחיינו מחולק לדרגות החל מתפקידים בעבודה ובצבא ועד דירוג של מוצרי חשמל על יעילות וחיסכון, גם בשוק הרכב ישנו דירוג חשוב לא פחות – דירוג זיהום אוויר. ממש לאחרונה פרסמה רשות המסים הצהרת כוונות על עדכון נוסחת הדירוג לרכבים מזהמים וחידושו אחת לשנתיים. רמת זיהום האוויר תחולק ל-15 דרגות ותתייחס לגזי הפליטה מרכבים חדשים בלבד שאינם עולים על משקל של 3,500 ק"ג. ככל שדרגות הזיהום תהיינה גבוהות יותר – צפוי להיות מס הקנייה שיוטל על הרכב גבוה יותר אף הוא.

הנוסחה החדשה עתידה להשאיר את הרכבים ההיברידיים באותה דרגת זיהום נמוכה במיוחד ומכאן שמס הקנייה על דגמים אלו עדיין יהיה נמוך, אם כי נוכח הרפורמה הוא צפוי לעלות. רכבי דיזל או בנזין לעומת זאת, יקבלו דירוג זיהום גבוה יותר שיביא בתורו לעליה בגובה מס הקניה ואף להתייקרותם בכמה אלפי שקלים.

שינויים בהרגלי הצריכה

המתווה שיושם על ידי רשות המיסים בתחילת השנה הנוכחית, הציג עליה במיסוי הרכבים ההיברידיים הצפויה בקרוב להיות תלולה במיוחד. אם בשנת 2019 עמד מס רכישת רכב היברידי על 30%, בינואר 2020 הוא זינק ב-15%, בחודש ינואר הקרוב כבר יגיע ל-50% – עליה קטנה אך מורגשת, ובתחילת שנת 2022 עתיד לחול מיסוי מלא ללא הנחה שיעמוד על 83%. רכבי ה"פלאג-אין" היוקרתיים עדיין נהנים ממס רכישה נמוך יחסית אך גם עבורם צפויה החגיגה להסתיים במיסוי מלא בשלוש השנים הקרובות. מי שיוסיפו להנות מהנחה גבוהה יחסית הם הרכבים החשמליים שבשנים הקרובות לא יעברו את רף המס של 50%, אך לאלו יש עולם שלם של מורכבויות אחרות כדוגמת מרחק נסיעה מוגבל וטעינה איטית ומסורבלת. יחד עם זאת, יתכן ועם התקדמות הטכנולוגיה וכן העליה בשיעור מספר הנוהגים ברכבים אלו, צפוי מס הרכישה לעלות בהתאם עם הזמן.

לסיכום, רפורמת המיסוי הירוק בשנתיים האחרונות הביאה עימה בשורה משמחת עבור רוכשי רכב רבים שהתחדשו ברכב חדש, איכותי וחסכוני. לצד זאת, זו המסתמנת בתחילת 2021 אינה צפויה לשנות מצב זה עבורם באופן משמעותי אך בהחלט מומלץ לעקוב ולהישאר מעודכנים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה