התחדשות עירונית - אלו ערים מובילות בתחום



מהי התחדשות עירונית?

התחדשות עירונית הינה ביטוי השאוב מעולם הגיאוגרפיה, והוא כולל כל חידוש או שינוי לטובה של שכונות או אזורים עירוניים. לעיתים, החידוש כולל רק שיפוץ מבנים קיימים, בנייה של בניינים חדשים וכד', אולם במרבית הפעמים, מדובר בתהליך שאולי מתחיל במבנים עצמם, אולם שיפוץ או בניית המבנים גוררים בתורם גם עלייה ברמת החיים אשר מושכת דיירים חדשים לשכונה, לרחוב או לאזור, הקמת עסקים חדשים ולמעשה – מעין התעוררות מחדש של אותו קטע ישן בעיר.

Pixabay

כיצד נמדדת התחדשות עירונית?

קיימות כמה דרכים למדוד התחדשות עירונית, כשאחת הדרכים העיקריות היא מדידת עליית מחירי הנדל"ן, אולם חשוב להבין – עליית מחירי הנדל"ן היא אולי ההוכחה להצלחת ההתחדשות העירונית, אך  היא וודאי לא התחילה משם. התחדשות עירונית נמדדת גם בסוג האוכלוסייה המגיעה למקום, כלומר – גילאי הדיירים (דיירם צעירים או משפחות צעירות הנכנסות לדירות באזור בד"כ מעידות על שיפור חיובי), סוג העסקים הנמצא באזור, כאמור (האם נפתחו עסקי פנאי באותו אזור לאחרונה?) ועוד. בישראל, תמ"א 38 ופינוי בינוי הפכו לשני תהליכים אשר עומדים במרכז התחדשות עירונית במגוון מקומות בארץ, וביניהם – גם הערים אשר נזכיר להלן.

 

 

אילו ערים הובילו את ההתחדשות העירונית בישראל בשנים האחרונות?

תהליך של התחדשות עירונית מתחיל בראש ובראשונה ברצון מצד העומדים בראשה, החל מראש העיר ועד לממונים בתחומים שונים הנוגעים לבניה. בשנת 2019, נראה כי הערים בת ים, גבעת שמואל ובית שמש היו בולטות יחסית בתחום ההתחדשות העירונית. בבת ים, נספרו מעל 2000 דירות חדשות אשר נוספו בעיר בשנים האחרונות (כשחלק ניכר מהן נבנו בגורדי שחקים אשר החיו מחדש את אזור דרום העיר הקרוב לחוף, אזור אשר היה מנומנם במשך שנים רבות), בגבעת שמואל מתוכננות בקרוב עוד כ-2000 יחידות דיור, ובבית שמש  ניתן לראות תנופה גדולה מאוד של תכנית תמ"א 38 אשר קרמו עור וגידים.

לצד ערים אלו, מככבות ברשימת הערים המובילות בישראל בתחום, גם העיר רמת השרון, רמת גן ואפילו ירושלים, אשר ידועה בשנים האחרונות בתחום החידוש והשיפוץ של אזורים ישנים בבירה שהפכו, כתוצאה מתכנון מוצלח, לאזורים שוקקים עם אוכלוסייה צעירה ומגוונת.

 

ולסיכום, מדוע התחדשות עירונית חשובה?

שימו לב שמרבית הערים אשר הופיעו לעיל נמצאות ליד תל אביב (או ירושלים, במקרה של בית שמש), כלומר מדובר באזורים שיכולים לסייע בפתירת מצוקת הדיור על ידי מתן אפשרויות רבות יותר למגורים באיכות חיים גבוהה גם באזורים עם ביקוש ומחיר נמוך יחסית לערים הגדולות. שנית, דיברנו הרבה על חילופי אוכלוסיות, אך התחדשות עירונית מסייעת גם לתושבי האזור המקוריים על ידי העלאת רמת החיים כאמור, שיפור פני השכונה, העלאת מחירי הדירות או ההשכרה ועוד. דוגמא טובה לתהליך המסייע לדיירים המקוריים היא כמובן תמ"א 38 ופינוי בינוי, אשר משפרים את איכות חיי הדיירים באופן ניכר.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה