טרמוקפל (צמד תרמי) - במה מדובר ולמה זה משמש?



תחום הציוד לחימום תעשייתי כולל כמה וכמה מכשירים מתקדמים אותם כדאי להכיר. אחד מהם הוא הטרמוקפל, המוכר גם בשמו הרשמי יותר – צמד תרמי. למעשה, אם אתם עובדים או נמצאים בסביבה של מעבדה או מפעל אשר עושים שימוש בתהליכים המצריכים שליטה מדויקת על הטמפרטורה, סביר להניח שישנם כמה טרמוקפלים בסביבתכם, גם אם אינכם מודעים לכך.

freepik

אז מהו בדיוק טרמוקפל? מהן הפונקציות שהוא משרת? כיצד הוא בנוי ואילו סוגים שונים של טרמוקפלים ניתן למצוא בתחום החימום התעשייתי כיום?

 

מהו טרמוקפל?

נתחיל עם השאלה הבסיסית והפשוטה ביותר – מהו טרמוקפל, או "צמד תרמי"? ובכן, מדובר בסוג של חיישן משוכלל המשמש למדידת טמפרטורות בתנאים שונים, בפרט תנאים אשר נפוצים בתהליכים רבים בתעשיות השונות. אינספור תהליכי ייצור ותהליכים תעשייתיים שונים מצריכים בקרה צמודה ומדויקת על הטמפרטורה. טרמוקפלים מאפשרים למדוד טווח רחב של טמפרטורות, ולעשות זאת במקומות ובאופנים לא שגרתיים ו"מאתגרים" מבחינות מסוימות.

למעשה, מדובר במכשיר אשר עיקרון הפעולה הבסיסי שלו הוא יחסית פשוט – בגדול, מכיל הצמד התרמי שני חוטים ממתכת אשר מרותכים אחד לשני. בנקודת הריתוך ביניהן מתבצעת מדידת הטמפרטורה, לכן מניחים נקודה זו במקום בו מעוניינים למדוד. מכשיר זה נסמך על עיקרון פיזיקלי בסיסי של המרת הפרשים במידת החום (בטמפרטורה) לכדי מתח חשמלי, אותו מתרגמים לאינדיקציה אלקטרונית אשר מורה על הטמפרטורה המדויקת. זהו כאמור העיקרון הבסיסי בצורתו הפשוטה ביותר. כמובן שעל כך מתווספים פיתוחים טכנולוגיים שונים אשר מאפשרים לצמד התרמי לפעול בתנאים וסביבות ייעודיות שונות בהן המדידה אינה פשוטה או טריוויאלית.

כך, נמצא טרמוקפלים בשימוש בלא מעט מפעלים ופסי ייצור שונים, כמו גם במעבדות ומקומות בהם מבצעים תהליכי מחקר ופיתוח. בין מגוון הסוגים והדגמים השונים של מכשיר זה ניתן למצוא את סוג הצמד התרמי המתאים ביותר לשימוש/צורך ספציפי, וכך לייעל משמעותית תהליכי ייצור או פיתוח.

 

סוגי טרמוקפלים שונים

קיימים כאמור סוגים רבים ושונים של צמדים תרמיים, המתאימים עבור יישומים שונים. למשל – קיימים צמדים תרמיים ייעודיים עבור מדידות טמפרטורה של פלסטיק מותך. יישום זה שימושי ביותר בתחומי תעשייה רבים, שכן ייצור פולימרים לסוגיהם הרבים והשונים הוא דבר נפוץ ובסיסי כיום בעולם התעשייה והייצור.

ניתן למצוא סוגים שונים של טרמוקפלים המעוצבים בצורה של צינור מתכת ארוך וגמיש, כך שניתן להכניסם למקומות צרים ולפתחים דקים, מה שכמובן מוכיח עצמו יעיל ביותר באינספור נקודות בתהליכי ייצור שונים. צמדים אלו מגיעים לרוב עם קפיץ מתכוונן, המאפשר להתאימם לפתח ספציפי ולעומק/מרחק אליו מעוניינים להכניס את הצמד. יישום זה מוכיח עצמו כיעיל ביותר למשל בתחום של בקרת צנרת, מדידת הטמפרטורה בנוזלים שונים, תהליכי עיבוד תעשייתי, בציוד לעיבוד מזון ועוד. אינספור יישומים שונים ומגוונים, ברבים מתחומי התעשייה המרכזיים כיום. הטרמוקפל הוא מכשיר בסיסי והכרחי עבור תהליכים רבים, והדרך המקצועית והטובה ביותר כיום למדוד טמפרטורות ביישומים תעשייתיים נפוצים שונים.

 

ייצור טרמוקפלים על פי צורך ודרישה

למעשה, מאחר והשימוש בטרמוקפל הוא כל כך בסיסי ונפוץ כיום במגוון תחומים שונים, ומאחר ומדובר במכשיר בעל עיקרון פעולה בסיסי יחסית פשוט, בתי עסק ואנשי מקצוע מתחומים שונים מעדיפים להיות מסוגלים לייצר לעצמם צמד תרמי על פי צורך ודרישה. לשם כך נעשה שימוש ברתכת ייעודית אותה ניתן לרכוש – רתכת קטנה וקומפקטית יחסית אשר מיועדת לרתך טרמוקפלים וחוטים דקים (כזכור, הצמד התרמי מורכב משני חוטי מתכת המרותכים אחד אל השני. לכן מדובר במודל פשוט יחסית אותו ניתן לייצר בקלות ועל פי צורך). ברתכות מסוג זה נעשה שימוש פעמים רבות במעבדות בדיקה ופיתוח, אך גם בידי יצרנים מסוגים שונים (דוגמת יצרני חיישנים).

מדובר בפתרון פשוט, יעיל, נוח לשימוש וחסכוני בכסף, אשר גם אינו מצריך כישורים מיוחדים כמו ריתוך בסדרי גודל גדולים יותר. בהחלט אפשרות ששווה לבדוק במידה וזקוקים לכמות גדולה של צמדים תרמיים בסיסיים.

 

כאשר רוכשים צמד תרמי חדש חשוב לוודא כי הוא מתאים בדיוק לצרכים ולשימושים שלכם. אם לא – המשיכו לחפש. סביר להניח כי קיים אי שם דגם המתאים עבורכם בדיוק, ואם אינכם מוצאים בקלות עדיף ליצור קשר עם ספק/יבואן של צמדים תרמיים ולהתייעץ עימם.

 

היכנסו לקטגוריה של רגשי טמפרטורה באתר אלקטרוטרם
https://www.electrotherm.co.il/categories.aspx?catid=11

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה