טיפים לטיפול בדכאון וחרדה



הדיכאון והחרדה הן שתי הפרעות נפשיות המתכתבות זו עם זו, עד לרמה שאחדים טוענים שמדובר בהפרעה בעלת 2 פנים. הדיכאון פוגע בתפקוד יום יומי, והחרדה גם היא – כל אחת מתבטאת באופן הייחודי לה ומשפיעה על אורח חייו של האדם הסובל ממנה ומשתיהן גם יחד. למרבה המזל, ישנן תרופות כדוגמת ציפרלקס המסייעות להתמודד עם התחושות שהדיכאון והחרדה מעוררים, ולאזן אפילו במעט את שגרת היום יום.

pixabay

ציפרלקס ואופציות נוספות לטיפול בחרדה ודיכאון

  • הטיפול התרופתי – במקרים חריפים במיוחד של דיכאון וחרדה, שגורמים לסבל עד לרמה של השפעה על התפקוד ביום יום, ההמלצה היא לפנות לפסיכיאטר ולשקול תרופות נוגדות דיכאון או חרדה, כמובן במינונים והתאמות למצב הפרטי. אחת התרופות המוכרות ביותר בעולם הטיפולי היא ציפרלקס שניתן ליטול אך ורק בהמלצת רופא ועם מרשם, ובדרך כלל לצד לטיפול נפשי ארוך טווח.
  • הטיפול הדינמי – בשיטת טיפול זו נעשה שימוש בפסיכותרפיה דינאמית הרואה בסימפטומים תוצר של מצוקה כלשהי, שנוצרה בתקופת הילדות. כך, גם אם האדם לא מודע לפוסט-טראומה, צצים סימפטומים של חרדה ודיכאון המאותתים על קונפליקט פנימי, לעתים גם תת הכרתי שנוצר מאותה חוויה של נטישה למשל, או זיכרונות מאיימים כמו חרם בבית הספר. במסגרת זו הטיפול ארוך יחסית ומציב את המטופלים אל מול אותו קונפליקט פנימי שייתכן שעד כה כלל לא היו מודעים אליו.
  • טיפול קוגנטיבי-התנהגותי – נקרא גם טיפול CBT. בשיטה זו, המצוקה הנפשית היא תוצר שנובע מדפוסי חשיבה שליליים. גם כאן הטיפול מבוסס על הניסיון לאתגר את עיוות החשיבה שמשמר את ההפרעה (למשל, חשיבה שלילית קיצונית במקרה של דיכאון), והפסקת התנהגויות שאינן מועילות כגון הימנעות ממצבים שמעוררים חרדה.
  • טיפולים בשיתוף קרובי משפחה - דיכאון וחרדה הן הפרעות אישיות שמשפיעות על סביבתו הקרובה של האדם שסובל מהן. למשל, בני או בנות זוג של אלו שסובלם מדיכאון וחרדה, מדווחים על איכות קשר ירודה ככל שהזמן עובר. באופן טבעי יחושו חוסר אונים וחוסר יכולת לתמוך בבני ובנות הזוג, לעתים עד לפירוק הקשר. בנוסף, ישנה אופציה להדרכה להורים ומשפחה קרובה, בכדי ללמוד כיצד לחזק את הקשרים התוך משפחתיים וכיצד לתמוך באופן האופטימלי בבן או בת המשפחה שסובלים מההפרעה.
  • מעגלי תמיכה – אפשרות נוספת הנחשבת בדרך כלל כתוספת לטיפול אחר, היא מעגלי התמיכה. לשבת יחד עם אחרים הסובלים מאותן תופעות, תחושות וסיטואציות שהאדם הפרטי סובל מהן ולשמוע את הדרכים בהן הם עצמם מתמודדים, יוצר מרחב למידה נפלא המאפשר לכל אחת ואחד לצמוח, לרכוש כלים נפלאים להתמודדות אישית. על הדרך, נוצרים גם קשרים מיוחדים שכנראה לא היו נוצרים בשום דרך אחרת, אילולא המעגלים הללו.

איך עובד הטיפול התרופתי?

ציפרלקס הינו תרופה ממשפחה בשם SSRis (או בעברית, מעכבי ספיגת סרוטונין סלקטיביים). מטרתה היא להעלות את רמות הסרוטונין – החומר שמשפיע על מצבי רוח, במוח. התרופה מיועדת למבוגרים מגיל 18 ומעלה ולרוב אינה מאושרת לילדים, מהסיבה שהמוח שלהם עדיין נמצא בתהליך הבשלה והציפרלקס עלול לפגוע בהתפתחות המוחית ורמות הסרוטונין שעדיין מתפתחות.

חשוב לציין שגם מבוגרים מגיל 18 ומעלה חייבים להיוועץ ברופא לפני שמתחילים ליטול את התרופה. למידע נוסף ניתן להיכנס לאתר מדיקו וללמוד עוד על ציפרלקס ויתרונותיו, כיצד הוא משפיע על גוף האדם, על תופעות הלוואי האפשריות, מרשם רופא, אחסון ועוד. לאחר הקריאה, תבינו קצת יותר על התרופה שיכולה לשנות חיים ולשפר את איכותם, רגע לפני שפונים אל רופא לקבלת המרשם.

 

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה