הפלה בכדורים והסיכונים הכרוכים בכך



הפלה בכדורים, או הפלה תרופתית, היא צורה של הפלה מלאכותית, המתבצעת באמצעות נטילת תרופה בשלבי ההריון המוקדמים.

depositephoto

בישראל, גם הפסקת הריון באמצעות נטילת כדורים, אפשרית רק לאחר אישור של הוועדה להפסקת הריון וההליך עצמו מתבצע תוך אשפוז יום בבית חולים.

ההליך החוקי בישראל מבוצע באמצעות שימוש בתרופה, החוסמת את הפעילות ההורמונלית הדרושה להמשך ההריון ולאחריה תרופה נוספת, המרחיבה את צוואר הרחם ומאפשר לתוכנו להיפלט החוצה.

זהו הליך שנחשב בטוח במיוחד, אבל כמו לכל הליך רפואי, גם בהליך של הפלה באמצעות תרופות, או הפלה בכדורים, יש סיכונים שחשוב להכיר.

 

שלבים בהליך הפלה בכדורים

השלב הראשון הוא קבלת אישור מהוועדה להפסקת הריון, אותו אפשר לקבל במימון קופות החולים, אם האישה מתחת לגיל 33, אם התגלה מום גופני בעובר, אם האישה נמצאת בסיכון גופני, או נפשי בגלל המשך ההריון.

במוסדות פרטיים פעולה זו גם מתבצעת עד 63 יום ממועד הווסת האחרונה.

לאחר שלב זה, האישה מגיעה לבית החולים לקבלת כדור מיפג'ין - זוהי תרופה, שפקידה לחסום את השפעת הפרוגסטרון - ההורמון האחראי על התקדמות תקינה של ההריון. בעקבות נטילת מיפג'ין, מתרחשת היפרדות של רירית הרחם. גם שק הריון, או השליה, נפרדת מדפנות הרחם.

 

לאחר מכן, האישה נשארת בבית החולים למשך מספר שעות, תלוי בבית החולים בו היא מתקבלת.

השלב הבא מתרחש 48 שעות לאחר מכן והוא נטילת כדור נוסף - ציטוטק – שתפקידו לגרום להתכווצויות עזות ברחם. התופעה עלולה לגרום לכאבים, המזכירים צירי לידה, שמטרתם לגרום לגוף לפלוט החוצה את תכולת הרחם.

 

לאחר נטילת ציטוטק, האישה נשארת בבית החולים להשגחה לכמה שעות נוספות, אם כי התהליך המתרחש בגוף לאחר נטילת הכדור עשוי להימשך מספר ימים עד מספר שבועות והוא כולל דימומים, התכווצויות וכאבים.

 

לבסוף - לאחר כחודש, האישה מגיעה לביקורת באמצעות בדיקת אולטרסאונד.

 

תופעות לוואי וסיבוכים אפשריים

חשוב לציין כי מרבית הסיבוכים בעקבות הפלה תרופתית הם נדירים מאוד, אך הם קיימים וכדאי להכיר אותם:

 

  • נטילת ציטוטק בפעם הראשונה עשויה שלא להספיק לניקוי הרחם משאריות הריון ולכן ייתכן כי האישה תתבקש ליטול כדור נוסף, או לסיים את ההליך באמצעות גרידה.
  • סיכון לרמה תקינה של פוריות בהמשך - נשים שעברו הפלה, גם אם הפלה תרופתית, לעיתים מתקשות בהמשך להיכנס להריון.
  • זיהום ברחם - אם נותרו בחלל הרחם שאריות מההריון, לאחר תום ההליך, ייתכנו זיהומים, ולכן חשוב לחזור לרופא הטפל לבצע בדיקות אולטרסאונד ולוודא שהרחם נקי מכל תוכן הריוני.
  • דימום מתמשך - בדומה לתופעה המתרחשת לעיתים לאחר לידה, או הפלה טבעית, ייתכן גם במקרה של הפלה בכדורים דימום ממושך וכבד, המסכן את האישה אם הוא נמשך לאורך שבועות ארוכים וללא השגחה רפואית.
  • כאבים - אחת מתופעות הלוואי הנפוצות והנורמליות להפלה בכדורים, היא הכאבים המלווים את ההליך, בעקבות התכווצויות עזות ברחם. אלה כאבים שמזכירים בעיקר כאבי מחזור, אלא שלעיתים הם מגיעים בעוצמה רבה ומקשים על התפקוד. במקרה של כאבים עזים, אפשר ליטול תרופה נגד כאבים, שברוב המקרים עוזרת. אם הכאבים עזים מאוד, מקשים על התפקוד ואינם חולפים עם נטילת משכך כאבים, יש לגשת לביקורת רפואית בהקדם.
  • חום, צמרמורות וכאבים בחזה - תופעה נדירה יחסית, עלולה להצביע על זיהום ברחם ועל כן יש לגשת בדחיפות לבדיקה רפואית.
  • סחרחורת, כאב ראש וחולשה - יכולים להופיע כתוצאה מאיבוד רב של דם. גם במקרה כזה חשוב להישאר תחת פיקוח רפואי כדי לשלול מצב של סכנה.

 

לסיכום

הפסקת הריון תרופתית, או הפלה בכדורים,  שני שמות לאותו הליך, המתבצע בישראל תחת פיקוח רפואי הדוק. הסיכונים בהליך זה הם מינימליים ברמה הגופנית וגם ברמה הנפשית, מפני שמדובר על תהליך פשוט וקל יחסית, מתבצע בשלבים מוקדמים של ההריון, לפני שהעובר מתפתח. בשל כך, הפסקת הריון רפואית נחשבת להליך מאוד מקובל, נוח ויעיל, המספק פתרון אפקטיבי עבור נשים שאינן מעוניינות בהמשך הריון.

 

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן- גינקולוג מומחה

 

 

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה