בנוסף ליתרונות הבריאותיים ולאווירה הייחודית המאפיינת את הים המלח, הביקור בים המלח וסביבתו מספק למטייל חוויה היסטורית ותרבותית בזכות הקשר לסיפור החרבתה של סדום ומותה הטרגי של אשת לוט. מי שמטייל באזור ים המלח והר סדום יכול לסייר באתרים המיוחסים למאורע, לראות בעיני רוחו את המאורעות הדרמטיים שאירעו באזור, ולהתחבר לסיפורה של אשת לוט.

Pixabay

הסיפור התנכ"י

לוט היה אחיינו של אברהם אשר נפרד ממנו, עבר להתגורר בסדום ונשא אישה מבנות המקום, ממנה נולדו לו שתי בנות. כאשר נחרץ גורלה של סדום להיחרב בשל היותה מושב של חטאים וזימה, נשלחו מלאכים להזהיר את לוט, שהיה הצדיק היחיד בעיר, ולהציל אותו, את אשתו ואת שתי בנותיו מן החורבן. ללוט ובני משפחתו נאמר שעליהם לברוח במהירות, והם הוזהרו שלא להפנות את פניהם לאחור. אשת לוט, שהייתה בת העיר סדום לא יכלה להתאפק, וכאשר הסבה את עיניה לאחור להביט בעיר הולדתה נחרבת, הפכה בעצמה לנציב מלח. סיפורה של אשת לוט זכה לפירושים וביאורים רבים, לא רק ביהדות. בקוראן מסופר שכיוון שהייתה אישה סוררת לא זכתה להינצל, ובברית החדשה משתמש ישו בסיפורה בכדי להזהיר חוזרים בתשובה מלהביט לאחור (לוקס יז פסוקים 31-32). עד היום הביטוי "סדום ועמורה" משמש לתיאור מקומות מפוקפקים מבחינה מוסרית.

 

סדום

האם סדום הייתה עיר ממשית, או מיתוס, ומהו מיקומה המדויק של סדום הם נושאים הנתונים לויכוח,  אולם אין מחלוקת על כך שהאזור בו היא אמורה להימצא הוא דרום בקעת הירדן ואיזור ים המלח. לאחרונה התגלו שרידיה של עיר גדולה בתל אל חמאם בירדן באזור דרום בקעת הירדן. מדובר בעיר גדולה, שהחיים בה נפסקו בחטף באירוע בו נחשפה לטמפרטורות גבוהות של עד 12,000 מעלות צלסיוס למשך מספר שניות, מה שמתאים למאורעות כפי שהם מתוארים בסיפור המקראי. בנוסף לעיר האבודה עצמה, באזור ים המלח נמצאים מספר אתרים מרתקים המקושרים לסיפורה של אשת לוט.

 

הר סדום

הר סדום נוצר כתוצאה של תופעה גיאולוגית, בה מצבור מלח עולה ממעמקי האדמה וחודר שכבות של סלעים קשים וכבדים הממוקמים מעליו. ההר ממוקם בצפון מזרח הנגב, בין ים המלח למישור עמיעז. בהר סדום מצוי ריכוז מערות המלח הגדול בעולם, הכולל כמאה וחמישים מערות, בחלקן ניתן לבקר ללא ציוד מיוחד, וחלקן נגישות למומחים בלבד. מערות המלח של הר סדום מצטיינות ביופיין והן מכילות נטיפי וזקיפי מלח, מאובנים, נקיקים, וגושי מלח שקופים מרהיבים.

 

נציב המלח – אשת לוט

בקצהו הדרומי של ים המלח מיתמר לגובה של 20 מטר נציב מלח בעל קווי מתאר אנושיים. הנציב נראה למרחוק, והוענק לו הכינוי אשת לוט, על שם אשתו של הצדיק האחרון בסדום, שהביטה לאחור ובכך חרצה את גורלה. בין אם אתם מאמינים שמדובר באשת לוט ובין אם לא, הנציב מרשים, ומאפשר למתבונן בו להרהר על משמעות החטא והעונש, החרטה והדרכים האפשריות לתיקון עולם.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה